دیدبان

ریابکوف: درباره «پارچین» به زودی به توافق نمی‌رسیم

ریابکوف: درباره «پارچین» به زودی به توافق نمی‌رسیم

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت مسکو انتظار ندارد مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران و ۱+۵ در موضوع بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت پارچین به زودی به توافق برسند.

رسانه‌های روسیه از جمله «ایتارتاس» و خبرگزاری «اینترفکس» گزارش داده‌اند آقای «ریابکوف» که سرپرستی هیئت دیپلماتیک روسیه در مذاکرات هسته‌ای را به عهده دارد همچنین گفته فهرست تأسیسات مجاز برای دسترسی کارشناسان بین‌المللی و همچنین دلایل درخواست دسترسی به آنها همچنان موضوعات محل بحث هستند.

وی گفت: «مناقشه درباره دسترسی است: اینکه آژانس به چه اندازه، هر چند وقت یکبار و بر اساس چه دلایلی می‌تواند در ایران به جمع‌آوری اطلاعات بپردازد.»

این دیپلمات روس افزود: «جنبه دیگر داشتن فرایندی متوازن برای یافتن راه حلی گام به گام در موضوع جنبه‌های نظامی برنامه هسته‌ای ایران است که بین ایران و آژانس جریان دارد.»

«ریابکوف» در ادامه به توضیح درباره دلایل اهمیت این موضوعات پرداخت و دلایل مطرح‌شده از طرف ایران در مذاکرات را «منطقی» دانست.

معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید این دو فرایند، (جنبه‌های نظامی احتمالی و بازرسی‌ها) به معنای جمع‌آوری اطلاعات، تحلیل آنها و یافتن نشانه‌هایی برای مختومه اعلام کردن مناقشات بر سر نگران‌کننده بودن آنها هستند.

ریابکوف ادامه داد: «ایرانی‌ها معقولانه بر این امر اصرار می‌ورزند که این فرایند بایستی به سمت مختومه شدن پیش برود و اینکه بعد از صرف میزان معینی از تلاش‌ها، در صورتی که اطلاعات جمع‌آوری‌شده برای آژانس رضایت‌بخش باشد این موضوع باید مختومه تلقی شده و بار دیگر مطرح نشود.»

ریابکوف افزود: «ما فعلاً در حال انجام هماهنگی‌ها برای تعیین معیارهای این دسترسی، به نحوی که بتوانیم موضوع ابعاد نظامی احتمالی پرونده ایران را به خاتمه برسانیم، هستیم.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از حدود ۱۲ سال پیش با استناد به اطلاعات ادعاگونه نهادهای اطلاعاتی برخی کشورهای غربی درخواست بازدید از سایت پارچین که یک سایت نظامی است را مطرح کرده است. آژانس مدعی است ایران در این سایت آزمایش‌های هسته‌ای انجام داده است.

درخواست بازدید از سایت «پارچین» در حالی مطرح شده است که براساس پیمان «ان‌پی‌تی»، آژانس تنها مجاز به بازدید و بازرسی از تاسیسات هسته ای اعلام شده از سوی کشورهای عضو است. در حالی که جمهوری اسلامی ایران این منطقه را به آژانس برای بازرسی معرفی نکرده است چراکه تاکید دارد در این سایت فعالیت هسته‌ای صورت نمی‌گیرد.

خبرگزاری اینترفکس هم از آقای «ریابکوف» نوشت: «در مذاکرات هسته‌ای غیر از رفع تحریم‌ها، پیشرفت‌ها در بسیاری از جنبه‌های دیگر مشهود هستند.»

هیأت‌های دیپلماتیک ایران و کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ پنجشنبه (۱۳ فروردین ماه) اعلام کردند به تفاهمی بر سر چارچوب توافق نهایی رسیده‌اند که قرار است زیربنای ادامه رایزنی‌ها تا ضرب‌الاجل خودخوانده ۳۰ ژوئن (۱۱ تیرماه) باشد.

بیانیه مشترکی که آقای «محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه ایران و خانم «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لوزان قرائت کردند به مشخص کردن رئوس چارچوبی می‌پردازد که طرفین برای توافق نهایی به آن رسیده‌اند.

رفع تحریم‌ها، به رغم این، چنانکه از اظهارات مقامات ایرانی و غربی برمی‌آید از جمله موضوعات قابل تفسیر و محل اختلاف بین دو طرف است.

این تحریم‌ها بر اساس ادعاهای بی‌پایه‌ای که کشورهای غربی به رهبری آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌کنند، وضع شده‌اند.

ایران از کشورهای امضاکننده پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) است که به کشورهای عضو حق برخورداری از انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز را می‌دهد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن