دیدبان

خانه احزاب باید صنفی باشد نه سیاسی و حزبی

خانه احزاب باید صنفی باشد نه سیاسی و حزبی

دیدبان: دکتر حسن غفوری فرد رئیس سابق خانه احزاب در گفت و گو با افکار نیوز با اشاره به مجمع عمومی فوق العاده اخیر خانه احزاب اظهار داشت: خانه احزاب خیلی وقت بود که تعطیل بود و با مذاکرات و پیگیری های فراوان قرار شد مجمع عمومی فوق العاده داشته باشد و اگر افراد برای تغییر اساسنامه، نظراتی دارند ارائه دهند.

به گزارش افکارنیوز ، وی افزود: با توجه به اینکه درگیری هایی در دوره چهارم خانه احزاب ایجاد شد که عملا منجر به توقف خانه احزاب شد تصمیم گرفته شد تغییرات اساسی در اساسنامه داده شود و بعد از آن انتخاب بر اساس اساسنامه جدید ایجاد شود.

نایب رئیس مجمع عمومی فوق العاده خانه احزاب بیان داشت: مجمع عمومی فوق العاده خانه احزاب روز پنجشنبه نیمه تمام ماند و حتی به شروع بحث درباره تغییر اساسنامه نرسید و بیشتر وقت به تعیین هیات رئیسه جلسه مجمع فوق العاده شد و تصمیم بر این گرفته شد که سه هفته مهلت دهند تا احزاب و گروههای مختلف اگر پیشنهاداتی برای تغییر اساسنامه دارند در هیات رئیسه اعلام کنند و هیات رئیسه دسته بندی کرده و برای اعضاء بفرستد و مورد بررسی قرار گیرد .

غفوری فرد گفت: سه هفته دیگر در جلسه مجمع عمومی فوق العاده خانه احزاب تصمیم گیری درباره پیشنهاد های رسیده گرفته می شود و اصلاح اساسنامه انجام می شود و پس از آن در صورت اصلاح مجمع عمومی عادی تشکیل و انتخاب هیات رئیسه صورت می گیرد.
وی ادامه داد: آنچه تصمیم گرفته شده است اینکه خانه احزاب یک تشکیلات صنفی باشد نه سیاسی، یعنی باید به تحزب کمک کند نه به حزب و جناح خاصی، به هیچ وجه نباید کار حزبی انجام دهد.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری تصریح کرد: اگر خانه احزاب در اختیار یک جناح چه اصولگرا و چه اصلاح طلب باشد منفعت طلبی را در پی خواهد داشت.
وی افزود: پیشنهادی بود که مدل هفت- هفت- هفت برای سهمیه بندی هر کدام از جناح ها باشد . هر چند پیشنهادهای دیگری نیز مطرح بود و باید منتظر باشیم ببینیم چه پیشنهادی تصویب می شود.

غفوری فرد تصریح کرد: یک موضوع دیگر نیز این بود که سهمیه هر جناحی را احزاب آن ناح باید رای دهند یا دیگران نیز باید رای دهند و این از پیشنهاداتی بود که ارائه شد.

رئیس سابق خانه احزاب در پاسخ به این سوال که برخی اعتقاد دارند وزن میان احزاب از نظر تعداد اعضاء و دفتر و سابقه یکی نیست و برخی احزاب حتی زیر ۱۰ نفر عضو دارند آیا حق رای یکی خواهد بود گفت: این نیاز به نظر مجمع عمومی دارد. هر گروهی استدلال های خودشان را دارند، مثلا موتلفه اسلامی با بیش از ۵۰ سال سابقه حزبی و بیش از ۲۰۰ شعبه در استانها وئ شهرستانها وجود دارد یک طرف و برخی احزاب نیز هستند که تعدادشان به انگشت های دست نمی رسد.

وی افزود: موضوعی که مطرح است اینکه وزن احزاب و سابقه و تعداد شعبه ها و دفاتر انها مشخص شود و نظری دیگر می گویند همین که از وزارت کشور و کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مجوز گرفتند با دیگران یکسان هستند و یک رای دارند.

غفوری فرد با اشاره به تغییر نام خانه احزاب به باشگاه احزاب بیان داشت: این یک پیشنهاد است که از سوی برخی مطرح شده از سوی دیگر برخی می گویند خانه احزاب برند شناخته شده ای برای احزاب آسیایی است و سابقه دارد و باید این سابقه حفظ شود منتها به نظر من بیش از اسم محتوا مهم است و باید مطمئن شویم خانه احزاب صنفی است و نباید کار سیاسی کند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن