دیدبان
آخرین تحولات سوریه در گفتگو با حسن هانی زاده:

نیمی از سوریه از کنترل دولت خارج است

نیمی از سوریه از کنترل دولت خارج است

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفتگو با ایران اسلامی در خصوص آخرین وضعیت میدانی و امنیتی در سوریه اظهار داشت: ۱۲هزار نیروی تازه نفس برای گروهک تروریستی داعش و جبهه النصره زیر نظر اسرائیل و آمریکا در ترکیه آموزش دیدند و به سوریه اعزام شدند و در حال حاضر ۹۵هزار کیلومتر مربع از اراضی سوریه یعنی بیش از نیمی از سوریه در اختیار داعش، جبهه النصره و ارتش موسوم به آزاد است.

وی افزود: اشغال شهرهایی مانند حلب، عدن، رقه و دیرالزور موجب شده که وضعیت ناپایداری به لحاظ نظامی و امنیتی در سوریه حاکم باشد.

هانی زاده با بیان اینکه جبهه النصره به شدت از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی حمایت می‌شود تا از منطقه قلمون به لبنان نیز نفوذ کند، اضافه کرد: اما اخیرا حزب الله با ورود مستقیم به مقابله با گروهک تروریستی داعش و جبهه النصره پرداخته و در حال حاضر وضعیت منطقه در مرز مشترک سوریه و لبنان تغییر کرده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاید بر اینکه حزب الله توانسته است وضعیت میدانی را به نفع خودش تغییر دهد، افزود: اما به دلیل پراکندگی حضور گروهک تروریستی جبهه النصره و داعش در مناطق مختلف سوریه هم اکنون درگیری ها به شدت در مرز مشترک این دوکشور ادامه پیدا کرده و گسترش یافته است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد قطر، عربستان، ترکیه و آمریکا تلاش می کنند از طریق ارسال کمک‌های تسلیحاتی و مالی به گروهک‌های داعش و جبهه النصره در حقیقت وضعیت میدانی را به نفع تروریست ها تغییر دهند ولی با توجه به همسویی و هماهنگی هایی که میان حزب الله و دولت سوریه وجود دارد در آینده تغییرات به سود دولت سوریه خواهد بود.

معاهده نظامی ایران و سوریه

هانی زاده در خصوص معاهده نظامی بین ایران و سوریه گفت: ایران و سوریه دارای یک معاهده نظامی هستند و این معاهده تصریح دارد، در صورتی که کشور خارجی به سوریه یا ایران حمله کند، هریک از طرفین می‌توانند ورود پیدا کنند ولی دولت سوریه تقاضایی از ایران برای اعزام نیرو نکرده است و به نظر می‌رسد دولت سوریه با توجه به کمک‌های مشورتی که از ایران دریافت کرده، توانسته بر اوضاع مسلط شود و نیازی به اعزام نیرو به سوریه از سوی ایران وجود ندارد.

وی افزود: در حدود ۶۰۰هزار نیروی مردمی در کنار ارتش سوریه علیه گروهک‌های تروریستی می‌جنگند و خود دولت سوریه هم این توانایی را دارد که بتواند بدون استفاده از نیروهای خارجی اوضاع را در کنترل خود داشته باشد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن