دیدبان
دکتر مهدی تقوی:

افزایش قیمت بنزین کار دوستان اقتصاددان هاشمی است

افزایش قیمت بنزین کار دوستان اقتصاددان هاشمی است

دیدبان: اگر صبح یک روز زمستانی، کسی که شغلی با درآمد ثابت ندارد، سوار تاکسی شود و کرایه هر روزش ۱۰۰ تومان افزایش یافته باشد، اولین کاری که می‌کند این است که قیمت اجناس مغازه‌اش را افزایش می‌دهد. این اولین و مشهودترین و قابل لمس‌ترین اثر تورمی افزایش قیمت بنزین در همان لحظه نخست جامعه است؛ اتفاقی که کم در کشور ما پیش نیامده و اگر قیمت بنزین در سال آینده افزایش یابد، بیشتر هم مشاهده خواهد شد.

دکتر مهدی تقوی، اقتصاددان در گفتگو با افکارنیوز می گوید: «این افزایش در زمان مناسبی اعمال نشد و دولت مدام از جیب مردم می زند. بنابراین افزایش قیمت بنزین باعث افزایش قیمت حمل و نقل می شود. گرچه گفته شده تاکسی ها اجازه افزایش قیمت ندارند اما آنها گوش نمی کنند. بنابراین خودشان توافقی قیمتی را تعیین می کنند. درنتیجه قیمت ها افزایش خواهد داشت و دولت نیز نمی تواند آن ها را کنترل کند.»

وی می افزاید: «قیمت بنزین یک نهاده است و تورم ایجاد می کند. روحانی تورم را از نرخ ۴۰درصدی احمدی نژادی به ۱۵درصد رساند. حالا با افزایش قیمت بنزین ممکن است دوباره تورم ۱ تا ۲درصد افزایش یابد.»

تقوی در مورد اینکه آیا این افزایش بر نرخ ارز و درنتیجه تورم اثر گذار خواهد بود یا خیر تصریح می کند: « برخلاف تئوری اینکه اگر تورم در ایران بیش از آمریکا افزایش یابد، دلار گران می شود و از ارزش ریال کاسته می شود، ارز ما به خاطر محدودیت های موجود گران می شود. اگر توافق هسته ای حاصل شود، قیمت دلار کاهش می یابد. دلار اکنون در محدوده ۳۳۰۰تومان قرار دارد و چشم انتظار مذاکرات هسته ای است. حالا اگر دلارها آزاد و اجازه داده شود که ۱.۵میلیون بشکه نفت بفروشیم، قیمت دلار کاهش می یابد و درنتیجه ضد تورم ایجاد می شود. یعنی افزایش قیمت بنزین تورمی و توافق هسته ای و افزایش عرضه دلار، ضدتورمی عمل می کنند.»

این کارشناس اقتصادی در ادامه صحبت هایش تاکید می کند: «اگر دلار به کمتر از ۳هزار تومان برسد تورم دوباره کاهش خواهد یافت.»

او در مورد عدم تناسب تورم و حقوق کارمندان اینگونه توضیح می دهد: «در زمانی که احمدی نژاد هدفمندی را اجرا کرد، ۴۰درصد تورم داشتیم اما حقوق نهایت ۱۵درصد اضافه می شد و امسال ۱۴درصد. تورم، قدرت خرید مردم را کاهش می دهد. روحانی معلوم نیست روی چه حسابی قیمت بنزین را افزایش داد و چه کسی این سیاست را به تحمیل کرد. بعید نیست کار اقتصاددانان راست باشد. دوستان اقتصاددان راستگرا، در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، سیاست تعدیل اقتصادی را تحمیل کردند و تورم در سال آخر ریاست جمهوری او به ۴۹.۵درصد رسید. در آن زمان اسم آقای رفسنجانی را آغاسی گذاشتند. او بعد از ریاست جمهوری در انتخابت مجلس شرکت کرد و نفر سی ام هم نشد یعنی مردم به قدری از سیاست های او تنفر داشتند که به او رای ندادند.»

تقوی در ادامه می گوید: «احمدی نژاد هم همین دوستان در تله هدفمندی یارانه ها و تورم ۴۰درصدی انداختند. روحانی تورم را به ۱۵درصد رساند. حالا با افزایش قیمت بنزین ۱درصد تورم را افزایش دهد. افزایش ۱درصدی تورم قابل تحمل است اما کار نادرستی بود. چون بنزین جزء نهاده است و با افزایش قیمت حمل و نقل، تورم را افزایش می دهد اما به اندازه احمدی نژاد عمل نکرده که تورم به آن اندازه افزایش یابد.»

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن