دیدبان
بررسی عملکرد وزارت ورزش و جوانان

وزارتی که فقط به اسم جوانان است

وزارتی که فقط به اسم جوانان است

دیدبان: موضوع جوانان و اهمیت ورزش و لزوم نظارت پذیری دقیق این حوزه، در جامعه به قدری از اهمیت بالایی بر خوردار بود که در دی‌ماه 89 مجلس شورای اسلامی برآن شد تا دو سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی را با یکدیگر ادغام کرده و وزارت ورزش و جوانان را به جمع وزارتخانه‌ها اضافه کند.(1) تا علاوه بر آنکه به امر ورزش و جوانان به گونه‌ای ویژه پرداخته شود، مجلس بتواند با نظارت خود بر این دو امر رابه حداکثر برساند.

پس از آنکه دولت یازدهم به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد، به معرفی اعضای کابینه خود و تلاش برای کسب رای اعتماد مجلس برای وزرا بود. این امر در حالی صورت می گرفت که سامان یافتن بعضی از وزارت خانه‌هایی از جمله وزارت ورزش و جوانان قدری تا حدودی به تعویق افتاد و پس از آنکه فعالیت دو سرپرست در این وزارت خانه به انتها رسید، بالاخره محمود گودرزی در 26 آبان 92 سکان وزرات ورزش در حالی در دولت یازدهم را به دست گرفت(2)، که برخی نمایندگان از نقش وی در فتنه 88 صحبت می‌کردند. این نکته قابل توجه است که سابقه گودرزی در مدیریت امور ورزشی و تألیف و ترجمه کتاب‌هایی در رابطه با ورزش در سالهای متمادی پس از انقلاب از جنبه فنی سابقه مناسبی است، از این رو گمان می‌رفت که وی مدیریتی توانمند را در وزارت ورزش و جوانان به نمایش بگذارد.

وظایف وزارت نسبت به جوانان

به صورت رسمی در کشور اصلی ترین متولی امر جوانان وزارت ورزش می باشد و وظایفی چون مطالعه و پژوهش در حوزه‌های راهبردی امور جوانان به منظور بازشناسی و تبیین مسائل و نیازهای گوناگون جوانان و ارائه راهبردهای مناسب برای حل مسائل آنان و هماهنگی مطالعات کاربردی دستگاه‌های اجرایی در این زمینه، تهیه و تدوین «برنامه جامع ساماندهی امور جوانان کشور» با عنایت به جایگاه نقش و مأموریت‌های اساسی دستگاه های مختلف دولتی و غیردولتی مرتبط با امور جوانان، طراحی و مدیریت برنامه‌های ملی ویژه و فرابخشی و نمونه‌سازی فعالیت‌های مربوط به جوانان با همکاری دستگاه‌های اجرایی مربوط، ارائه شیوه‌های مناسب برای استفاده بهینه از استعدادها و توانایی‌های جوانان و بهره‌گیری بیشتر از امکانات و منابع دستگاه‌های اجرایی ذیربط و همکاری در تعیین ضوابط و استاندارد برای فعالیت‌های مراکز فرهنگی و هنری مربوط به جوانان با دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط(3) به چشم می خورد.

وظایف وزارت نسبت به ورزش

در رابطه با امر ورزش، برای وزارت خانه وزارت خانه وظایفی چون توسعه و تعمیم ورزش و پرورش نیروی بدنی و تقویت روحیه سالم در افراد کشور، تعلیم و تربیت داوران و مربیان ورزش در سراسر کشور، همگانی کردن ورزش در سطح کشور، تعمیم ورزش در روستاها و مناطق عشایری، ارتقاء سطح ورزش قهرمانی برای دستیابی به رتبه‌های برتر در میادین بین المللی، ارتقاء سطح ورزش حرفه‌ای با رویکرد اقتصادی، تأسیس، تجهیز و اداره ورزشگاه‌ها (استادیوم‌ها) و سایر مراکز ورزشی جهت توسعه آنها، تدوین شاخص‌های مربوط به صدور و لغو پروانه باشگاهها و تعیین صلاحیت اخلاقی مدیران مراکز ورزشی و تفریحات سالم کشور و نظارت بر فعالیتهای آنها طبق آئین نامه مصوب، هدایت و حمایت فدراسیون‌ها و هیئت‌های ورزشی برای دستیابی به اهداف ورزشی تعیین شده، بازرسی امور فنی مربوط به ورزش و تربیت بدنی در مدارس، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های عالی و سایر دستگاه‌های اجرایی برای تحقق اهداف تعیین شده، ایجاد بستری مناسب جهت برقراری ارتباط واحدهای تحت پوشش سازمان با مراکز بین المللی تخصصی علمی ـ ورزشی به منظور دستیابی به آخرین اطلاعات و دستاوردها در زمینه‌های مربوطه، فراهم نمودن تمهیدات لازم برای تقویت مشارکت بخش غیر دولتی و تحکیم نهضت داوطلبی در فعالیت‌های ورزشی را بر عهده دارد.

گزارش فعالیت‌ها

پایگاه رسمی اینترنتی وزارت ورزش و جوانان بخش‌هایی با عنوان گزارش عملکرد دیده می‌شود و امیدی را در دل خواننده زنده می‌کند، اما تازه‌ترین گزارشی که در این پایگاه از عملکرد این وزارت خانه منتشر شده مربوط به دولت گذشته است(4) و هیچ گزارشی حتی از برگزاری شورای عالی جوانان در طول دولت یازدهم وجود ندارد (5) و متاسفانه تمامی گزارش‌های منتشر شده در این پایگاه رسمی در رابطه با دولت یا دولت‌های گذشته است.

اما گودرزی در دیدار با مقام معظم رهبری در بهمن ماه 93 رئوس و عناوین برخی فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده وزارت ورزش و جوانان را اینگونه اعلام کرد:

1- ایجاد توازن در نگاه به ورزش قهرمانی و همگانی و اولویت بخشیدن به توسعه ورزش همگانی با نگاه عدالت محور؛

2- تلاش در جهت ایفای نقش مؤثر در نظام سلامت کشور از طریق توسعه ورزش همگانی در شهرها و روستاها و برگزاری برنامه ها و جشنواره های همگانی، بومی و محلی در سراسر کشور؛

3- تلاش در جهت حاکمیت سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و کاهش تصدی‌گری دولت، اجرای طرح اصلاح نظام مالی در نهادهای ورزشی، ایجاد زمینه‌های مشارکت بخش خصوصی و خیرین ورزش یار برای ساخت و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه ورزش و آماده سازی شرایط برای اجرای قانون واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس؛
4- تلاش در جهت حاکمیت فرهنگ اسلامی–ایرانی و ترویج فضای فرهنگی، معنوی و اخلاقی در ورزش؛

5- توجه به آموزش‌های تخصصی و کانون‌های اندیشه به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه پایدار ورزش کشور؛

6- توجه خاص به توسعه ورزش بانوان با رعایت ارزش‌ها و معیارهای اسلامی؛

7- تلاش در جهت تهیه و تدوین احکام اثربخش و مبتنی بر نیازها و اولویت‌های ورزش کشور در برنامه ششم توسعه و برنامه و بودجه سال 94؛

8 برگزاری کنگره بزرگداشت بیش از 4000 شهید ورزش کشور را با هدف گسترش ارزش‌های دفاع مقدس در جامعه ورزش و انتقال پیام شهدا به جوانان و ورزشکاران (6)؛

هرچند وزیر ورزش و جوانان در این گزارش تا حدی به کلیات کفایت کرد، امادر رابطه سهم جوانان تنها به کنگره‌هایی که با همکاری بنیاد شهید، برگزار خواهد شد، اشاره کرده است.

گم شدن جوانان در وزارت ورزش و جوانان

همانطور که اشاره شد، علاوه بر آنکه ضعف وزارت ورزش و جوانان در قسمت ارائه گزارش به مردم به میزان قابل توجهی ضعف از خود نشان داده است، اما در گزارش هایی که گاهی اوقات منتشر شده است، کمبود توجه به حوزه جوانان به شدت چشمگیر است. این کم توجهی در شرایطی است که یک پایه مشکلات اجتماعی در حال حاضر مشکلاتی است که گریبانگیر جامعه ما شده است، در رابطه با جوانان و آینده این بخش بزرگ از جامعه است. مسائلی که ریشه در مسائلی بنیادی چون ازدواج، اشتغال، فرهنگ و ... دارد.

ازدواج جوانان یکی از مهمترین موضوعاتی است که وزرات ورزش و جوانان وظیفه رسیدگی به آن را عهده دار است و اگر با مدیریتی صحیح در روند کنونی تغییری صورت نگیرد، در آینده‌ای نه چندان دور با مشکلات بی شماری روبرو خواهیم بود، همانگونه تا کنون شاهد روندی بوده ایم که منجر یکی از اثرات آن افزایش سن ازدواج است به گونه‌ای که میانگین سن در اولین ازدواج برای مردان از ۲۴.۱ سال در سال ۱۳۵۵ به ۲۶.۷ سال در سال ۱۳۹۰ رسید و برای زنان از ۱۹.۷ سال به ۲۳.۴ سال طی این دوره رسیده است. (7) مساله‌ای که به صورت مستقیم بر جمعیت اثر گذار است.

علاوه بر اینها معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان این موضوع که شاهد افزایش بی‌رغبتی نسبت به تشکیل خانواده هستیم و نگاه‌های منفی به خانواده در کنار مسائل اقتصادی افزایش یافته است و اعلام افزایش تعداد جوانان آماده ازدواج به بیش از 10 ملیون، طرح «از همسان‌گزینی تا همسری» رونمایی می کند، طرحی که قرار است از مرحله اجرایی آن از خردادماه آغاز می شود، طرحی که با اجرای آن علاوه بر آنکه کمک می کند جوانان آمادگی های لازم برای ازدواج را کسب کنند، مقدمات آشنایی جوانان آماده ازدواج و خانواده هایشان را با واسطه هایی معتمد و تا حدی کمک گیری از شبکه های مجازی مطمئن فراهم می آورد.(8) البته در حالی به اجرایی شدن این طرح نزدیک می شویم که برخی از منتقدان با نگرانی در مورد این طرح صحبت می کنند.(9)

در کنار طرح هایی چون طرح مذکور از وزارت ورزش و جوانان انتظار می رود با بودجه ای که امسال به بیش از 2300 ملیارد تومان به جوانان اختصاص یافته است، بتواند با همکاری با دیگر نهاد های مسئول در امور جوانان، مسائل اقتصادی ازدواج را از راه هایی چون وام ازدواج و اشتغال که در کنار مسائل فرهنگی از اهمیتی بالا برخوردار هستند، مورد توجه خود قرار دهد و قدری از مشکلات جوانان را در مسیر ازدواج و اشتغال بکاهد، جوانانی که بیش از هر زمانی در معرض هجوم بی وقفه دشمن هستند.

وزیر ورزش یا وزیر فوتبال

با روی کار آمدن گودرزی امید ورزش کاران و جوانان به رئیس سابق دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران بسته شده بود، علاوه بر آنکه وی برنامه خود برای وزارت را ورزش پاک، معنوی و معرفتی عنوان کرده بود. اما پس از گذشت کمتر یک سال باز هم برخی سوال های تکراری در ذهن مردم ایجاد شد، که با "توجه به عدم موفقیت فوتبال چرا این رشته بر رشته‌های موفق ترجیح داده می شود؟" تا جایی که وزیر ورزش وضعیت فوتبال را نامناسب دانسته(10) اما با این حال از حمایت بی دریغ از آن دست بر نمی دارد. در صورتی ورزشی مانند کشتی که افتخار آفرینی آن زبانزد همگی می باشد از حمایت خاصی برخوردار نیست و هنگامی که ملی پوشان کشتی به وزیر ورزش در حالی اعتراض می کنند که بیشتر پانزده ماه حقوق خود را دریافت نکرده اند با پاسخ‌هایی غیر منطقی روبرو می شوند که نتیجه جز درگیری لفظی را در پی ندارد.(11)

استفاده مدیران ورزشی از فوتبال در کنار حساسیت نابجای جامعه

در میان ورزش دوستان و جوانان ایرانی، فوتبال از جایگاه ویژه‌ای برخودار است. محبوبیت روز افزون فوتبالیست‌ها و اقبال چشمگیر به مدارس فوتبال نشان دهنده توجه وافر جامعه ایرانی به این رشته ورزشی است. این ظرفیت به شرط مدیریت صحیح توانایی بالقوه‌ای را در جهت ایجاد فضای مناسب برای کسب موفقیت‌های چشمگیر برای کشورمان در عرصه فوتبال دارا می‌باشد، اما در عمل شاهد آن هستیم که مدیران کلان ورزشی با توجه بیشتر به فوتبال که جامعه حساسیت ویژه‌ای به آن دارد، در صدد کسب رضایت مردم آمده‌اند.

از دیگر سو انتقادات مدیران کلان ورزشی به وضعیت کنونی که با واکنش شدید مردم روبرو می شود به گونه‌ای که پس از انتقاد وزیر ورزش، صفحه اینستاگرام رئیس جمهور مملو از اعتراض به عملکرد گودرزی شد، تا جایی عده‌ای از روحانی کنترل کردن و یا برکناری وزیر ورزش را درخواست کرده اند.(12) و یا به گفته خود گودرزی در رابطه مدیریت فوتبال "برخی گویی دولت را یک مجموعه بیرونی و نامحرم می‌دانند" و خواهان عدم دخالت دولت در این موضوع هستند.

نتیجه‌گیری

به صورت کلی می توان گفت با شیوه مدیریت کنونی وزارت ورزش و جوانان، توجه به حوزه جوانان با در نظر داشتن اهمیت بالای آن، قدری اندک بوده و حوزه ورزش تقریباً تمام توان این وزارتخانه را به خود اختصاص داده است.

به نظر دیدبان در حوزه ورزش آنچه بر دوش مدیران ورزشی سنگینی می‌کند؛ این خواسته به حق است که با فرهنگ‌سازی توجه ورزش دوستان را به سایر رشته‌های ورزشی معطوف کنند تا علاوه بر آنکه سایر ورزشکاران از حمایت های مختلف بهره‌مند شوند، با جذب شدن افراد به رشته‌های مختلف استعدادهای جدید کشف شده تا مضافاً بر اینکه سطح رشته‌های ورزشی ارتقا بیابد، ورزشکاران حرفه‌ای جوان به شایستگی جای خالی پیشکسوتان را پر کنند. فرآیندی که به صورتی درخور در رابطه با ورزش‌هایی مانند والیبال صورت پذیرفت که بایستی این الگو در سایر ورزش‌ها هم مورد توجه قرار بگیرد.

منابع:

  1. http://www.tabnak.ir/fa/news/139085
  2. http://farsnews.com/newstext.php?nn=13920825001359
  3. http://msy.gov.ir/about_organizations/2055
  4. http://msy.gov.ir/web_directory/262
  5. http://msy.gov.ir/performance_report/18664
  6. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=
  7. http://baharnews.ir/vdcjmtem.uqeoazsffu.html
  8. http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=
  9. http://www.parset.com/FaNews/3422607_maaon_samandhy_amor_joanan.html
  10. http://www.tasnimnews.com/Home/Single/10732537
  11. http://www.varzesh3.com/news/1170284
  12. http://www.varzesh3.com/news/1239165

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن