دیدبان

نمایشگاه کتاب سال آینده روی تپه های عباس آباد

نمایشگاه کتاب سال آینده روی تپه های عباس آباد

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، محمدباقر قالیباف در مراسم اختتامیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن تبریک ماه رجب و مبعث پیامبر اکرم اظهار داشت: به نظر می‌رسد که بحث آگاهی‌ بخشی و آگاهی بخشیدن به جامعه بهترین رسالت کسانی است که در مسیر قرآن و اهل بیت حرکت می‌کنند.

وی افزود: همیشه این سؤال را مطرح می‌کنیم که چرا معجزه پیامبر کتاب بود و چرا مثل سایر پیامبران معجزه دیگری نداشت شاید دلیل این بود که کتاب و خواندن مهم‌ترین اثری است که در تاریخ بشریت جاودانه باقی می‌ماند.

شهردار تهران تصریح کرد: در حقیقت خواندن است که انسان را به اشرف مخلوقات بودن مبدل می‌کند و مهم‌ترین تحول فرهنگی خواندن و کتاب است.

قالیباف ضمن اشاره به کتاب ولایت فقیه بنیانگذار کبیر انقلاب و تحول عظیمی که این کتاب در آن مقطع زمانی در تاریخ بشریت و مبارزه با استکبار به وجود آورد، گفت: در شرایط حساس کنونی که به تعبیر رهبر انقلاب ما در یک پیچ تاریخی قرار داریم کشور در شرایط خاصی است که از سوی در تحریم اقتصادی و از سوی در تهاجم فرهنگی هستیم و خوانش‌های تکفیری از اسلام و قرآن ضربه‌هایی را می‌زند همه این تکلیف را به ما مضاعف می‌کنیم که به بحث آگاهی بخشی در جامعه بپردازیم زیرا پیشرفت کشور در گرو دانایی‌محوری است.

وی افزود: ما تأسف می‌خوریم از اینکه سرانه مطالعاتی در کشور ما پایین است اما باید دانست کتابخوانی یک رفتار آموختنی است که باید آن را درونی‌سازی کنیم و مهم‌ترین نقش درونی‌سازی برعهده خانواده و از سوی دیگر سیاست‌گذاران کلام است.

شهردار تهران با بیان اینکه آمار در حوزه کودک و نوجوان نشان می‌دهد در بخش تألیف شاهد سیر نزولی هستیم و کتاب‌هایی که در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد تألیفات خارجی است، گفت: اگر نگاه به آمار جمعیتی کشور کنیم می‌بینیم که ما در بهترین شرایط قرار داریم از سال ۸۵ تا ۱۴۲۵ یعنی این ۴۰ سال، سال‌هایی است که قریب به ۷۰ درصد جمعیت ما افرادی هستند که بین ۱۵ تا ۶۵ ساله هستند و بزرگترین اتفاقات در این مقطع باید رخ دهد.

قالیباف سپس با بیان اینکه در سال ۹۳ بیش از ۷۰ هزار عنوان کتاب منتشر شده و در سال ۵۸، ۱۸۰۰ عنوان چاپ را شاهد بودیم، گفت: به نظر می‌رسد چالش بزرگی در مقابل داریم که مهم‌ترین آن که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که تولید، توزیع و ترویج ما در مسیری باشد که سیاست‌های مصرف کتاب و کتابخوانی را در کشور درست کنیم.

وی با قیاسی میان آمار کتابفروشی‌های تهران و فروشگاه‌های لوازم آرایش گفت: آمار نشان می‌دهد در حال حاضر در تهران ۱۲۰۰ کتابفروشی داریم و ۵۹۰۰ فروشگاه لوازم‌ آرایشی در تهران فعالیت می‌کنند در حالی که ترنول مالی ما در سال در حوزه کتاب و نشر ۸۰۰ میلیارد است و در حوزه لوازم آرایشی ۲۰ میلیارد تومان است که این نشان می‌دهد با سیاست‌ها و اهداف انقلاب اسلامی و فلسفه بعثت سازگاری نداریم.

شهردار تهران سپس به مکان نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: امروز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شهر آفتاب با شرایط خوبی در شرف افتتاح است، اساس نمایشگاه آفتاب با دید اینکه بتوانیم نمایشگاه بین‌المللی کتاب و رونق در بازار کتاب داشته باشیم ساخته شده و بیش از ۷۰۰ میلیارد سرمایه‌گذاری در آن صورت گرفته است و به درستی آنجا نمایشگاه دائمی است که شرایط آن نیز نهایی شده است.

وی در ادامه افزود: فضاهای باز و بسته نمایشگاه دائمی کتاب را می‌توانیم در این مکان به صورت حتی فصلی تا دو برابر نیز افزایش دهیم. این نمایشگاه با فضای ۶۵ هزار مربع با استاندارد قرن بیست و یکم ساخته شده که در شأن فرهنگ و موضوعات قلم و اندیشه است.

قالیباف در پایان خطاب به وزیر ارشاد گفت: از وزیر ارشاد خواهش می‌کنم و به هم قول می‌دهیم سال آینده دوره بیست و نهم نمایشگاه کتاب تهران را در تپه‌های عباس‌آباد برپا کنیم تا ۱۳۰ هزار متر فضای استاندارد را در یک فضای زیبا و متنوع برگزار کنیم.

علی جنتی وزیر ارشاد نیز در سخنانی کوتاه سال جاری را سال تئاتر اعلام کرد و با تشکر از شهردار تهران گفت: به زودی در فرهنگسرای خاوران شاهد سالن‌های متعدد تئاتر خواهیم بود.

وی در پایان گفت: ما بشارت شهردار تهران را جدی می‌گیریم چرا که جزو مطالبات ما از ایشان است که سال آینده در جای بهتر از مصلی بتوانیم نمایشگاه‌ را برگزار کنیم زیرا مصلی تهران واقعاً جای برپایی نمایشگاه نیست. ان‌شاءالله در فضای مناسبی در عباس‌آباد بتوانیم نمایشگاهی برگزار کنیم و در سال‌های بعد یا خود مستقیماً به عنوان شهردار تهران و یا وزارت و صنعت شهر آفتاب را به عنوان نمایشگاه آبرومند افتتاح کند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن