دیدبان

خاموشی تابستانه در راه است؟

خاموشی تابستانه در راه است؟

به گزارش دیدبان به نقل از مهر، ظرفیت تولید برق ایران از مرز ۷۳ هزار مگاوات عبور کرده است اما با وجود این ظرفیت سازی برای تولید برق، در آستانه فصل تابستان زنگ خطر جدی خاموش ها در استان های مختلف کشور به صدا درآمده است.

برای پیک مصرف برق تابستان سال جاری کشر حدود سه هزار مگاواتی تولید برق مسجل شده است و با کاهش ذخیره آب در نیروگاه های برقآبی قطعا تراز تولید و مصرف برق کشور منفی تر از تابستان سال قبل خواهد بود، با این وجود جهش بهاری مصرف برق مدیران وزارت نیرو در آستانه تابستان را شوکه کرده است.

از سوی دگر پیک مصرف برق درحالی هفته جاری از رقم ۴۶ هزار مگاوات گذشت که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با افزایش قابل توجه‌ای همرا بوده است.

براساس بررسی‌های انجام گرفته در توانیر درحالی که میزان مصرف در پیک در مدت مشابه خرداد ماه سال گذشته تنها ۳۴۹۵۸ مگاوات بوده است، این رقم در سال جاری به ۴۶۵۵۶ مگاوات رسیده است که افزایش بی سابقه ۱۱۵۹۸ مگاواتی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

تحلیل این ارقام نشان می دهد که در لحظه پیک چند روز اخر (ساعت ۱۴و۴۴ دقیقه)، صنایع تنها ۳ هزار و ۷۲۶ مگاوات مصرف داشته اند و سایر بخش های مصرفی، سهم بسیار بیشتری را در وقوع پیک دیروز به خود اختصاص داده اند.

از سوی دیگر با توجه به وقوع پیک مصرف در ساعت های بعد از ظهر، مصرف برق مشترکان خانگی، عمومی، تجاری و سایر مصارف بیشترین تاثیر را در ثبت ارقام بالا برای پیک مصرف دارند.

تجزیه و تحلیل آماری میزان مصرف صنایع در روزهای پیک نشان می دهد که این بخش در ساعت های میانی روز و لحظات وقوع پیک، همواره حدود ۴هزار مگاوات مصرف داشته است و سهم کمتری را در ثبت ارقام بالای مصرف در ساعت های پیک از آن خود می کند.

این درحالی است که در ساعت های پیک که چندسالی است به ۱۱صبح تا ۴ بعد از ظهر منتقل شده است، بخش های عمومی، تجاری و کشاورزی اوج فعالیت خود را می گذارنند و بخش خانگی نیز همواره با یک نوسان اندک، مصرف ثابتی را از آن خود می کند.

در همین حال پیش بینی‌ها برای پیک امسال حکایت از افزایش شدید مصرف دارد به طوری‌که اگر سال گذشته پیک مصرف حدود ۴۸ هزار و۶۰۰ بود، امسال اما آمارها و برآوردها حکایت از احتمال رسیدن این رقم به بیش از ۵۱ هزار مگاوات دارد.

بازار صدور قبوض نجومی برق داغ شد

به گزارش مهر، به اعتقا کارشناسان سازمان هواشناسی هنوز جبهه های گرما و سوزان تابستانی وارد کشور نشده است اما افزایش تدریجی دمای هوا پیک مصرف برق را در طول چند روز گذشته تاکنون با جهش قابل توجه مصرف روبرو کرده است.

با ان وجود مدیران و مسئولان صنعت برق ایران در حالی خود را برای ۲۰ روز پر مصرف برق تابستان آماده می کردند که با ورود به نیمه دوم خرداد به نظر می رسد مشترکان خانگی امسال قصد دارند رکوردهای مصرف برق را با وجود افزایش قیمت این حامل انرژی ارتقادهند.

محمدهاشمی مدیرعامل شرکت توزیع تهران بزرگ با بیان اینکه اوج مصرف در تابستان گذشته در حوزه توزیع برق تهران بزرگ به ۴۰۵۰ مگاوات رسید، درباره مهمترین راهکار مدیریت مصرف برق در پایتخت‌می گوید: حدود ۲۰ روز از فصل گرما لازم است روزانه ۶ ساعت مردم مصرف خود را به حداقل برسانند و از مصارف غیرضروری خودداری کنند.

در همین حال توانیر قصد دارد در تابستان سال جاری برای مدیریت بیشتر مصرف برق بیش از گذشته از ابزارهای قیمتی استفاده کند به طوری که هم اکنون سناریوی تعرفه های تابستانی رو میز صنعت برق قرار گرفته است.

آرش کردی مدیرعامل توانیر با اشاره به پیش بین رشد ۶ درصدی مصرف برق برای تابستان سال جاری، خطاب به مشترکان پر مصرف خانگی در فصل تابستان تاکید می کند: با توجه به پیک مصرف برق در فصل تابستان برای آن دسته از مشترکان پر مصرف برق تعرفه های سه گانه اعمال خواهد شد.

بر این اساس پیش بینی می شود با توجه به افزایش ۱۷ درصد قیمت برق برای تابستان سال جار، افزایش مصرف این حامل انرژی در ساعات پک بین ساعت ۱۱ تا ۱۶ بعد از ظهر و ۱۷ تا ۲۱ شب ضمن افزایش قابل توجه بار مالی صورت حساب، بازار صدور قبوض نجومی برق در فصل تابستان را حسابی داغ کند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن