دیدبان

سرقت از راه دور با پیامک تبلیغاتی؟!

سرقت از راه دور با پیامک تبلیغاتی؟!

به گزارش دیدبان به نقل از قدس آنلاین ، محمد حسین جعفریان در یادداشتی درباره پیامک‌های تبلیغاتی که «شارژ» میخورند نوشت:

اگر نگاهی به تاریخچه سرقت‌های بزرگ و مهم دنیا بیندازیم، با پرونده‌هایی روبه‌رو می‌شویم که در آنها مبالغی بسیار اندک دزدیده شده، مثلاً ده سنت... اما از جمعی انبوه، بنابراین در نهایت سارق یا سارقان پولی معادل میلیونها دلار را به جیب زده‌اند و در عین حال چون برای چنین رقمی کسی زحمت پیگیری و شکایت به خود نمی‌دهد، حتی هنگام افشای آنها، عمده این سارقان، شاکی خصوصی نداشته‌اند. به طور مثال پرونده مشهودی در این رابطه هست که مدیر یکی از شعب به همراه دو کارمند یک بانک با نقشه و دسیسه یک سابقه دار طی دهه پنجاه میلادی، یک نقشه سرقت ماهرانه را پیاده کردند و طی آن تتمه زیر یک دلار میلیونها حساب بانکی، به طور متناوب به حسابهای معین دیگری واریز می‌شد. چون مبالغ بسیار جزیی بودند تقریباً از میان چندین میلیون نفری که به حساب بانکی آنها دستبرد زده شده بود، هیچ کدام متوجه آن نشده و در چند مورد کسانی که پی برده بودند، پیگیر نشدند و سرانجام اما شکایت و پافشاری یکی از مالباختگان باعث شد راز این سرقت تاریخی آشکار و دزدان گرفتار قانون شوند.

مدتهاست در جهان هراز گاهی باز هم خبر چنین سرقتهایی به رسانه‌ها راه می‌یابد. در کشور ما، اما عموم مردم با چنین دزدی‌هایی خو گرفته‌اند. روزانه برای بسیاری از ما قبوضی می‌آید که طی آنها ارقامی درحد چند ده یا چند صد تومان با عناوین نامعلوم در جدول پرداخت منظور شده و هیچ کدام ما پیگیر علت این پرداختها، قانونی یا غیرقانونی بودن اخذ آن از سوی گیرنده و... نمی‌شویم. فقط هرازگاهی رسانه‌ای دلسوز و خبرنگاری جسور، وسط می‌افتد و ناگهان سر و صدای پرونده‌ای با ارقام چندین میلیاردی برای مدتی سرخط خبرها می‌شود و بعد می‌رود تا نوبت بعدی. با تمام این احوال این رویه با کمال تاسف به انواع مختلف درحال تکرار است و معلوم نیست در این قبیل موارد چه کسی باید حامی و حافظ حقوق مردم باشد.

یکی از شایعترین روشهای نوین این نوع کلاهبرداری، پیامکهای تبلیغاتی است که در حجمی انبوه، گاه روزانه تا ده نوبت برای ده‌ها میلیون نفر از صاحبان خطوط تلفن همراه در کشور ارسال می‌شود و هر بار ترفندی در آنها لحاظ شده تا مخاطب خودش راه دزدی از حسابش را برای سارقان باز کند! زیرا بدین ترتیب، حتی در صورت برملا شدن ماجرا در آینده، شاکی کاری از پیش نبرده و در هر محکمه‌ای سارقان باهوش این عرصه پیروز خواهند بود. بگذارید برایتان مثالی بزنم. صبح از خواب برمی‌خیزید و می‌بینید چندین پیامک حاوی سوالات بسیار مضحک برای شما آمده و فرستنده مدعی شده اگر جواب آن را بفرستید در قرعه‌کشی آپارتمان، ویلا، خودرو، جواهرات و... چند صدمیلیونی و ده‌ها جایزه نفیس! دیگر شرکت داده خواهید شد. حالا سؤال چیست، مثلاً: ماه اردیبهشت در کدام فصل سال است؟ ۱- بهار ۲- زمستان... اما در این پیامک هزینه‌هایی که با ارسال پاسخ گریبانگیر شما خواهد شد را یادآوری نمی‌کنند. فقط شما را تطمیع می‌کنند تا عددی را به سامانه آنها ارسال کنید.

با ارسال این عدد گاه در یک نوبت و گاه برای ماه‌ها و بلکه سالیان سال روزانه همراه با ارسال پیامکهایی که اغلب به هیچ دردی نمی‌خورد مبالغی درحد پنجاه، صد، صدوپنجاه تا پانصد تومان از شارژ شما کم می‌شود. اگر شما تا حالا در این تله افتاده باشید خوب می‌فهمید چه می‌گویم، زیرا همین که در تور اینها گرفتار شوید آن وقت هرچه برای انصراف تلاش کنید و از هر طریق وارد شوید، نمی‌توانید کنار بکشید. هر روز گاه تا پنج شش پیام بیهوده دریافت می‌کنید و هر بار هم رقمی هر چند به ظاهر اندک از شما می‌گیرند. حالا این عدد را ضرب در مثلاً پنج میلیون مشترک کرده و آن را ضرب در شمار روزها و ماه و سال و... بعد از رقمی که حاصل می‌شود مختان سوت خواهد کشید. تازه اگر فقط روزانه یک پیامک بفرستید.

گاه زرنگی کرده و همراه سؤالات، از شما نظرسنجی می‌کنند و به نوعی پاسخ شما را هم به جایی دیگر می‌فروشند و در همان حال شما را نیز در تور می‌اندازند. گاه به طور شرم‌آوری از نیاز مردم آسیب‌پذیر سوء‌استفاده کرده و آنان را سرکیسه می‌کنند. مثلاً پیامک برای شما می‌آید: طرحی برای کسب حقوق ماهیانه پنجاه تا یکصد میلیون تومان، شامل شما هم می‌تواند بشود، فقط فلان عدد را به همین سامانه ارسال کنید... و شما فلان عدد را می‌فرستید و آنها از آن پس روزانه پیامهای تبلیغی بی‌محتوایی از برخی مشاغل خانگی که به ادعای آنها می‌تواند برای فرد تا صد میلیون در ماه درآمد ایجاد کند را برای شما فرستاده و برای هر پیامک چند صد تومان از شما کم می‌کنند. گاهی می‌گویند شما برنده خوش شانس ما هستید و در قرعه‌کشی یک دستگاه از فلان وسیله با پنجاه درصد تخفیف برنده شدید و... اما عملا در بازار نسبت به قیمتی که آنها دستگاه را به شما می‌فروشند تا هشتاد درصد تخفیف هم آن را پیدا می‌کنید و... بارها در رسانه‌های جمعی و به طور خاصی در همین ستون نسبت به این روشهای کلاهبرداری شبه قانونی هشدار داده شده و با کمال تأسف نه تنها از حجم آنها کم نشده که روزبه‌روز درحال بیشتر شدن است. چرا کسی جلوی این دزدی‌های آشکار اموال مردم را نمی‌گیرد؟!

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران