دیدبان

شکست الرمادی بازگشایی راه تجزیه عراق

شکست الرمادی بازگشایی راه تجزیه عراق

دیدبان: شبه نظامیان شیعی اکنون به تکاپو افتاده اند تا راه های منتهی به بغداد را پس از شکست نیروهای عراقی در مبارزه با داعش و تصرف الرمادی توسط این گروه، ببندند.

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایندیپندنت؛ پس از سقوط شمال عراق در یک سال قبل، سقوط الرمادی بدترین فاجعه نظامی برای دولت عراق بود.یک عضو شورای محلی در الرمادی این وضعیت را «فروپاشی کل» توصیف کرده است.

اجساد سوخته در خیابان ها و گزارش هایی از قتل عام پلیس ها و قبایل مختلف وجود دارد.



وسایل نقلیه زره پوش متعلق به ارتش عراق، به نام «بخش طلایی» که نمایانگر بهترین واحد آن است را پس از عقب نشینی ها می توان در الرمادی مشاهده کرد. تجهیزات سنگین همگی رها شده اند.

حدود ۵۰۰سرباز و شهروند در حمله به الرمادی کشته شدند. بمب گذاران انتحاری تجهیزات دولت عراق را با وسایل نقلیه بسته بندی شده با مواد منفجره از بین برده اند.

در حدود ۲۵هزار نفری که در الرمادی زنده مانده اند فرار کرده اند. هرچند که آنها در ایست بازرسی ها به مشکلاتی برخورد کرده اند. عمر، خبرنگاری در بغداد به ایندیپندنت می گوید، مبارزان داعش اکثریت مردم الرمادی را متخاصم می داند و به آنها گفته است :«گم شوید! به شما نیازی نداریم.»

او معتقد است که سقوط شهر درنتیجه شکست شکست بغداد برای ارسال تجهیزات نظامی بوده است: «برای یک سال و نیم ما از بغداد درخواست کمک کردیم.»

سقوط الرمادی ممکن است چشم انداز سیاسی و نظامی عراق و سوریه را تغییر دهد. در برخی از موارد، سقوط الرمادی بدترین شکست دولت عراق پس از سقوط موصل در جریان حمله داعش در سال گذشته عنوان شده است.



فشار داعش بر روی الرمادی از ماه آوریل افزایش یافته بود و افزایش حملات بیشتر کاملا مورد انتظار بود. علاوه بر این، پادگان شهر بهترین سربازان ارتش عراق را در اختیار داشت و آنها نیز با حملات هوایی آمریکا حمایت می شدند.

ژنرال های آمریکایی ابعاد فاجعه را بی اهمیت جلوه می دهند اما با اینحال سیاست آمریکا بر بازسازی ارتش عراق و کمک به بازسازی عراق استوار است.

دولت بغداد اکنون گزینه های کمی را در اختیار دارد اما چاره ای جز استقرار نیروهای مردمی، شامل شبه نظامیان شیعی که آمریکا آنها را تحت حمایت ایران می داند، ندارد. این نیروها در خط مقدم جنگ الرمادی حضور نداشتند.

آخرین پیروزی داعش که بازتاب گسترده ای در خارج و داخل عراق داشت در بین ماه های ژوئن و اکتبر سال گذشته اتفاق افتاد.

داعش تکریت را از دست داده است و برای تصرف کوبانی، شهر کرد نشین سوریه در نبردی ۱۳۴روزه شکست خورد و دچار تلفات سنگینی شد.

فواد حسین رییس دفتر مسعود بارزانی، رهبر حزب کردستان گفت از اینکه سقوط الرمادی برای منطقه کردستان و بقیه عراق به چه معناست، نگران است. او همچنین از حمله داعش به پایگاه ارتش عراق در الاسد که مملو از سلاح است، نگران است.

داعش نبرد برای الرمادی را در اوایل ۲۰۱۴، در زمان تسلطش بر الانبار و فلوجه آغاز کرد. ۵بخش ارتش عراق در بازپس گیری منطقه ناتوان بودند اما دولت هنوز در منطقه الرمادی دفاتر و اداراتی داشت. پس از آغاز حملات برنامه ریزی شده داعش در روز پنج شنبه، آخرین مقاومت های دولتی در شهر شکست.



چهار بمب گذار انتحاری دست کم ۱۰پلیس را کشته و ۱۵نفر را زخمی کردند. پس از آن سه بمب گذار خودروهای بمب گذاری شده را به نزدیکی مرکز فرماندهی عملیات الانبار منتقل کردند و بدین ترتیب ۵سرباز کشته و ۱۲نفر مجروح شدند.

یک افسر پلیس مستقر در مقر می گوید نیروها با ۳۰وسیله نقلیه ارتش عقب نشینی کردند و سلاح ها شامل توپخانه ها و تفنگ ها به سمت دیگری انتقال داده شد. بهترین واحد نظامی عراق از قبیل بخش طلایی و نیروهای ضربت تعداد آنها به ۵هزار نفر می رسید فرار کرده اند.

ایران پیشنهاد کرده است که به بغداد کمک خواهد کرد. یکی از مقامات ارشد ایرانی گفته است کشورش هرگونه کمک لازم را فراهم خواهد کرد.

آمریکا ۱۹حمله هوایی را در طی ۷۲ساعت گذشته در الرمادی انجام داده است.

علی سرای، سخنگوی شبه نظامیان شیعی به رویترز گفت که نیروها دستور حمله را دریافت کرده اند. آنها قطعا شرکت خواهند کرد. آنها منتظر دریافت این دستور بودند و حالا آن را دارند.»

مسئولان ارشد شیعی در بغداد اکنون حس می کنند چاره ای جز نگاه به شبه نظامیان شیعی ندارند، حتی اگر باعث خشم آمریکایی ها و سنی های بیگانه شود.

یکی از وزرای سابق می گوید: «به نظر من فشار رو به رشدی برای دور انداختن خفت تحمیل آمریکا برای رابطه دولت با نیروی های بسیج مردمی وجود دارد. بسیار واضح است که آنها تنها نیروهایی هستند که می توانند با داعش مبارزه کنند.»

آمریکا گفته است شبه نظامیان شیعی تحت حمایت ایران هرگونه پشتیبانی اطلاعاتی و هوایی را رد کرده است.

شکست الرمادی بازگشایی گذرگاه تجزیه عراق است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن