دیدبان
سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس:

آستانه تحمل مردم به شدت کاهش یافته است

آستانه تحمل مردم به شدت کاهش یافته است

دیدبان: اسماعیلی جلیلی در گفت وگو با «افکارنیوز» در واکنش به تصمیم ناگهانی دولت برای تک‌نرخی کردن بنزین، اظهار داشت: دولت براساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مکلف است تا پایان دوره ۵ ساله قیمت حامل های انرژی را به ۹۵ درصد فوب خلیج فارس برساند. این در حالی است که در سال‌های گذشته مطابق قانون پیش نرفتیم.

به گزارش افکارنیوز، وی افزود: دولت یازدهم برای این‌که بتواند منابع حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی را برای پرداخت یارانه‌های نقدی تامین کند، نیاز دارد که در راستای قانون نسبت به افزایش قیمت‌ها اقدام کند.

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس عنوان کرد: این اقدام در سال گذشته و دو سال گذشته با یک شیب تدریجی انجام شد و آخرین مصوبه دولت، مصوبه دیشب برای تک‌نرخی کردن بنزین ۱۰۰۰ تومانی و گازوئیل ۳۰۰ تومانی بود.

جلیلی تصریح کرد: دولت برای اینکه بتواند هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند، با کمبود منابع مواجه است و برای این کار چاره‌ای جز افزایش قیمت حامل‌ها و در کنار آن، مدیریت جامعه هدف قانون هدفمندی یارانه‌ها ندارد.

وی متذکر شد: نگرانی امروز جامعه این است که افزایش قیمت‌ها منجر به افزایش قیمت در فعالیت‌های تولیدی حمل‌ونقل و در نهایت قیمت تمام شده محصولات؛ چه کالا و چه خدمات شود.

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس افزود: با توجه به روند افزایش قیمت‌ها در سال گذشته، نگرانی جدی وجود دارد که این افزایش قیمت‌ها منجر به خالی شدن ظرفیت تولید به دلیل افزایش قیمت، نارضایتی‌های اجتماعی و ایجاد فاصله بیشتر بین اقشار مردم جامعه شود.

جلیلی اظهار داشت: در حال حاضر آستانه تحمل مردم به دلیل افزایش قیمت‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: دولت دلیل خود را کمبود منابع، شرایط بازارهای بین‌المللی نسبت به درآمدهای نفتی و نیز عدم ادامه سیاست‌های قبلی پرداخت هدفمندی یارانه‌ها می‌داند، اما تصمیم دولت دو اثر دارد؛ اثر اجتماعی و اثر اقتصادی.

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس عنوان کرد: در صورتی که اثر اقتصادی این اقدام به درستی مدیریت نشود، منجر به افزایش تورم می‌شود.

جلیلی تصریح کرد: تیم اقتصادی دولت باید به فکر شرایط آینده، به خصوص انتظاری باشد که مردم از دولت در اجرای خط‌مشی‌های دولتی برای ایجاد رفاه عمومی دارند.
وی خاطرنشان کرد: حتما دولت باید به صورت شفاف موضوعات و مشکلات را با مردم در میان بگذارند و برنامه‌هایی را هم که دولت در حوزه رفاه عمومی مطرح کرده و تا امروز خیلی سخت می‌شود گفت محقق شده، در این شرایط مورد توجه قرار دهند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن