دیدبان
سیدمسعود میرکاظمی:

در دولت یازدهم آزادی بعد از بیان برای برخی رسانه‌ها نیست

در دولت یازدهم آزادی بعد از بیان برای برخی رسانه‌ها نیست

دیدبان: سیدمسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز سه‌شنبه در صحن علنی مجلس، در بخش اول طرح سؤال خود از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به برخورد ۲ گانه وزارت ارشاد با رسانه‌ها به عنوان محور اصلی پرسش سؤال کنندگان گفت: از همان ابتدای دولت یازدهم شاهد ایجاد فشار و محدودیت بر رسانه‌های اصولگرا و منتقد بودیم.

وی همچنین گفت: چطور است که شما تنها به مصوبه شورای عالی امنیت ملی در خصوص رسانه‌ای نشدن پرونده کرسنت، دستورالعمل صادر کردید ولی برای ممنوع التصویری سران فتنه که مصوبه همان شورا است دستورالعملی صادر نکردید؟.

وی با تأکید بر اینکه هیچ جای قانون اساسی جرمی به عنوان نقد دولت وجود ندارد، افزود: در دولت یازدهم آزادی بیان وجود دارد اما آزادی بعد از بیان برای برخی رسانه‌ها نیست.

میرکاظمی خطاب به وزیر ارشاد، گفت: فرمان دست کسی دیگر است اما به هر حال این شما هستید که باید ظرفیت‌سازی کنید؛ آیا حذف خبرنگاران منتقد از نشست‌های خبری مدل جدید دولت راستگویان است؟‌

وی با اشاره به اینکه آنچه وزارت ارشاد انجام می‌دهد حکایت از بی‌حرمتی به منتقدان، علما و مراجع دارد، اظهار داشت: برای منتقدان یا تذکر یا دادگاه یا تخریب و یا عدم حمایت یارانه‌ای همواره صورت گرفته است و بالاخره به شکلی تحت تنگنا قرار می‌گیرند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از تهیه بولتن‌هایی با موضوع تخریب و نه انتقاد و ارائه آن به رئیس‌جمهور سخن گفت و بیان داشت: آیا همه باید تملق رئیس‌جمهور را بگویند.

وی تجمع بیشترین نیروهای امنیتی در مقایسه با دولت‌های قبل در دولت یازدهم را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: این نیروها تخصص جنگ روانی دارند و روزانه بولتن‌هایی تهیه نموده و به عنوان تخریب دولت و نه منتقدین به آقای رئیس‌جمهور تحویل می‌دهند و مرتب روی اعصاب ایشان می‌روند و این باعث شده است که ایشان در همین مدت کوتاه بدترین بی‌حرمتی را به منتقدین داشته باشد و الفاظی چون ترسوها، بی‌سواد، بزدل سیاسی، بی‌شناسنامه حرف زدن، بروید به جهنم، اقلیت ناچیز، عقل سالم در بدن سالم و ... را خطاب به منتقدین به کار برده است و وقتی علما از سر دلسوزی نقدی به دولت دارند در جواب آنها را متهم به بی‌دینی و نداشتن آخرت می‌کنند.

میرکاظمی با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری به دولت جهت عدم اهانت به منتقدان،‌ گفت:‌ نوع دیگر سانسور در این دولت امنیتی کردن است. به دلیل تعدد قابل موضوعات در همین دوره کوتاه باید پرسید چرا برخورد دوگانه با مصوبات شورای عالی امنیت ملی می‌شود؟

وی در این باره ادامه داد:‌ کرسنت یک قرارداد ننگین و پر از فساد است که تا 50 سال دیگر زیان‌های غیرقابل جبران دارد و اتفاقاً اشکال ما این است که افرادی که خود متهم‌اند اکنون در رأس این پرونده قرار گرفته‌اند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی،‌ گفت: می‌گویید این مصوبه شورای عالی امنیت ملی است اما آیا شما همه مصوبات این شورا را عمل می‌کنید؛ آل سعود این رژیم کودک کش علاوه بر کشتار زنان و کودکان بی‌دفاع هر روز نسبت به جمهوری اسلامی هتاکی می‌کند چرا باید روزنامه وطن امروز به علت نوشتن مطلب علیه این رژیم مؤاخذه گردد و دو بار به همین دلیل دادگاهی شود ولی به کسانی که به مقدسات اهانت می‌کنند حداکثر تذکر داده می‌شود.

وی با اشاره به بی‌سابقه بودن تهدید آل سعود پابه‌پای شیطان بزرگ علیه ایران بیان داشت:‌ دست مریزاد! عجب عزت و اقتداری به ملت ایران در کنار ارتقای گذرنامه داده‌اید!

میرکاظمی در بخش دیگری از طرح سؤال خود از وزیر ارشاد به مذاکرات ژنو اشاره کرد و با طرح این سؤال که چرا نقد آن ممنوع شده است، گفت: ممکن است بگویید مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده است. مگر به سر این مردم چه می‌خواهید بیاورید که نقد آن را ممنوع کرده‌اید؟ اگر مصوبه شوراست چرا آن را کامل اجرا نمی‌کنید؟

وی با استناد به قانون اساسی که مصوبات شورای امنیت ملی را پس از تأئید مقام معظم رهبری برای مجلس و صدا و سیما قابل اجرا می‌داند افزود: آیا این مسیر طی شده است؟ بیشترین فشارها بر صدا و سیما و بی‌سابقه‌ترین اعمال مسئولیت‌ها از سوی دولت یازدهم در این دوره اعمال شده است و صدا و سیما یک نقد درست و حسابی نمی‌تواند بکند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: صدا و سیما یک گزارش از گرانی که امان مردم را بریده است نمی‌تواند پخش کند. حدود یک ماه پیش برنامه اقتصاد ایران پس از تحریم را که اطلاع‌رسانی هم کرده بود، از نهاد ریاست‌جمهوری دستور می‌دهند که پخش نشود و جلوگیری کنید. آنقدر فشار آوردند که برنامه 20 و 30 هم محدود شد؛ شما بنزین را افزایش قیمت دادید اما چرا بحث صدا و سیما را در این مورد ممنوع کردید و ابلاغ کرده‌اید کسی در این مورد صحبت نکند؟

وی با یادآوری شعار دولت درباره صادق بودن با مردم خاطرنشان کرد: چه کسی اجازه این برخورد دوگانه را داده است؟‌ شما حتی در انتخاب نمایندگانی که به برنامه‌های سیاسی و اقتصادی هم دعوت می‌شوند دخالت می‌کنید؛ به طور نمونه چند روز گذشته شبکه 6 از دو نماینده برای یک برنامه دعوت کرده است با فشار دولت یکی از این نمایندگان که در راه صدا و سیما بود علی‌رغم اطلاع‌رسانی که شده بود باز می‌گردد و نماینده دیگری جایگزین او می‌شود، کجای این موارد در گذشته سابقه داشته است؟

میرکاظمی با اشاره به تعطیل کردن برنامه ثریا از سوی دولت گفت: اخیراً با تغییر ساعت پخش این برنامه که تقارن با اذان مغرب دارد و کاهش یک ساعته از زمان آن اجازه پخش یافته است و لازم است که بگویم که پس از پخش مستند هسته‌ای، دولت فشار آورد که محل ضبط برنامه باید تخلیه شود و در حال حاضر آنها را آواره کرده‌اید آن هم گروهی جوان را که به سرنوشت انقلاب علاقه‌مندند؛ کدام قانون به شما اجازه دخالت در صدا و سیما را داده است؟

وی با یادآوری عملکرد غلط دولت و توان ضعیف تیم عملیاتی دولت در موضوع سبد کالا اظهار داشت: این موضوع در صدا و سیما نقش هولوکاست را پیدا کرده است و حتی نمی‌گذارید تصاویری که خود مردم ارسال کرده‌اند پخش شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با طرح این سؤال که چرا دولت در سالگرد شهادت شهید تهرانی‌مقدم اجازه پخش برنامه مربوط به دستاوردهای موشکی کشور را نداده است، گفت: شما با فشار به صدا و سیما از پخش آن جلوگیری کردید باید سؤال شود آیا دیگر چیزی از صدا و سیما باقی می‌ماند؟

وی با انتقاد از تحت فشار قراردادن صدا و سیما با استفاده از ابزار بودجه تصریح کرد: آیا درست است با به راه انداختن جنگ روانی موجی از فشار به مدیران صدا و سیما وارد شود که این موج به رده‌های پائین نیز انتقال یابد؟

میرکاظمی با اشاره به برخورداری روزنامه‌ها و رسانه‌های حامی دولت از یارانه بالا گفت: آنها حتی از تعرض به خانواده شهدا هم کوتاهی نکردند، به‌عنوان مثال پدر شهید احمدی‌روشن در جشن پیروزی هسته‌ای شما که انسان را به یاد آن ضرب‌المثل «خر برفت و خر برفت» می‌اندازد، شرکت نکرد که این واقعاً از بصیرت ایشان بود؛ ببینید رسانه‌های حامی شما چه اتهاماتی را علیه او نسبت داده‌اند که واقعاً زبان از بیان آنها شرم دارد؛ آیا شما به آنها تذکر دادید؟

وی با تصریح بر این نکته که در هیچ زمانی هجمه علیه مجلس شورای اسلامی به این اندازه نبوده است، خاطرنشان کرد:‌ طبق اصول 84 و 86 قانون اساسی نماینده مجلس می‌تواند بر حسب وظایف نمایندگی خود مسائل داخلی و بین‌المللی را نقد کند و کسی نمی‌تواند متعرض او شود، اما امروز الفاظ و عباراتی علیه مجلس به کار می‌برند که سابقه نداشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: البته جای تذکر به هیأت رئیسه مجلس نیز وجود دارد که باید برخورد لازم را در این زمینه انجام دهد؛ در شهرستان‌ها رسانه‌های مجازی که علیه نمایندگان منتقد دولت مطلب می‌نویسند مورد حمایت قرار می‌گیرند و نسبت به تخریب نماینده اقدام می‌کنند تا او را مهار کنند، به طوری که نماینده برای حفظ آبروی خود هیچ انتقادی نداشته باشد.

وی خطاب به جنتی تخریب را ناشی از بی‌هنری، بی‌منطقی و انحصار‌طلبی عده‌ای ضعیف که توان حل مشکلات مردم را ندارند برشمرد و اضافه کرد: شما یک مجلس بی‌خاصیت می‌خواهید که فقط تملق گویی دولت را بکند که این با روح مجلس و قانون اساسی منافات دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تذکر به وزیر ارشاد درباره پایبند بودن به قانون اساسی گفت: کجای قانون به معاون اول رئیس‌جمهور اجازه دخالت در مجلس را داده است؟‌ به جای سیاه‌نمایی گذاشته مشخص بفرمایید چه گلی به سر مردم زده‌اید که حالا می‌خواهید مجلس را هم بگیرید؟

وی افزود: یک نکته را که به عملکرد مثبت ذکر می‌کردید کنترل نقدینگی بود، که آن هم با گزارش اخیر مشخص شد که در 19 ماه 300 هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه کرده است در صورتی که در هشت سال دولت سابق جمعاً 400هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه شده بود که متأسفانه آن را صرف هزینه‌های جاری کرده‌اید.

میرکاظمی با توصیه به دولت جهت دعا کردن به منظور باقی ماندن تا پایان دوره گفت: مجلس و دولت آینده پیشکشتان؛‌ انصافاً اگر در دولت سابق این اتفاق می‌افتاد روزنامه‌های زنجیره‌ای خود را به زمین و زمان نمی‌کوبیدند که آزادی از بین رفت؟ مگر یک فرهیخته میان اصحاب رسانه وجود نداشت که شما وابسته خودتان را به صندلی مسئول انتخاب نماینده در هیأت نظارت گماشته‌اید و ترکیب را 4 به 3 کرده‌اید؟

میرکاظمی در بخش دوم طرح سؤال خود پس از پاسخ وزیر ارشاد گفت: اگر مصوبه شورای عالی امنیت ملی جهت ممنوعیت سخن گفتن از پرونده کرسنت مورد استناد واقع می‌شود، پس چرا به مصوبه دیگر این شورا راجع به ممنوع‌التصویری سران فتنه عمل نمی‌شود؟ من نامه شما ـ وزیر ارشاد ـ را دارم که به رسانه‌ها گفته‌اید راجع به کرسنت صحبت نکنید.

وی با تأکید بر وظیفه وزارت ارشاد در برخورد با توهین به مقدسات در رسانه‌ها اظهار داشت: این موضوع از جمله دغدغه‌های مجلس است؛ در گذشته و در زمان وزیر اسبق ارشاد، توهین به اسلام و رواج بی‌بندوباری ادامه یافت و در نمایشگاه کتاب کاریکاتور از امام راحل پخش کردند و ترور شخصیت‌ها و علمای اسلامی را در پیش گرفتند.

نماینده مردم تهران با یادآوری خشونت‌طلب خواندن امام حسین(ع) در یکی از روزنامه‌های دوره اصلاحات گفت: آن دوران گذشت اما امروز چرا گروهی مشابه دوباره در حال شکل گرفتن است که قصاص اسلامی را غیرانسانی خوانده و امر به معروف و نهی از منکر را به تمسخر می‌گیرند و می‌نویسند که پس از عاشورا حرکت‌ها عقلانی شد.

وی خطاب به وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: ‌اینها در دوره وزارت شما رخ می‌دهد؛ ‌یادمان باشد در زمان حضرت امام(ره) که خانمی به حضرت زهرا(س) اهانت کرد، امام چه برخوردی با او کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع «من شارلی هستم» که در دوره وزارت ارشاد جنتی رخ داد، گفت: آیات عظام نسبت به مسائل فرهنگی انتقاد دارند، شما در مقابل چه پاسخی داشتید؟ گفتید که اطلاعات دروغ و غلط به مراجع می‌دهند؛ نگرانی‌های ما اینهاست.

میرکاظمی از اهانت روزنامه بهار به امیر مؤمنان علی(ع) در شب عید غدیر سخن گفت و عنوان کرد: شما از توقیف این روزنامه توسط قوه قضائیه اعلام تأسف کردید. این چه نظارتی است؟ روزنامه‌های متعلق به نهاد مطبوعاتی شما به سپاهی که امام(ره) فرمودند اگر سپاه نبود کشور نبود اهانت می‌کنند اما شما در برابر یارانه بیشتر به این رسانه دادید.

وی با اشاره به ادعای وزارت ارشاد مبنی بر شفاف بودن پرداخت یارانه‌ها به مطبوعات خاطرنشان کرد: ما روی همین شفافیت بحث داریم چرا عدالت رعایت نمی‌شود؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تمسخر نمایندگان حامی طرح امر به معروف و نهی از منکر توسط وزارت ارشاد را یادآور شد و گفت: شما اسیدپاشی را بهانه‌ای برای تمسخر طرح امر به معروف قرار می‌دهید و می‌نویسید این فریضه دینی را به مسلخ نبرید.

وی با یادآوری تذکر 160 نماینده به وزیر ارشاد با مضمون چرایی توقیف رسانه‌های منتقد دولت و بی‌ـوجهی وزارت ارشاد به این تذکر اظهار داشت: در جریان هتاکی به پیامبر اسلام 80 نماینده تذکر جدی به شما دادند که نظارت بیشتری داشته باشید؛ چه اتفاقی افتاد؟‌ و نیز در جریان اهانت به امام حسین(ع) در روزنامه اعتماد کمیسیون فرهنگی خواستار برخورد فوری با این روزنامه شد، آیا توقیف شد؟ حتی یک تذکر هم نگرفت.

میرکاظمی با اشاره به طرح دغدغه از سوی مقام معظم رهبری درباره فضای فرهنگی کشور که از دفتر حفظ و نشر پایگاه ایشان نقل کرد گفت: در جلسه با شعرا مقام معظم رهبری پس از اتمام جلسه از کنار وزیر ارشاد که با تأخیر هم آمده است می‌گذرند و می‌گویند ما در عرصه فرهنگ اشکالات جدی داریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موارد دیگر نگرانی طراحان سوال نسبت به عملکرد وزیر ارشاد از جمله اعطای مجوز به افرادی که پیش‌تر نشریاتشان توقیف شده است، افزود: هیأت نظارت بر مطبوعات هفت نفر است که سه نفر از آنها را دولت تعیین کرده و 3 نفر را نهادهای دیگر و یک نفر را اصحاب رسانه معرفی می‌کنند؛ چرا معاونت مطبوعاتی شما این صندلی را اشغال کرده است که رأی شما 4 به 3 شده است؛ اگر این اتفاق در دولت قبل می‌افتاد شما به آن چه می‌گفتید؟‌ واقعاً در میان همه اصحاب رسانه یک فرهیخته نبود که روی این صندلی بنشیند؟

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن