دیدبان

آقای روحانی دولت جای کار اجرایی است نه تئوری پردازی

آقای روحانی دولت جای کار اجرایی است نه تئوری پردازی

دیدبان: اظهارات دو روز گذشته رئیس جمهور در جمع فرمانداران سراسر کشور که چند روزی است برای شنیدن سخنان مسئولان در تهران به سر می برند بار دیگر حاشیه های تازه ای را در عرصه سیاست به وجود آورده است . حاشیه هایی که به نظر می رسد تا روزها فضای سیاسی کشور را درگیر کرده و واکنش چهره های مختلف را هم در پی خواهد داشت . اما موضوع اساسی اینجاست که اساسا این اظهارات در شرایط فعلی نه تنها گره ای از مشکلات کشور باز نمی کند بلکه حاشیه های آن تا روزها کشور را دچار مسائل فرعی خواهد کرد .

به گزارش افکارنیوز، حسن روحانی ظهر دیروز در سالن شماره دو وزارت کشور در سخنانی گفت :" تمام امید مردم در این است، حالا طبیعی است که خداوند در این ایام نعمت نازل کرده همه متخصص حقوق شده‌اند، همه متخصص امنیت ملی شده‌اند، همه مسائل ملی را مطرح می‌کنند که خوب است، الحمدالله و جای خوشبختی است که جامعه ما که همیشه سیاسی بوده سیاسی‌تر شده، اما یک نکته مهم است که به مردم دروغ نگوییم، این دروغ آشکار می‌شود، امروز نباشد فردا آشکار می‌شود." وی همچنین افزود :" مبادا در شهرستانی به گوش برسد که یک وقت دولت، سپاه، ارتش، صداوسیما، استاندار، فرماندار و دفتر امام جمعه طرفدار این یا آن هستند که این یعنی سم برای انتخابات. همه مقامات مسوول، همه قدرت‌های مسلح و غیرمسلح، مسوولان رده بالای کشور که مسوولیت آنها ورای حزب و جناح است، نباید کاری کنند که این تهمت به آنها زده شود."

روحانی همچنین ادامه داد:" صندوق رای نیز باید صندوقی پلاستیکی و شفاف باشد تا همه آرای درون صندوق را از دور ببینند و مقوا، پارچه، چسب و دوخته نباشد و صندوقی باشد که من ببینم که رایم درون صندوق افتاد و دیگری نیز رای خود را ببیند تا من که نفر اول هستم و رای می‌دهم، ببینم که صندوق خالی است و فردا به دروغ به من نگویند که این صندوق یک سومش پر بود. " رئیس جمهور تصریح کرد :" همین که مردم امروز حرص و ولع ندارند که جنس را در پستو و خانه انبار کنند به این معناست که راه دولت درست است.این دولت دنبال خواب و رمال و جن گیرها نیست . اینکه امروز صف‌های طولانی تحقیر‌کننده در تهران و شهرستان‌ها نداریم این است که راه دولت درست بود. اینکه عده‌ای امروز آزادانه بدون لکنت زبان از دولت انتقاد می‌کنند به معنای راه صحیح دولت است. به دولت اعتماد کرده‌اند، دولت به وعده خود عمل کرده و انتقادپذیر است. " وی اضافه کرد :" هیچ قوه‌ای نیست که مردم بدون لکنت نظر خود را بگویند به جز دولت، به یکی بگو از مجلس انتقاد کند، از چه و چه جوری‌؟ از قانون مجلس، نطق پیش از دستور، می‌گوید نه آقا بگذارید زندگی‌مان را بکنیم. بگویید از قوه قضاییه انتقاد کنید می‌گویند تو را خدا، آقا بگذارید زندگی‌مان را بکنیم. بگویید از دولت انتقاد کنید از رییس‌جمهور انتقاد کنید، گل از گل می‌شکفد و زبان‌ها باز می‌شود، این به معنای مسیر درست دولت است. "

این سخنان تعجب برانگیز در فضایی مطرح می شود که به نظر می رسد روحانی تلاش می کند تا با ایجاد حاشیه در فضای افکار عمومی فعلا روند نگاه ها از سوی پرونده هسته ای به موضوعات دیگر کشیده شود . البته نگاه کوتاهی به تاریخ نشان دهنده این است که روسای دولت ها همیشه علاقه داشته اند که گاهی از جایگاه اجرایی خود خارج شده و به عنوان یک تئوریسین به بیان مطالب ایدئولوژیک در فضای سیاسی بپردازند که این حرف ها هم عموما با استقبال بیشتری از سوی رسانه ها روبرو می شده است . هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد هم بارها در طول به دست داشتن قدرت به بیان مسائل شعاری که دستاوردی جز حاشیه سازی در سطح کشور و حتی در محیط بین الملل نداشته پرداخته اند . شاید از دو سال پایانی دولت دهم این امر رو به فزونی بیشتری نهاد و رئیس جمهور سابق با طرح موضوعاتی در زمینه مهدویت ، بهار ، انسان کامل و موضوعاتی از این دست تلاش کرد خود را به عنوان یک چهره ایدئولوگ مطرح سازد اما این بحث تنها به بازماندن دولت از ماموریت های اصلی خود و افزایش تنش ها کمک کرد .

آقای روحانی هم ظاهرا ترجیح داده پا جای پای سلف سابق خود بگذارد و به شیوه او به موضوعات شعاری دامن بزند که تا مدت ها می تواند دستاویز فضا سازی قرار گیرد . البته در این راه روحانی خود را محق تر هم می داند چرا که در لباس روحانیت و با سابقه خطابه گری تصور می کند که می تواند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد . حسن روحانی که امروز عنوان رئیس جمهور را یدک می کشد سالها در ارکان مختلف نظام فعالیت کرده است و به خوبی با ساختار های حکومتی آشناست اما امروز چنان ژست نگاه از بیرون به حاکمیت را ترویج می کند گویی که او تازه دو سال است به ایران آمده است. به طور مثال القای موضوع طرفداری نیروهای مسلح و غیر مسلح !!! در شرایط فعلی که در آستانه انتخابات مهمی قرار داریم

و یا موضوع تعجب برانگیز درخواست صندوق رای شفاف پلاستیکی به جای صندوق پارچه و لاک و مهر در شرایطی که سالهاست در انتخابات ها از صندوق شفاف استفاده می شود چه هدفی جز حاشیه سازی می تواند داشته باشد ؟ به راستی چرا باید فردی در جایگاه نفر اول اجرایی کشور این حاشیه سازی ها را ایجاد کند؟

آیا رئیس جمهور صفهای طولانی و صحنه های زشت و تحقیر کننده ای که توسط دولتش در ماجرای سبد کالا رخ داد را فراموش کرده است که امروز با پز روشنفکر مأبانه از نبود صفهای عریض و طویل سخن می گوید ؟

وظیفه دولت آن است که با پرهیز از شعار گرایی به سمت اصلاح اشتباهات دولت و رفع دغدغه های مردم گام بردارد . اساسا وظیفه دولت کار اجرایی است و در این راه کسی نباید ممنون دولت باشد چرا که تنها وظیفه اش را انجام می دهد و اگر هم انتقادی هست باید با گوش جان آن را بپذیرد .

رئیس جمهور باید بداند اگر دوست دارد یک تئوریسین باشد باید استعفا داده و دانشگاه یا حوزه را برای پیگیری مطالبات و حرف هایش انتخاب کند چرا که جایگاه ریاست جمهوری جای عمل است نه حرف ها و شعار هایی که ثمری برای کشور ندارد .

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن