دیدبان

درد دل آذری ها برای رییس جمهور

درد دل آذری ها برای رییس جمهور

به گزارش دیدبان به نقل از مهر ، استان‌های خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، خراسان رضوی، زنجان، گلستان، خراسان‌ جنوبی، بوشهر، اصفهان، قم، گیلان و فارس، ۱۶ استانی بودند که دولت تدبیر و امید و شخص رئیس جمهور در این مدت یک و نیم سال فعالیت خود در قالب سفرهای استانی به آنها سفر کرده بودند که این بار قرعه به نام پایتخت علم و ادب و فرهنگ ایران افتاده و فردا آذربایجان شرقی مقصد هفدهمین سفر استانی دولت خواهد بود.

مردم تبریز و سایر شهرستان های آذربایجان شرقی خود را آماده استقبال پرشور و باشکوه از رئیس جمهور کرده اند و در این بین درخواست ها و مطالباتی نیز از رئیس جمهور و کابینه دولت دارند.

همه در تکاپو برای استقبال از رئیس دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران هستند، از چندی پیش گروه های مختلف درخواست ها و نیازهای استان را برای ارائه به هیئت دولت آماده کرده اند و خود را برای استقبال از کابینه دولت در تبریز و سایر شهرستان های استان مهیا ساخته اند.

احیای دریاچه ارومیه، احیای صنعت فرش استان و سایر صنایع دستی، ایجاد اشتغال، رسیدگی به مشکلات معیشتی و رفاهی مردم، مسائل محیط زیستی، مشکلات مسکن مهر، توجه ویژه به ظرفیت ها و معادن استان و آغاز به کار مجدد کارخانجات تعطیل شده آذربایجان شرقی از مهمترین خواسته های مردم و مسئولان آذربایجان شرقی است.

مشکلات معیشتی کمر مردم را خم کرده است

عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مطالبات مردم استان از رئیس جمهور گفت: احیای دریاچه ارومیه و ایجاد اشتغال مهمترین خواسته مردم از رئیس جمهور است.

عباس فلاح با تاکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه یکی از شعارهای انتخاباتی دکتر روحانی بود، افزود: متاسفانه اقدام جدی و عملی تاکنون برای احیا و زنده کردن دوباره این دریاچه انجام نشده است و مردم انتظار دارند دولت به قول خودش در این خصوص عمل کند.

وی از عدم تخصیص اعتبارات کافی برای احیای دریاچه ارومیه انتقاد کرد و ابراز داشت: دولت کاری که کرده است این بود که با تزریق آب اندکی به دریاچه و نیز افزایش بارش ها، سطح دریاچه مرطوب شده است تا نمک ها و ریزگردها در آسمان پرواز نکند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مردم شهید پرور آذربایجان شرقی مطالباتی ملی نیز علاوه بر مطالبات استانی از دولت دارند، ادامه داد: مردم استان انتظار دارند که دولت قدردان و پاسداشت خون شهدای انقلاب باشد. مردم انتظار دارند دسترنج آنها در تحمل سختی ها و مشکلات این ۳۵ سال به راحتی هدر نرود.

وی به مسائل هسته ای و مذاکره کشورمان با ۱+۵ اشاره کرد و گفت: یکی از انتظارات اصلی استان ولایتمدار آذربایجان شرقی از شخص رئیس جمهور و وزیر امور خارجه این است که در مباحث هسته ای حقوق ملت رعایت شود و باید با چارچوب های مشخص شده از طرف رهبری پیش رفت.


نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دریافت پول های بلوکه شده کشورمان گفت: مردم مشکلات معیشتی بسیاری دارند، مشکلات معیشتی کمر مردم را خم کرده است، باید این پول های بلوکه شده به جامعه تزریق شود و مرهمی بر مشکلات رفاهی و معیشتی مردم و به ویژه نیازمندان باشد.

۵۰۰ کارخانه در استان آذربایجان شرقی تعطیل است

فلاح با اشاره به ظرفیت ها آذربایجان شرقی در حوزه های مختلف اظهار داشت: با این همه صنایع و معادن در استان، متاسفانه در سال های اخیر آذربایجان شرقی موقعیت و جایگاه خود را در کشور از دست داده است و انتظار می رود دولت تدبیر و امید، آذربایجان شرقی را به جایگاه قبلی خود بازگرداند.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی پنج سال گذشته رتبه چهارم کشور را داشت، افزود: متاسفانه الان چایگاه شایسته ای نداریم و باید این وضعیت اصلاح شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه ۵۰۰ کارخانه در استان آذربایجان شرقی تعطیل است، اظهار داشت: صنایع استان خوابیده و معادن نیز بی استفاده رها شده است. دولت باید چاره ای برای این وضعیت بیاندیشد.

فلاح با اشاره به اینکه تعداد بیکاران و مهاجران در آذربایجان شرقی به شدت درحال افزایش است، گفت: امیدوارم این سفر دولت مایه خیر و برکت برای استان باشد و دولت بتواند تصمیمات خوبی برای اشتغال و صنعت استان بگیرد.

وی افزود: ولی آنچه که برای هم استانی های عزیز من مهم است ایجاد اشتغال برای جوانان و فارغ التحصیلان است، شاید حتی اگر در این سفر دولت موفق شود برای این مشکل سراسری راه حلی ارائه کند سفری بسیار موفق را پشت سر گذاشته است.

فلاح ادامه داد: انتظار داریم دولت به وعده های خود برای بهبود وضعیت اشتغال در آذربایجان شرقی عمل کرده و زمینه های لازم برای اشتغال زایی را در این استان فراهم کند.

آذربایجانی‌ها دریاچه ارومیه را زنده می‌خواهند

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر احیای دریاچه ارومیه را اصلی ترین درخواست مردم از رئیس جمهور عنوان کرد و گفت: آذربایجانی‌ ها دریاچه ارومیه را زنده می‌ خواهند، متاسافانه تا حالا و علی رغم برگزاری جلسات و نشست های متعدد، اقدامی جدی برای نجات دریاچه ارومیه انجام نشده است.

علی علیلو با بیان اینکه رئیس جمهور در اولین جلسه هیئت دولت موضوع دریاچه ارومیه را مطرح و مردم را امیدوار برای نجات این دریاچه کرد، افزود: بودجه های مطالعاتی در دولت های مختلف برای خشک شدن این دریاچه تصویب شده بود که هیچ کدام به نتیجه ای منجر نشد و حالا این دریاچه اصلا وضعیت مناسبی ندارد.

وی با اشاره به اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه پیامدهای ناگوار زیست محیطی و انسانی داشته است، ادامه داد: ریزگردها و خشک شدن دریاچه به باغات شهرستان های حوزه دریاچه ارومیه خسارات زیادی وارد کرده است.


علیلو با تاکید بر اینکه دامداری و کشاورزی آذربایجان شرقی با مشکل مواجه است، گفت: مردم انتظارات زیادی از دولت ندارند و باید دولت بتواند فکری برای این موضوعات بکند. رئیس جمهور باید به قول های خود در این خصوص عمل کند.

این نماینده مجلس افزود: احیای دریاچه ارومیه، کامل شدن تلغیظ مس سونگون، تکمیل اتوبان تبریز- بازرگان، شروع به کار نفلین سنیت سراب، تکمیل قطار تبریز- میانه، بحث حمل و نقل عمومی و استفاده از خودروهای ارس پلاک در حمل و نقل عمومی از مهم ترین رئوس و نیازهایی است که در سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی مطرح می شود.

وی اشتغال جوانان با اعطای تسهیلات با سود پایین و فعال شدن واحدهای تولیدی بیشتر را از دیگر نیازهای استان عنوان کرد و گفت: همچنین باید دولت برای ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی محصولات کشاورزی تسهیلات ویژه ای ارائه دهد.

احیای فرش آذربایجان و نوسازی حمل و نقل عمومی خواسته مردم از دولت

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مطالبات مردم از رئیس جمهور گفت: علاوه بر احیای دریاچه ارومیه و ایجاد اشتغال برای جوانان استان، احیای فرش آذربایجان و نوسازی حمل و نقل عمومی خواسته مردم از دولت است.


محمد اسماعیل سعیدی با بیان اینکه زمانی فرش آذربایجان شرقی جایگاه ویژه ای در صادرات کشور داشت، افزود: اکنون فرش استان به هیچ وجه جایگاه خوبی ندارد و باید این صنعت را به جایگاه قبل خود برسانیم.

وی با تاکید بر توجه ویژه دولت به گردشگری و احیای صنایع دستی آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی پتانسیل های بالایی در زمینه صنعت پول ساز گردشگری دارد ولی متاسفانه اعتبارات کافی برای رونق صنعت گردشگری به این استان اختصاص نیافته است.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس سپس به رتبه اول استان در فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور اشاره کرد و گفت: در سطح شهر تبریز بسیاری از اتوبوس های ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده هستند و باعث افزایش آلودگی هوا می شوند.

وی با بیان اینکه سطح اشتغال در استان کاهش یافته و به شدت بر تعداد بیکاران آذربایجان شرقی در سال های اخیر افزوده شده است، ابراز داشت: دولت باید در این سفر برنامه های خوبی برا اشتغال ارائه دهد و اعتبارات لازم را نیز برای همین منظور تخصیص دهد.

بدون شک سفر هیئت دولت و شخص رئیس جمهور به استان باعث توسعه و شکوفایی بیش از پیش آذربایجان شرقی می شود که امید است نمایندگان مردم در مجلس و نیز مسئولان استان برای استفاده حداکثری از این فرصت، مطالبات حداکثری و اساسی را مطرح کرده و نتایج خوبی برای استان رقم بزنند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن