دیدبان
حاشیه های یک سرپرستی بی پایان :

بلاتکلیفی ریاست در دانشگاه پیام نور دوساله شد

بلاتکلیفی ریاست در دانشگاه پیام نور دوساله شد

دیدبان: این روزها اگرچه همه نگاه ها به سمت و سوی عدم انتخاب رئیس دانشگاه تهران به عنوان یکی از مهم ترین نمادهای علمی آموزشی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی هست اما دانشگاه های مهم دیگری همچون دانشگاه پیام نور نیز با داشتن بیش از یک میلیون دانشجو در سراسر کشور از مشکل مشابهی رنج می برد و در اقدامی عجیب از ابتدای دولت یازدهم رئیس قطعی خود را نشناخته است .

به گزارش افکار نیوز دانشگاه پیام نور به عنوان یکی از بزرگ ترین و وسیع ترین دانشگاه های کشور که با متد آموزشی خاص خود و با افزایش بهره وری اساتید و افزایش سطح علمی خود در سال های اخیر به انتخاب شماره یک بسیاری از دانشجوها تبدیل شده بود از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید گرفتار پاسکاری ها و شرایط خاص حاکم بر وزارت علوم شد و نتیجه آن این شد که هنوز پس از گذشت دو سال نتوانسته حضور یک رئیس قطعی را به خود ببیند .

پس از آنکه فرجی دانا وزیر برکنار شده علوم در اوایل دولت یازدهم ابوالفضل فراهانی را با حکم سرپرستی روانه نشستن بر روی صندلی شماره یک ساختمان مینی سیتی کرد هیچ کس فکر نمی کرد عمر این سرپرستی با عبور از حد مجاز سه ماهه و غیر قانونی شدن آن تبدیل به ریاست دائم نشود و دولت فراهانی را به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی نکند .

در حالی که ادامه سرپرستی مرد شماره یک پیام نور مشکلات عدیده ای را برای این دانشگاه به وجود آورده بود با استیضاح فرجی دانا و روی کار آمدن محمد فرهادی فراهانی در رسیدن به ریاست قطعی ناکام ماند و جای خود را به محمد علی سرلک استاد تمام مدیریت رفتار سازمانی همین دانشگاه داد.

در حالی که همه نگاه ها روی این موضوع بود که پس از یک سال حکم سرپرستی ریاست دانشگاه پیام نور وزیر علوم هرچه سریع تر سرلک را برای قطعی شدن حکمش به شورا معرفی کند اما ظاهرا طلسم سرپرستی دامن رئیس جدید این دانشگاه را هم فرا گرفت و از دی ماه سال گذشته این دانشگاه همچنان با سرپرست اداره می شود .

این موضوع از آنجایی اهمیت دارد که سرپرستان دانشگاه ها در کمتر از سه ماه پس از اولین حکم توسط وزیر علوم برای تعیین تکلیف نهایی شدن حکمشان باید به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شوند . نکته مهم در این رابطه این است که اختلافات اخیر رئیس جمهور با شورای انقلاب فرهنگی که ریاست دانشگاه های مهمی همچون دانشگاه تهران و پیام نور را در خلا قرار داده است از جمله موارد مهمی است که چیزی جز بلاتکلیفی را برای عرصه مهم دانشگاهی کشور به ارمغان نیاورده است . این موضوع که رئیس جمهور علاقه دارد با کمیته ای زیر نظر خودش برای دانشگاه ها رئیس انتخاب کند در مقطع فعلی تنها برای دهها دانشگاهی که با سرپرست اداره می شود ضرر هدر رفت زمان را ایجاد کرده است .

برخی تحلیل گران در خصوص دانشگاه پیام نور اعتقاد دارند که روند دوساله شدن حضور سرپرستان در این دانشگاه شبهه های انتخاباتی نیز دارد چرا که دولت علاقه دارد تا نزدیکی به زمان انتخابات این دانشگاه را با سرپرست اداره کرده و در زمان مقتضی با انتخاب گزینه ای نزدیک به خود و نهایی کردن ریاست وی در شورا از ظرفیت عظیم نیروهای محصل و شاغل این دانشگاه بهره برداری های خاصی بکند .

باید توجه داشت که حضور سرپرست در یک نهاد آموزشی مانند دانشگاه به شدت از راندمان مدیریتی فردی حائز این سمت می کاهد چه اینکه اکنون دکتر سرلک در دوراهی ماندن و رفتن هنوز پس از ماه ها نتوانسته است بر مجموعه تحت مدیریت خود مسلط شود و گواه این امر تغییرات گسترده روزانه مدیران این دانشگاه و ادامه به کار بسیاری از مدیران تحت عنوان مسئول امور جاری به جای رئیس در بسیاری از ارکان مدیریتی این دانشگاه است .

آقای سرلک که هنوز از حکم قطعی ریاستش مطمئن نیست حتی برای رئیس حوزه ریاست خود نیز حکم مسئول امور جاری حوزه ریاست صادر کرده است و بسیاری از مدیران ارشد خود مانند ریاست پیام نور استان مازندران را با حکم مسئول امور جاری روانه خدمت کرده است . اکنون بسیاری از واحد های دانشگاه پیام نور یا با سرپرست و مسئول امور جاری اداره می شود و یا حتی در برخی موارد بدون مسئول به کار خود ادامه می دهد که این برای مجموعه منسجمی مانند پیام نور یک فاجعه محسوب می شود .

بهتر است رئیس جمهور و وزیر علوم هرچه زودتر فکری به حال این دانشگاه بزرگ بکنند تا بیش از این خسارت های عدم حضور یک رئیس دامن کارکناناین دانشگاه و دانشجویان آن را نگیرد .

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن