دیدبان

مصاحبه عجیب خبرگزاری دولتی با ارکستر محبوب بی‌بی‌سی

مصاحبه عجیب خبرگزاری دولتی با ارکستر محبوب بی‌بی‌سی

به گزارش دیدبان به نقل از سراج24، شهرداد روحانی، همان ارکستر مورد علاقه بی بی سی که این سال ها به یمن غفلت مسئولان حضور فعالی در ایران دارد. بینندگان ماهواره بیشتر وی را با مستندی که بخش فارسی بی بی سی برای وی تهیه کرد می شناسند و عده ای نیز با موزیک معروف "گل هام گل افتابگردون"  برای خواننده مبتذل نوش آفرین!

هر چند وی در گفت‌وگویی شایعه بهایی بودن خود را تکذیب کرده است اما شهرداد برادر انوشیروان روحانی از اعضای بهایی موثر کانون دوستداران دانشنامه ایرانیکا  است که توسط فعالان دیپلماسی مشاهیر در آمریکا با هدف مقابله فرهنگی با جمهوری اسلامی بنا شده است همچنین این شخص از مسئولان موسیقی در حکومت پهلوی نیز هست.

اما نکته قابل توجه در این باره گفت‌وگو خبرگزاری دولتی ایسنا با شهرداد روحانی است. گفت‌وگویی که به جای انتقاد از کارنامه این ارکستر، محفلی برای ارج نهادن بیشتر به این فرد شد.

خبرنگار موسیقی ایسنا از وی می پرسد؟ "از وقتی به ایران آمده‌اید و از روز اولی که شما را دیده‌ام، با خودم فکر کردم، چقدر این‌بار چهره‌تان مغموم است و آن انرژی همیشگی را ندارید. این غم یا خستگی از چه چیزی ناشی می‌شود"

 شهرداد روحانی نیز بلافاصله این موضوع را به روند درخواست مجوز برای کنسرتش ربط می دهد و تلاش می کند سیستم اهدای مجوز و نظارت را مورد هجمه قرار دهد:"فکر کنید، از یک ماه جلوتر بخش خصوصی از من برای یک اجرا دعوت کرد و گفت که کارهای اداری انجام شده است، وقت آزادتان را بگویید تا ما رزرو هتل و بلیت را انجام دهیم. خیال‌تان هم از همه چیز راحت باشد از ارکستر و مجوز و ... آمدم ایران. تا چهار روز قبل از اجرا نه مجوز داشتم و نه نوازنده. حتی معلوم نبود برنامه اجرا می‌شود یا خیر."

اما در ادامه این مصاحبه شبه سفارشی خبرنگار ایسنا شعار "روحانی مچکریم!" را دلیلی می داند که نشان دهنده رضایت مردم از این کنسرت است.

اما عجیب ترین سوال این خبرگزاری آنجایی بود که خبرنگار از روحانی می پرسد خسته نمی شوید با خودتان نمی‌گویید، اگر کلاه من میان این جماعت(ایران) بیفتد، برنمی‌گردم آن را بردارم؟

جالب اینجاست که وی نیز در جواب می گوید: " حق با شما است. هر دفعه اتفاقی می‌افتد. با این‌ حال، خانواده و فرزندانم نیز چنین اندیشه‌ای دارند. اما هدف من مشخص است. خب من خارج از کشور زندگی می‌کنم. تحصیلاتم و خانواده‌ام همه آنجا شکل گرفته است، اما این چیزی را تغییر نمی‌دهد. هر کاری که انجام می‌دهم، برایم مهم است، اسم کشوری که در آن به دنیا آمده‌ام، مردمی که با آن‌ها زندگی کرده‌ام و فرهنگی را که در آن رشد کرده‌ام به‌نحو خوبی به کشوری که در آن زندگی می‌کنم، معرفی شود. این هدف من است. هدفی که محکم و درست است. برای همین چیزی آن را تغییر نمی‌دهد. "

ذبح نگاه دینی به نظام یا حداقل نگاه وطن دوستانه برای خوشامد یک ارکستر از مواردی که مسئولان خبرگزاری ایسنا در این رابطه باید جوابگو باشند. چرا که نفس مصاحبه با چنین فردی ارزش زیر پا گذاشتن اعتقدادت و توهین به مردم را ندارد.

به نظر می رسد جنس صحبت های آقای شهرداد روحانی  خارج از  نظام ارزشی  ساختار  جامعه  و  تلاش برای تحقیر مردم و هنرمندان داخل کشور باشد که کاملا طراحی شده از سوی  ساختار های ویژه هدایت می گردد و شاید به توان آن را جسارت  تهاجمی پیچیده در عرصه فرهنگ دانست که در عرصه رفتار های فردی و اجتماعی و تشکیک درعقاید و باورها دینی  و سیاست عرضه می گردد.

آیا وقت آن نرسیده است که  نهادهای نظارتی معاونت مطبوعات دولت رصدهای اندکی نیز در رابطه با خروجی فرهنگی خبرگزاری ها داشته باشند تا شاهد نباشیم به همین راحتی به مردم توهین شود و فردی که آرم بی بی سی را به پیشانی دارد به این راحتی جسارت کند؟

خواندن این بخش از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره فرهنگ می تواند راه گشایی برای مسئولان و رسانه ای های کشور باشد:«  روشنفکران، نخبگان، علمای دینی، فعالان سیاسی و در رأس همه، حکومت و حاکمان، قطب های تأثیرگذار در فرهنگ ملتها هستند که هم توانایی تقویت فرهنگ و هم زمینه تضعیف و یا انحطاط آن را دارند.»

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن