دیدبان
مشاور وزیر سابق وزیر راه:

دولت هرکاری کند وام ۸۰ میلیونی سر از بازار دلالی در می آورد

دولت هرکاری کند وام ۸۰ میلیونی سر از بازار دلالی در می آورد

دیدبان: بالاخره پس از پیچ و خم های فراوان سپرده گذاری پرداخت وام ۸۰میلیونی برای خانه اولی ها آغاز شد.

به گزارش افکارنیوز؛ دولتی ها امیدوارند این وام، مسکنی که چند سال است به خواب زمستانی فرو رفته ، در تابستان سال ۹۴، از خواب بیدار کند.

یک بار برای آن نسخه مسکن مهر می پیچند، یک بار وام ۱۸ میلیونی، یک بار وام ۵۰ میلیونی و دست آخر وام ۸۰ میلیونی. وامی که گفته می شود باید برای آن ۴۰ میلیون سپرده گذاشت، ۸۰میلیون وام گرفت و در نهایت ۱۶۰میلیون تومان بازگرداند. البته این پایان داستان نیست چرا که با ۸۰میلیون تومان تمام مشکلات حل نمی شود.

مقداد همتی، کارشناس اقتصاد مسکن، در گفتگو با افکارنیوز می گوید: «وام هشتاد میلیون چند ایراد دارد. یک بحث همان بحث تورم زایی آن است. اگر نتوانید جو رسانه ای را مدیریت کنید، تورم انتظاری را ایجاد می کند . وزارت راه و شهرسازی با این وام می خواهد تقاضا را تحریک کند و با تحریک تقاضا رونق را هرچند رونق تورمی باشد، به بازار مسکن بر گرداند. وزارت راه و شهرسازی با هزینه رونق تورمی می خواهد بخش مسکن را پر تحرک سازد.»

وی می افزاید: «این وام به درد خانه اولی ها نمی خورد. خانه اولی ها کسانی هستند که تازه ازدواج کرده اند. بازپرداخت این وام ها حدود ۱میلیون و ۱۵۰هزار تومان است. شما خانه ای ۵۰متری را با قیمت ۱۵۰میلیون تومان در اطراف میدان قزوین درنظر بگیرید. این وام حداکثر ۵۰درصد قیمت یک واحد را در کلان شهری مثل تهران را تامین می کند. فرض کنید زوج تازه ازدواج کرده یا چندین سال است که ازدواج کرده اند، چگونه می توانند ۷۰میلیون دیگر تامین کنند به علاوه اینکه ماهی ۱میلیون و ۱۵۰هزارتومان نیز قسط دولت بابدهند.»

این کارشناس معتقد است که عملا «چنین چیزی امکان پذیر نیست. همچنین ممکن است این وام به بازار سوداگری و دلالی وارد شود. هرکاری هم که دولت بکند این اتفاق رخ می دهد.»

همتی ادامه می دهد: «چرا گفتند خانه اولی ها و نگفته اند که وام به خانه های نوساز نیز تعلق می گیرد؟ به نظر می رسد بحث، بحث رونق ساخت و ساز نیست. و همینکه رونق کاذبی رخ بدهد، برای دولت کافی بوده است. وگرنه حتما شرط خانه نوساز را می گذاشتند که واحدهای نوساز فروش رفته و انبوه ساز تمکن لازم را برای ساخت دوباره مسکن پیدا کند.»

او تاکید می کند: « دولت باید نیم نگاهی به سیاست های عرضه داشته باشد. در کنار این موضوع باید تحریک عرضه هم اتفاق بیفتد.»

مشاور وزیر سابق وزیر راه می گوید: «بحث دیگر، بحث بانک های اطلاعاتی است. دولت خانه اولی ها را چگونه می خواهد شناسایی کند؟ ما این تجربه را در مسکن مهر داشتیم. بانک های اطلاعاتی به قدری ضعیف بودند که بسیاری از واحدهای مسکن مهر به افرادی غیرواجدین شرایط ارائه شد. در واقع بسیاری از آنها واجد شرایط نبودند و با سوء استفاده از خلاء های قانونی خود را جای متقاضی واقعی جا زدند. در نهایت این تاثیرات تورمی خود را دارد. اگر دولتی ها مدیریت کنند، تاثیرات تورمی آن کم خواهد بود و اگر مدیریت نکنند جرقه انبار باروت را خواهیم داشت. »

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن