دیدبان

ضرر نگاه بیش از اندازه به صفحه موبایل چیست؟

ضرر نگاه بیش از اندازه به صفحه موبایل چیست؟

به گزارش دیدبان ، محمد ملک‌احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در خوزستان بسیاری از افراد با احساس خارش سطح چشم و همچنین احساس وجود جسم خارجی در چشم خود مراجعه می‌کنند که البته این امر بیشتر به خاطر خشکی لایه اشکی سطح چشم افراد است و برای رفع این مشکل استفاده از مواد مرطوب‌کننده چشم توصیه می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر استفاده زیاد از کامپیوتر، لپ تاپ و سایر وسایل مشابه در خشکی لایه اشکی سطح چشم گفت: کسانی که ساعات زیادی از شبانه روز به صفحه موبایل، لپ تاپ، کامپیوتر و سایر وسایل الکترونیکی مشابه خیره می‌شوند، ناخودآگاه کمتر پلک زده و بیشتر به عارضه خشک شدن لایه اشک سطح چشم دچار می‌شوند.

متخصص چشم بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز در ادامه به چند توصیه برای پیشگیری از ابتلا به این عارضه پرداخت و عنوان کرد: در خصوص چنین افرادی توصیه می‌شود که در فواصل زمانی چند دقیقه‌ای به چشم خود استراحت دهند و برای چند لحظه چشم خود را ببندند و یا به فاصله ۲ تا ۶ متری نگاه کنند و در موارد شدید نیز استفاده از مواد مرطوب‌کننده چشم توصیه می‌شود.

ملک‌احمدی با تاکید بر وجود خطرهای فراوان اشعه UV خورشید برای سیستم بینایی افراد افزود: اشعه UV خورشید از مواردی است که می‌تواند صدمات بسیار شدیدی به سیستم بینایی افراد وارد کرده و موجب بروز مشکلاتی در بیشتر لایه‌های چشم شود و حتی به شبکیه چشم نیز آسیب برساند. به همین دلیل به همه افراد توصیه می‌شود از عینک‌های آفتابی استاندارد استفاده کنند.

وی با اشاره به لزوم استفاده از عینک آفتابی در آب و هوای ابری ادامه داد: این تصور که در آب و هوای ابری لزوم استفاده از عینک آفتابی وجود ندارد، کاملا اشتباه است و باید بدانیم که آشعه UV خورشید از لایه ابر عبور کرده و تاثیر مخرب خود را بر چشم افراد دارد. بنابراین حتی در آب و هوای ابری نیز باید از عینک آفتابی استفاده شود.

این متخصص چشم در رابطه با آثار گرد و غبار بر سیستم بینایی و چشم افراد، گفت: این مقوله از دو جنبه قابل بررسی است. از یک طرف آثار کوتاه مدت این پدیده وجود دارد که طی آن معمولا ذرات گرد و غبار وارد چشم افراد می‌شود و افراد با شکایت از وجود جسم خارجی در چشم مراجعه می‌کنند. در خصوص این افراد شست‌وشوی چشم و خارج کردن اجسام و ذرات خارجی از چشم آنها انجام می‌شود.

وی بیان کرد: از طرف دیگر آثار ثانویه این پدیده نیز قابل بررسی است که شایع‌ترین آن بروز اختلال در عملکرد لبه پلک چشم است که می‌تواند منجر به خشکی چشم و التهاب لبه پلک شود که در این موارد یک دوره درمان برای برطرف شدن مشکل در نظر گرفته می‌شود.

متخصص چشم بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز به ارائه چند توصیه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های چشمی پرداخت و اظهار کرد: به دلیل شدت بالای تابش خورشید در خوزستان باید همه افراد از عینک آفتابی استاندارد استفاده کنند. چنانچه تصور می‌کنند در ناحیه چشم خود دچار مشکلی هستند سریعا به پزشک مراجعه کنند تا در صورت وجود مشکل در مراحل اولیه تحت درمان قرار گیرند. در طول روز و به خصوص در مواقع گرد و غبار کمتر از خانه خارج شوند و در ضرورت خارج شدن از خانه حتما از عینک‌های آفتابی استفاده کنند و در آخر اینکه داروهای تجویز شده را طبق دستور پزشک استفاده کنند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن