دیدبان
بجای خرید استقلال و پرسپولیس:

خودروسازان با ۳۰۰میلیارد تومان چه کار می توانند بکنند؟

خودروسازان با ۳۰۰میلیارد تومان چه کار می توانند بکنند؟

دیدبان: بالاخره در این یکی دو روزه تکلیف واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس روشن می‌شود؛ پروژه پر سر و صدایی که به نظر می‌رسد به شیوه‌ای بسته خواهد شد که نه‌تنها این دو باشگاه را خصوصی نمی‌کند، بلکه خصولتی‌تر خواهد کرد.

به گزارش «افکارنیوز»، با توجه به شرکت‌کنندگانی که در مزایده چهارم واگذاری استقلال و پرسپولیس اعلام حضور کرده‌اند، قرار است انگار امور این دو باشگاه به دست بنگاه‌های نیمه‌دولتی‌ای که از بودجه‌های دولتی تغذیه می‌کنند، سپرده شود.

در حال حاضر شرکت سرمایه‌گذاری سمند از زیرمجموعه‌های ایران‌خودرو برای خرید باشگاه استقلال پیشنهاد داده است. پیشنهاد این شرکت ۲۹۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است. سمند تنها مشتری خریداری استقلال عنوان شده است. همچنین شرکت استیل‌آذین ایرانیان، شرکت سرمایه‌گذاری نیوان ابتکار (از زیرمجموعه‌های سایپا) و همچنین بهنام پیش‌روی کیش برای خرید پرسپولیس پیشنهاد داده است. نیوان ابتکار برای خرید سرخ‌ها مانند سمند پیشنهادی ۲۹۰ میلیارد تومانی ارائه کرده است.

خودروسازان بدهی هایشان به بانکها را تسویه کنند!
در شرایطی خودروسازان برای خرید استقلال و پرسپولیس جلو آمده‌اند که در سال‌های گذشته از موضوع ناکارآمدی تیم‌داری شرکتی در کنار بدهی‌های مالی سنگین، همواره با توسل به بانک مرکزی خواهان اخذ تسهیلات هزار میلیاردی بودند و همزمان با این موضوع، طی چهار سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ اقدام به گران کردن حدود ۳ برابری خودرو کردند.

بر این اساس، موضوعی که مورد سوال این روزهای محافل اقتصادی و صنعتی کشور است، این است که آیا خودروسازان هم‌اکنون کاری مهم‌تر از خرید دو باشگاه پرسپولیس و استقلال ندارند که خود را وارد میدان خریداری این دو تیم کرده‌اند؟ و این‌که چرا باید دو بنگاه زیان‌ده باید نسبت به خرید دو تیم زیان‌ده اقدام کنند؟


۴۵۰۰ میلیارد تومانی بدهی خودروسازان به قطعه سازان

از سوی دیگر، با توجه به بدهی ۴۵۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه‌سازان، داشتن ۸ هزار میلیارد تومان معوقه بانکی سایپا و ایران‌خودرو و نیز گرانی هر ساله خودرو، موضوعی که مطرح است، این‌که چرا خودروسازان به جای خرید این دو باشگاه و هزینه بالا، قدمی برای کم کردن بار مشکلات خود برنمی‌دارند تا در نهایت هزینه این بی‌تدبیری را مردم پرداخت نکنند؟

بررسی‌های «افکارنیوز» نشان می‌دهد که ۶۰۰ میلیارد تومان (مجموع تقریبی مبلغ پیشنهادی ایران خودرو و سایپا برای خرید استقلال و پرسپولیس) تقریبا ۷.۵ درصد طلب ۴۵۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان را تشکیل می‌دهد و در صورتی که خودروسازان به جای خرید پرسپولیس و استقلال نسبت به پرداخت بدهی‌های خود اقدام کنند، می‌توانند دردی از مشکلات تولیدکنندگان قطعه کشور بردارند. اگرچه خودروسازان معتقدند ریالی به قطعه‌سازان بدهکار نیستیم، اما قطعه‌سازان تاکید دارند ۴۵۰۰ میلیارد تومان از خودرو‌سازان طلب دارند.

خودرو سازان قیمت خودرو هایشان را کاهش دهند!
در کنار این موضوع، به نظر می‌رسد ایران‌خودرو و سایپا، هر یک به جای هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی برای خرید استقلال و پرسپولیس، می‌توانند تا حدودی از قیمت خودروهایشان بکاهند؛ به جای این‌که هر لحظه ساز گرانی دوباره خودرو را بزنند.

طبق آمار اعلامی وزارت صنعت، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع در سال گذشته ۸۶۷ هزار و ۲۲۴ دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید رسانده‌اند که از این تعداد، ایران‌خودرو ۵۱۲ هزار و ۵۶۲ دستگاه خودرو، سایپا تیراژ ۲۴۸ هزار و ۹۴ دستگاه خودرو و پارس‌خودرو نیز تولید ۱۰۶ هزار و ۵۶۱ دستگاه را به خود اختصاص داده است.

این ارقام تولید نشان می‌دهد که خودروسازان به جای این‌که به فکر خرید استقلال و پرسپولیس باشند، با حدود ۶۰۰ میلیارد تومان (مجموع تقریبی مبلغ پیشنهادی ایران خودرو و سایپا برای خرید استقلال و پرسپولیس) می‌توانند حدودا ۷۰۰ هزار تومان از قیمت تمامی خودروهای تولیدی خود بکاهند.

قیمت پراید، ۱میلیون و ۲۰۰هزارتومان ارزانتر می شود!
شاید بد نباشد در این‌جا محاسبه‌ای در رابطه با هر یک از خودروها نیز داشته باشیم و این‌که هر خودروساز با ۳۰۰ میلیارد تومان چقدر می‌تواند از قیمت خودروهای خود بکاهد. ابتدا به پراید اشاره می‌کنیم. محاسبات نشان می‌دهد سایپا اگر ۳۰۰ میلیارد تومان را در جهت کاهش قیمت پراید به کار ببرد، با توجه به آمار تولید ۲۵۰ هزار و ۸۸ دستگاه پراید در سال گذشته، می‌توان گفت سایپا به جای خرید باشگاه پرسپولیس می‌تواند یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از قیمت پراید بکاهد. در حال حاضر قیمت پراید در کارخانه حدود ۲۰ میلیون تومان است؛ به طوری که سایپا ۱۱۱ SE ۲۰ میلیون و ۳۵۰ تومان و سایپا SE ۱۳۱ حدود ۲۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

پژو ۲.۵ میلیون تومان ارزانتر می شود!
همچنین ایران‌خودرو نیز به جای تصمیم برای خرید استقلال می‌تواند ۳۰۰ میلیارد تومان را در جهت کاهش حدود ۲.۵ میلیون تومانی پژو ۴۰۵ به‌کار برد. آمار تولید خودرو در سال گذشته حاکی از آن است که ۱۱۷ هزار و ۴۰۳ دستگاه پژو ۴۰۵ تولید شده است که اگر این رقم را در کنار ۳۰۰ میلیارد تومان پیشنهادی برای خرید استقلال قرار دهیم، می‌توان گفت ۲.۵ میلیون تومان از قیمت پژو۴۰۵ کاسته می‌شود. در حال حاضر قیمت پژو GLX ۴۰۵ یورو ۴ حدود ۲۷ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان است.
در رابطه با سایر خودروهای تولیدی سایپا و ایران‌خودرو نیز این‌گونه است و ۳۰۰ میلیارد تومان به صورت میلیونی می‌تواند از قیمت خودروها بکاهد.

بر این اساس، امروز جای سوال از خودروسازان است که به جای این‌که به دنبال گران کردن خودرو باشند، چرا بریز و بپاش‌های خود برای بخش‌هایی که ورودشان به آنها هیچ ضرورتی ندارد را نمی‌کاهند؟

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن