دیدبان
همه حاشیه‌های آشنا؛

مشاور «حصر منتظری» در دولت به چه فعالیتی مشغول است؟

مشاور «حصر منتظری» در دولت به چه فعالیتی مشغول است؟

به گزارش دیدبان به نقل از مشرق، حسام‌الدین آشنا از روزهایی خبر ساز شد که در برنامه‌های تبلیغاتی رئیس جمهور ظاهر شد و بسیاری از تحلیل‌گران وی را یکی از مشاوران اصلی تبلیغاتی رئیس جمهور در انتخابات دانستند. او بعدها در بسیاری از مراسم‌ها همراه رئیس جمهور بود و متن سخنرانی روحانی را در مراسم‌های مهم به همراه دیگر مشاوران رئیس جمهور می‌نوشت، از جمله سخنرانی مهم رئیس جمهور در سازمان ملل. (اینجا)

آشنایی آشنا با روحانی در حصر منتظری

همان‌گونه که مشخص است، سابقه امنیتی رئیس جمهور و مشاورش محمل آشنایی این دو نفر بود. آشنا در پاسخ به این سؤال که چه شد آقای روحانی به سراغ شما آمدند و آیا آشنایی وی با شما پیشینه قدیمی‌تری داشت، اظهار داشت: من در یک مورد با ایشان همکاری نزدیکی داشتم. سال 77 در جریان مسئله رفع حصر آیت‌الله منتظری با ایشان از نزدیک کار کردم و فکر می‌کنم خاطره خوبی از آن تجربه داشتم. وی نقش خود را در آن ماجرا مشاور خواند و افزود: آقای دری ‌نجف‌آبادی از من خواستند که به آقای روحانی کمک کنم، اما گویا دکتر آشنا فراموش کرده‌اند که احتمالا نه در مسئله «رفع حصر»، که در «حصر» آقای منتظری با دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی همکاری کرده است، زیرا ماجرای حصر در سال 77 و رفع حصر در سال 81 اتفاق افتاده است. (اینجا) در ادامه به مهم‌ترین حاشیه‌هایی که توسط آشنا طی دو سال اخیر به وجود آمده است اشاره می‌کنیم.

1. عامل استعفای نجفی از میراث فرهنگی

محمدعلی نجفی ابتدا از سوی دولت برای سمت وزارت آموزش و پرورش معرفی شد، اما نتواست رأی اعتماد مجلس را کسب کند. سپس رئیس جمهور وی را به ریاست سازمان میراث فرهنگی معرفی کرد که بعد از چند ماه وی از این سمت نیز استعفا داد. برای استعفای نجفی دلایل مختلفی مطرح شده بود، از جمله بیماری و ... اما همان‌گونه که مشرق در (اینجا) نوشته بود: در میان تمام اخبار و شایعاتی که درباره دلایل کناره‌گیری محمدعلی نجفی مطرح می‌شود، این شایعه که نقطه شروع ماجرا به گزارشی بازمی‌گردد که از سوی یک «آشنا» در نهاد ریاست‌جمهوری درباره عملکرد نجفی تهیه شده، در برخی محافل به گوش می‌رسد؛ گزارشی که عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را در ۱۰۰روزه ابتدایی شروع به کار دولت یازدهم زیر سوال برده است.

ظاهرا عملکرد ضعیف نجفی درسازمان میراث فرهنگی و همچنین محتوای گزارش آشنا در مورد عملکرد وی موجب تکدر نجفی و دلسردی او شده است.

2. انکار مشاور کراواتی برای رئیس جمهور

پس از گزارش مشرق (اینجا) نسبت به حضور مشاور رئیس جمهور، دکتر سریع‌القلم، با کراوات در اجلاس داووس، جنجال‌های زیادی ایجاد شد و دکتر آشنا برای جمع‌کردن این قضیه در پی انکار مشاور بودن سریع‌القلم برآمد. ایشان در نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما، به نسبت‌دادن لقب «مشاور» برای دکتر محمود سریع‌القلم در برنامه تلویزیونی «گزارش هفتگی» اعتراض کرد!

آشنا در نامه خود آورده است: «از آنجا که بارها به صورت شفاهی و کتبی به آن سازمان محترم تذکر داده شده است انتصابات ریاست محترم جمهوری صرفاً از طریق سایت رسمی دفتر ریاست جمهوری اعلام می‌شود، اصرار بر خلق مشاور و سپس همراه‌کردن وی با هیئت همراه رئیس‌جمهور در داووس و در نهایت نقد پوشش ایشان را نمی‌توان اشتباهی عادی تلقی کرد.»

تأخیر هفت‌ماهه آقای آشنا در تکذیب مشاور بودن سریع‌القلم در حالی مطرح شد که از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم، بیشتر رسانه‌های کشور از جمله خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) و رسانه‌های همسو با این جریان، از سریع‌القلم به عنوان «مشاور ارشد رئیس‌جمهور در امور بین‌الملل» یاد کرده و هیچ‌گاه تکذیبیه و اعتراضی از جانب مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور به این مسئله مطرح نشد. (ابنجا)

پس از این اختلافات محمود سریع‌القلم از جلسات شورای سیاستگذاری مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری خداحافظی کرد. علت قهر سریع‌القلم را نامه آشنا به رئیس صدا و سیما عنوان کردند که در آن نامه اشاره شده بود که سریع‌القلم جزو مشاوران رئیس جمهور نبوده و نیست. (اینجا)

این اختلافات تا بدانجا پیش رفت که اتاق محمود سریع‌القلم در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تخلیه شد. این اتاق در زمان ریاست روحانی بر این مرکز به سریع‌القلم داده شده بود و ولایتی، رئیس جدید مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری، در پاسخ به این سؤال که شنیده می‌شود علت رفتن سریع‌القلم از مرکز به دلیل اعتراض نسبت به نامه «حسام الدین آشنا» به صدا و سیما بوده است، گفت: بنده علت دیگری را برای رفتن ایشان نمی‌شناسم. (اینجا) و (اینجا)

3. درگیری و تضعیف مجلس

یکی دیگر از حاشیه‌های آشنا، درگیری‌هایی است که طی این مدت با مجلس داشته است. او قبل از اینکه دکتر نیلی از مجلس رأی اعتماد بگیرد، متن زیر را بر روی صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی قرار داد:

«نمایندگان محترم مجلس فردا انتخابی راهگشا را در پیش رو دارند؛ این عزیزان می توانند: میانِ رفتن زیر بار سلطه گفتمانی اقلیت مطلق پایداری و استقلال مجلس از افراط‌گرایان یکی را انتخاب کنند.

- میان راهبرد همراهی یا عدم همراهی قوا یکی را انتخاب کنند.

- میان خواسته دانشگاهیان و خواسته های باج خواهان یکی را انتخاب کنند.

آقای دکتر نیلی احمد آبادی وزیر پیشنهادی ریاست جمهوری نه اهل فتنه است نه بی‌تجربه و نه ناشناخته. او یک جرم بیشتر ندارد. دانشگاه را برای دانشگاهیان می‌خواهد نه برای سیاستمداران.» (اینجا) اما این برچسب‌زنی‌ها و اتهامات مجلس اثرگذار نبود و مجلس با 160 رأی مخالف و 79 رأی موافق به نیلی رأی نداد. (اینجا)

بحث دیگری که باعث شد آشنا با مجلس درگیر شود و نقش این قوه را تضعیف کند، درباره نقش مجلس در مذاکرات هسته‌ای بود. آشنا در این زمینه یادآور شد: در مورد مذاکرات هسته‌ای هرچه در سطح کلان نظام مصلحت دیده شود همان انجام می شود و روشن است که هدایت این مذاکرات با مقام معظم رهبری، مدیریت آن با رئیس‌جمهور و اجرای آن با وزارت خارجه است. بنابراین وقتی ما در این سطح داریم صحبت می‌کنیم و طراحی می‌کنیم تشخیص اینکه چه چیزی نیاز به مصوبه مجلس دارد و یا به مصوبه آن نیاز ندارد نه در حد تعدادی از نمایندگان مجلس است نه در حد رسانه‌ها و نه در حد دلواپسان است، بلکه در حد کسانی است که هدایت، طراحی مدیریت و اجرای آن را بر عهده دارند.» (اینجا)

4. جنجالی به بهانه شهدای گمنام

در پی اتفاقاتی که برای دفن شهدای گمنام در میدان امیرچخماق یزد ایجاد شد، آشنا باز هم وارد گود شد و مخاطبان شبکه‌های اجتماعی را هدف پرسش‌های مکرر خود در مورد شهدای گمنام قرار داد. آشنا در یکی از پست‌هایش با عنوان «شهید گمنام امروز چه معنایی دارد؟ا» نوشت: «به امید روزی که هیچ شهیدی را به صورت گمنام دفن نکنیم و همه شهیدانمان را به آغوش خانواده ها باز گردانیم. شهید گمنام امروز چه معنایی دارد؟!» وی همچنین دوباره به موضوع شهدای گمنام پرداخت و در سومین نوشته خود در شبکه اجتماعی گوگل پلاس نوشت: پرسش این است که آیا اصولاً ما حق داریم قبل از اینکه تمام تلاشمان را برای رساندن یک شهید به خانواده اش انجام دهیم- تأکید می‌کنم تمام تلاشمان - پیکر او را به صورت گمنام دفن کنیم؟» (اینجا)

درباره این بحث نیز باید گفت که کمیته مفقودین ستادکل نیروهای مسلح طبق فتوای مقام معظم رهبری در صورت یأس از شناسایی پیکرهای مطهر را به سرعت و با شکوه دفن می کند (یعنی تا مأیوس نشوند شهیدی گمنام تلقی نمی شود) و شناسایی مراحل دارد و بسیار پیچیده، تخصصی و طولانی است از شناسایی تجهیزات و وسایل گرفته تا دست نوشته و وسایل همراه و هرچیزی که بتوان از طریق آن شناسایی انجام داد.

5. حاشیه سازی برای اطلاعات

وزارت اطلاعات از دوره‌های گذشته و به صورت دوره‌ای فرم‌هایی را برای ارزیابی نشریات کشور به برخی مراکز و مدیران ارائه می‌داد که بر اساس آن و بر طبق پرسشنامه‌ای علمی، رویکرد فضای رسانه‌ای کشور مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گرفت. از جمله سؤالات و شاخص‌های مطرح در این پرسشنامه سؤالاتی با محوریت دین‌گرایی،‌ اهتمام به حفظ وحدت ملی، رعایت منافع ملی، سیاه‌نمایی، موج‌آفرینی، منابع موثق و ... بود. آشنا بعد از اطلاع از این موضوع، مدیرکل مربوطه در وزارت اطلاعات را فراخوانده و گفته‌ بود که باید شاخص‌های این ارزیابی را طوری تغییر دهید که دیدگاه‌های رئیس‌جمهور را شامل شود. وی گفته بود که معیار درست و غلط بودن، باید دولت جدید باشد. (اینجا)

6. درگیری با شورای نظارت بر صدا و سیما

آشنا که نماینده رئیس جمهور در شورای نظارت بر صداوسیماست در مراسم رونمایی از یک کتاب گفت: «شورای نظارت فعلی هیچ نیست و جنبه تشریفاتی دارد. وی در ادامه گفت: این شورا هیچ قدرت اجرایی و نظارتی ندارد و فقط دو هفته یک بار شش نفر دور هم می نشینند و گعده می کنند و هیچ تضمینی بر اجرای مصوبات شورا در سازمان صداوسیما وجود ندارد.»

این اظهارات آشنا نیز با واکنش دیگر اعضای شورای نظارت بر صدا و سیما روبرو شد. نوباوه به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی در شورای نظارت با اظهار تأسف از نظرات حسام الدین آشنا، اعلام کرد: متأسفانه آقای آشنا از حداقل اطلاعات درخصوص عملکرد صد درصد موفق شورای نظارت در تحلیل محتوا و اجرا در عملکرد سازمان صداوسیما که طی ده‌ها مجلد کارشناسی منتشر شده بی‌اطلاع است و آن را نادیده گرفته است.

در همین زمینه سید رمضان شجایی کیاسری نماینده مجلس و نایب‌رئیس شورای نظارت بر صدا و سیما نیز در در گفت‌وگو با مشرق اظهار داشت: متأسفانه بعضی موارد اظهارات آشنا، نشان‌دهنده‌ عدم اشراف ایشان بر قوانین و ضوابط شورای نظارت بر صدا وسیماست.

کیاسری افزود: ایشان در عین حال خواسته‌های شخصی دارند که در شورا نمی‌توانند مطرح کنند و در قالب این نوع اظهارنظرها دغدغه‌های شخصی خود را مطرح می‌کنند. (اینجا)

حجت‌الاسلام احمد سالک کاشانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، با اشاره به اظهارات حسام‌الدین آشنا معاون فرهنگی رئیس‌جمهور در مورد عملکرد صدا و سیما و شورای نظارت بر این حوزه گفت: ما آقای آشنا را می‌شناسیم و به وی می‌گوییم با مطالعه بیشتر در مورد این مسائل اظهارنظر کنند. وی تاکید کرد: مطمئنا این‌گونه اظهارنظرها مطلوب آشنا و رئیس‌جمهور نیست. (اینجا)

دکتر آشنا طی دو سال اخیر حاشیه‌های زیادی را برای دولت به وجود آوده است که در بسیاری از موارد باعث درگیری دولت با دیگر نهادها و اتلاف وقت و انرژی دولت شده است، اما مدتی است که حواشی ایشان کم شده و مشکلات کمتری برای دولت به وجود می‌آورند. به نظر می‌رسد تذکرات و انتقادات رسانه‌ها اثر زیادی در گوشه گیری آشنا داشته و باعث شده این مشاور حاشیه‌ساز، کمتر وارد حاشیه‌ها شود و دولت را از دردسرهای اضافی خلاص کند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن