دیدبان

جدایی نسل جوان از مرجعیت هدف طنازی‌های کذب و سخیف

جدایی نسل جوان از مرجعیت هدف طنازی‌های کذب و سخیف

به گزارش دیدبان به نقل از ایران اسلامی، مرجعیت شیعه در طول تاریخ از دوران آغاز غیبت کبری تاکنون راهگشای مشکلات مردم مسلمان و آزادی بخش و هدایت کننده جوامع مسلمان بوده است. در تشیع، مرجعیت از غیبت کبری حضرت صاحب الزمان(عج) رسما آغاز می شود، چنانکه تمامی مراجع تاریخ اسلام نواب عام آن حضرت هستند. جالب است که این مراجع تقلید از میان اقشار محروم و متدین جامعه و از بستر حوزه‌های علمیه و سرفصل فقاهت متجلی می شوند و پس از آن در میان علما و اقشار دیگر جامعه مطرح می‌شوند.

این فقها باید دارای صفات اصلی مرجعیت هم چون نداشتن حب دنیا بوده و به تقوی و تزکیه و خلوص در عبادت مزین باشند. علاوه بر آن از شاخص‌ های اصلی مراجع تشیع نسبت به دیگر مذاهب اسلامی مستقل بودن آنها و وابسته نبودن به منابع مالی حکومتی است.

نمونه‌های این هدایت گری در تاریخ کشور، ماجرای تحریم تنباکو و بعد از آن در ماجراهای سیاسی و مبارزه با طاغوت های زمان به وضوح قابل مشاهده است. نهایتا مرجعیت امام راحل(ره) و شروع نهضت اسلامی خرداد سال چهل و دو که به پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن۵۷ انجامید مثال‌هایی شاخص از شان و جایگاه و تاثیر مرجعیت تشیع در میان مردم ایران هستند.

به عنوان نمونه‌ای دیگر، در سال‌های اخیر و به خصوص پس از شکل گیری و تقویت گروه‌های تروریستی تکفیری‌ از جمله داعش در عراق، این فتوای مرجعیت با نفوذ شیعه در عراق یعنی آیت الله سیستانی بود که توانست به بسیج نیروهای عشایر و مردمی و ارتش عراق منجر شود تا با یک حرکت به موقع ریشه این فتنه عمیق، یعنی داعش، در استان های عراق محدود شود.

 


در همین زمان در حوزه علمیه قم و توسط مرجع عالیقدر، آیت الله مکارم شیرازی، برای مقابله با پدیده شوم ظهور و قدرت‌گیری گروه‌های تکفیری و خطر آن‌ها برای اسلام و مسلمین، کنفرانسی طراحی و برگزار شد تا دلسوزان این ماجرا در وقت مناسب تحلیل و پژوهشی لازم در شکل گیری ریشه های این فرقه را عرضه کنند و خود ایشان هم در این کنفرانس حضور یافتند.

اما همزمان نیز اتفاقات ناخوشایندی در فضای مجازی کلید می‌خورد و شوخی‌ها و طنازی‌های کذب و سخیفی نسبت به مرجعیت آغاز می شود. جملاتی مضحک که سعی دارند سخت گیری در احکام و شرعیات را به این مرجع بزرگوار نسبت دهند. اما هجمه کنندگان چه هدفی را دنبال می‌کنند؟

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دوران اختناق رژیم منحوس پهلوی اقدام به انتشار مجله وزین مکتب اسلام می نمایند و هم در آن دوران و هم پس از پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی در ترویج آموزه های ناب اسلامی در بین جوانان انقلاب ایفا کرده اند. در حالیکه تفسیر قرآن ایشان، هم به شکل خلاصه و هم تفصیلی آن، بسیار جوان پسند و پر مخاطب می باشد.

از طرفی با توجه به اینکه در دوران جنگ نرم و شرایط پس از تهاجم فرهنگی قرار داریم و در برهه‌ای که دینِ نسل جوان ما و ارزش ها و تمامیت اسلام و پیامبر گرامی اسلام مورد هجمه شدید قرار دارند، اینکه شخصیتی چون آیت الله مکارم شیرازی به دلیل دارا بودن وجهه علمی و فرهنگی، کشور مورد هجمه قرار می‌گیرند، جای تعجب ندارد.


هرچند که این دست هجمه به مرجعیت تشیع در طول تاریخ معاصر کشور مسبوق به سابقه است؛ نبردی که معاندان اسلام از آغاز دوران قاجار و با رواج مکتب سوسیالیسم آغازگر آن بودند. ابتدا به اسلام و پس از آن به احکام و در مرحله بعد به مقدساتی چون ائمه علیهم السلام؛ این ماجرا به دوران آغاز مشروطیت بر می‌گردد که اوج غرب زدگی در میان تحصیل کرده ها و اهل علم و تمدن غربی بود. اما در آن مقطع با وجود تلاش فراوان نتوانستند جایی در جامعه باز کنند، این بار نیز با هدف قرار دادن پایه های جامعه دینی یعنی مرجعیت و فقاهت پیش آمده اند تا شاید بتوانند به ریشه جامعه اسلامی ایران و دیگر کشورهای مسلمان به خصوص در مناطقی که تشیع حضور پررنگ دارد، ضربه بزنند و ارتباط بین مردم و مراجع را قطع کنند تا بتوانند جوامع مسلمان را بار دیگر زیر یوغ استعمار و بردگی خود بکشند. هرگز مباد که چنین شود!

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن