دیدبان
از شکنجه‌گاه‌های مخوف ساواک تا تکیه بر پست‌های مدیریتی

مشارکت سیاسی اجتماعی زنان در گذر انقلاب

مشارکت سیاسی اجتماعی زنان در گذر انقلاب

به گزارش دیدبان به نقل از ایران اسلامی، در بخش اول این مجموعه گزارش اشاره‌ای گذرا به نقش و جایگاه و اهمیت زن مسلمان در گذشته و حال ایران صورت گرفت. در این قسمت به تاثیر و جایگاه نقش اجتماعی زن مسلمان در برهه پس از انقلاب می‌پردازیم.

جا دارد در آغاز گزارش نمونه‌هایی از نقش اجتماعی زنان مسلمان در صدر اسلام ذکر نماییم:

حضرت خدیجه(ع) به عنوان ام‌المومنین پس از آغاز بعثت رسول اکرم(ص) با بضاعت و دارایی خود به عنوان یک تاجر بزرگ تمامی اموال خود را خالصانه در اختیار پیامبر(ص) قرار داد و بدین گونه در جذب مسلمانان و پیوستن به ایشان نقش مهمی ایفا نمود.

در دوران ترویج اسلام و در خلال غزوه‌ها زنی از صحابه بود که در میدان جنگ حاضر می‌شد و پا به پای مردان می‌جنگید. ضمنا کار مداوا و پرستاری را در جبهه نبرد انجام می‌داد. این حضور اجتماعی او به گونه‌ای بود که در یکی از غزه ها توسط شمشیر یکی از دشمنان، شانه اش زخم برداشت.

پس از رحلت پیامبر(ص) در زمان غصب خلافت امام علی علی (ع)، حضرت زهرا(س) به عنوان حامی ولایت به اتفاق امیرالمومنین هر شب به در خانه صحابه می‌رفتند و آن‌ها را به تغییر وضع پیش آمده و انتخاب صحیح خلیفه دعوت می‌کردند.

شاید یکی از دلایل دشمنی با حضرت زهرا(س) همین نقش اجتماعی و حضور پررنگ ایشان در صحنه بود.
در روز عاشورا نیز نمونه‌های فراوان از حضور و شجاعت و دلیری زنان اصحاب و یاران امام و نیز اهل بیت (علیهم اسلام) در تاریخ ثبت شده است. در نهایت نقش و جایگاه حضرت زینب(س) به عنوان پیام آور کربلا و واقعه عاشورا الگویی جاودان برای همیشه تاریخ خواهد بود.

دستاوردهای اجتماعی زنان بعد از انقلاب اسلامی

در شرایط قبل و بعد از انقلاب اسلامی نقش و جایگاه زن مسلمان تغییرات جدی داشته است. در زمان قبل انقلاب کمبود پزشک ایرانی به گونه‌ای بود که از کشورهای اطراف، پزشکان پاکستانی و هندی و ... به مداوای بیماران ایرانی می‌پرداختند و متاسفانه موضوع مهم تر ان بود که زنان مسلمان برای مداوای بیماری‌های خاص زنان از جمله بارداری و زایمان نمی‌توانستند به پزشکان مرد مراجعه کنند و به همین دلیل این امور در منازل انجام می‌گرفت.

شبیه این مشکل در بسیاری از موارد خودنمایی می‌کرد، ضمن آنکه در دوران قبل انقلاب نخبه یا استاد دانشگاه زن به دلیل رواج فرهنگ ابتذال و غربزدگی به شدت کم و ناچیز بود.

در دوران پس از انقلاب با همت دختران دانشجو ابتدا کمبود پزشک ایرانی و مسلمان حل شد سپس انقدر پزشک زن در جامعه زیاد شد که مشکل مراجعه زنان مسلمان به انها مرتفع گردید و این مشکل جامعه دینی با ظهور انقلاب و دستاوردهایی که داشت حل شد.

به دلیل افزایش حضور زنان در عرصه‌های کاری و اداری مختلف در دوران پس از انقلاب نیاز به رسیدگی و حل مشکلات این اقشار به شدت حس می شد که این موضوع با حضور اجتماعی قوی زنان در دانشگاه ها و نهادهای اجتماعی و فرهنگی به خصوص مجلس شورای اسلامی حل و فصل شد. به عنوان نمونه مسائل معلمان باردار، پرستاران، کارمندان زنِ نهادها و ارگانها، زنان بی سرپرست، انهایی که بر اثر اعتیاد همسر بیوه شده اند و نیاز به رسیدگی قانونگذاری و توجه نهادهای اجرایی دارند، نمونه ای از این دستاوردهای اجتماعی است.

این مهم ابتدا با پیگیری نمایندگان متعهد زن مسلمان در مجلس و پس ازآن با حضور مشاوران زن در نهاد ریاست جمهوری، در قوه قضاییه، قوه مقننه، صدا و سیما، نیروی انتظامی، تاسیس دفاتر مشاور خانواده و امثال آن حل و فصل شد، تا انجا که در جمهوری اسلامی ایران دانشگاه خاص دختران مسلمان با عنوان دانشگاه الزهرا(س) فعالیت می‌کند که این مورد در جهان اسلام منحصر به فرد است.

از شکنجه‌گاه ساواک تا پست‌های مدیریتی

در فضای اجتماعی قبل انقلاب به دلیل ابتذال شدید و آلودگی در جامعه امکان رشد و شکوفایی از زنان مسلمان گرفته می‌شد و زنانی هم که در پی اصلاح سیاسی و اجتماعی در جامعه بودند به زندان می‌افتادند تحت شکنجه های شکنجه‌گران مخوف ساواک قرار می‌گرفتند، اما در حال حاضر زنان در مقام ریاست دانشگاه، ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست و معاونت ریاست جمهوری و زمینه های دیگر حضور دارند.

در عرصه ابتکارات و اختراعات و دستاوردهای علمی در عرصه دانشگاهی و در عرصه های ادبیات و هنر و موفقیت های اجتماعی نیز پیشرفت های زنان به همین گونه است.

وعده احراز ۱۰ درصد پست‌های مدیریتی برای زنان، از آن دست مسائلی است که البته باعث امید و انگیزه میان بیش از ۷۰۰ هزار نفر زن جویای کار شده است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن