دیدبان

۸ شرط عجیب برای توافق هسته‌ای

۸ شرط عجیب برای توافق هسته‌ای

به گزارش دیدبان به نقل از جام نیوز ، پس از تصویب لایحه نظارت بر توافق هسته ای ایران توسط قانون گذاران آمریکایی، مطالبات زیاده خواهانه سنا در حال اوج گرفتن است که تازه ترین نمونه آن در یادداشت منتشر شده توسط لیندسی گراهام، سناتور با نفوذ آمریکایی در وال استریت ژورنال (WSJ) خودنمایی کرده است.


وی در نوشتاری زیر عنوان "اقدامات بسیار بیشتری مورد نیاز است تا جلوی دستیابی ایران به بمب هسته ای گرفته شود" شرایطی را برای توافق به اصطلاح "دقیق و قابل اجرا" تعیین کرده که نه تنها برنامه هسته ای بلکه استقلال و امنیت ایران را بر بادخواهد داد.


از جمله خطرناک ترین مفاد این شرایط "بازرسی هرزمان-هرمکان از همه تاسیاست نظامی و غیرنظامی ایران" است که تمامی اطلاعات نظامی و غیرنظامی ایران را در اختیار دشمنان درجه یک کشور خواهد گذاشت.

در شرایطی که این روزها حتی بسیاری از تحلیلگران غربی حمایت آمریکا از تروریسم و خونریزی های مستقیم و غیرمستقم این کشور را تقبیح می کنند، سناتور گراهام با تروریست خواندن گروه های مقاومت، یکی از شرایط توافق نهایی را تغییر رویکرد ایران در حمایت از این گروه ها برشمرده است.

وی در ابتدای نوشتار خود می نویسد: اوباما با بی میلی لایحه ای را امضا خواهد کرد که نقش بیشتری به کنگره در توافق نهایی با ایران می دهد. در این نوشته مطالبی مطرح شده که ما باید به دنبال آن باشیم.

گراهام افزود: لایحه بررسی توافق هسته ای با ایران توسط کنگره اکنون در مسیر کاخ سفید است تا اوباما با بی میلی آن را امضاء کند. وی با رای قاطع هر دو مجلس آمریکا مجبور به پذیرش این لایحه شده است که براساس قانون اساسی، موجب نقش آفرینی کنگره در "بررسی مجدد هر توافقی با ایران" و "لغو هر تحریم اعمال شده توسط کنگره" می شود.

وی در ادامه آورده است: رئیس جمهور آمریکا یا باید به توافقی برسد که به صورت دائمی جلوی دستیابی حکومت غیرقابل اعتماد ایران به سلاح های هسته ای را بگیرد یا اینکه از مذاکرات کنار بکشد. اگر اوباما به جای این اقدام، به توافقی متعهد شود که به هسته ای شدن ایران خواهد انجامید، کنگره باید چنین توافقی را متوقف سازد.

گراهام افزود: ایران بزرگترین حامی تروریسم در خاورمیانه و جهان است. این کشور، آشکارا به نابودی اسرائیل متعهد شده است. این کشور تقریبا با همه تهدیدات عمده جهانی در ارتباط است: بحران سوریه، پیشروی داعش، احیای القاعده، بحران عراق که دستاوردهایی که با خون آمریکایی ها به دست آمد را تهدید می کند، آشوب در یمن که تهدید جنگ همه جانبه منطقه ای را تشدید کرده است و تجارت مجدد سلاح با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه.

این سناتور جنگ طلب ادامه داد: امکان دادن به چنین کشور طرد شده ای که بتواند به سلاح هسته ای دست یافته و آن را به دشمنان ما و متحدانمان نیز برساند و این سلاح ها را در اختیار سازمان های تندرو اسلامی قرار دهد، تهدید غیرقابل محاسبه ای را علیه امنیت ملی ما و موجودیت اسرائیل ایجاد خواهد کرد. این مسئله، موجب به راه انداختن مسابقه تسلیحات هسته ای شده و عملا به جنگ منطقه ای با پیامدهای جهانی خواهد انجامید.

وی درباره تفاوت تفسیر ایران و آمریکا از توافق نیز می نویسد: این نگران کننده است که مذاکره کنندگان ما و ایرانی ها تفسیرهای بسیار متفاوتی از چارچوب مذاکرات ارائه داده اند. ایران در مورد هر اصلی اصرار دارد که هرگز شرایط ما را نخواهد پذیرفت. سوالات جدی درباره اینکه این توافق چگونه می تواند جلوی هسته ای شدن ایران را بگیرد باقی مانده است.

گراهام نوشتار خود را با طرح این سوالات ادامه داده است: آیا تحریم های بین المللی قبل از اثبات اجرای تعهدات توسط ایران، برداشته خواهد شد؟ اگر نقض توافقات توسط ایران اتفاق بیفتد، چگونه و چه زمانی تحریم ها به جای اول بازخواهند گشت؟ آیا ما می توانیم یک توافق با حسن نیست با ایران داشته باشیم؟ آیا ایران ملزم خواهد شد که -در خصوص بلندپروازی های هسته ای و حمایت از تروریسم- از خود، تغییر رفتار نشان دهد؟

وی پاسخ مناسب به این سوالات را اینگونه پی می گیرد: من هشت اصل را برای اطمینان یافتن از دستیابی به پاسخ های صحیح و رسیدن به توافقی دقیق و قابل اجرا پیشنهاد می کنم:

۱-نباید به ایران اجازه غنی سازی بییشتر از مقدار مورد نیاز واقعی برای تامین سوخت یک رآکتور تجاری را داد. ایرانی ها باید به انرژی صلح آمیز هسته ای دسترسی داشته باشند اما زیرساخت هسته ای این کشور باید به گونه ای باشد که فقط بتواند احتیاجات یک رآکتور هسته ای را برآورده سازد.


۲-بسته شدن تمام سایت های هسته ای مستحکم و مخفی. ایران باید درباره همه موضوعات برجسته مطرح شده توسط آژانس بین المللی انرژی هسته ای شفاف سازی کند، به ویژه درخصوص ابعاد احتمالی نظامی در برنامه صلح آمیز هسته ای ایران. تایخ برنامه هسته ای ایران با فریب همراه بوده است. سایت هایی مانند فردو هیچ نقشی در برنامه صلح آمیز هسته ای ایران ندارند.


۳-بازرسی هرزمان-هرمکان از همه تاسیاست نظامی و غیرنظامی ایران. ایران نباید درباره زمانی که بازرسان از تاسیسات این کشور بازدید می کنند حق وتو داشته باشد، ا زجمله توانایی گروه های مستقل برای نظارت و گزارش دادن میزان عمل ایران به تعهداتش.


۴-کاهش تحریم ها و دسترسی ایران به سرمایه های بلوکه شده اش باید به صورت مرحله ای بوده و به صورت کامل مشروط به تایید آژانس باشد مبنی بر اینکه ایران به صورت کامل به تعهداتش عمل کرده و به مرور زمان انطباق مستمر خود با توافق را نشان داده است.

۵-باید روند واضحی برای بازگشت سریع و تحمل مجدد تحریم ها در صورت نقض توافق توسط ایران وجود داشته باشد. تحمیل تحریم هایی که ایران را به میز مذاکره کشانده، سال ها طول کشیده است.

۶-نباید اجازه تحقیق و توسعه بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته به ایران داده شود. تسلط بر چنین تکلنولوژی به ایران اجازه خواهد داد که زمان گریز خود به سمت سلاح هسته ای را کاهش دهد.

۷-حذف تمامی اورانیوم غنی شده از ایران. ایران هیچ نیازی به داشتن ذخایر زیاد اورانیوم کم غنی شده یا هیچگونه اورانیوم با غنای بالا ندارد.

۸-صدور این تایید از سوی اوباما که قبل از هرگونه حذف محدودیت از برنامه هسته ای ایران، این کشور رفتار تهاجمی خود در منطقه را تغییر داده و دیگر از تروریسم حمایت نکند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن