دیدبان

کاخ سفید از خشم رهبر ایران می‌ترسد

کاخ سفید از خشم رهبر ایران می‌ترسد

به گزارش دیدبان به نقل از کیهان ، سرکیس نعوم ضمن ملاقات‌هایی که با برخی مقامات فعلی و سابق آمریکا داشته، در الاخبار می‌نویسد: از یکی از مقامات سابق آمریکا که به طور جدی پیگیر اوضاع منطقه به خصوص سوریه و لبنان و ایران بود و در این حوزه کار می‌کرد و در حال حاضر به عنوان پژوهشگر همچنان در این زمینه کار می‌کند، درباره پرونده هسته‌ای ایران پرسیدم، گفت: «مشکل در توافق نیست. من با توافق موافقم. اما ایرانی‌ها گمان می‌کنند که آمریکا است که به توافق نیاز دارد نه خودشان، یا این که فکر می‌کنند ما بیشتر از آنها به این توافق نیاز داریم. برای همین در یک آن با زرنگی و ذکاوت و ماجراجویی و دشمنی برخورد می‌کنند.»

به گزارش دیپلماسی ایرانی، نعوم از قول مقام سابق آمریکایی نوشت: به همین دلیل جمهوریخواهان در آمریکا و به همراه آنها اسرائیل می‌ترسند، به ویژه که آنها می‌دانند که کاخ سفید اوباما از جمله وزارت امور خارجه تمام تلاش خود را می‌کنند تا انتقادهای آنها را تلطیف کنند یا اعتراض‌ها را بی‌اثر کنند مبادا که رهبر ایران خشمگین شود. حتی در موضوع سوریه تلاش می‌کند که ایران را عصبانی نکند به خصوص که به هر مناسبتی مذاکره کنندگان هسته‌ای ایران از جمله محمد جواد ظریف پایبندی خود را به مواضع همیشگی‌شان در مورد آن چه در سوریه می‌گذرد و به خصوص از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه بیان می‌کنند. برای همین جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ما آماده مذاکره با اسد هستیم یا به عبارت دیگر گفت که ما چاره‌ای جز مذاکره با او نداریم اما بعداً به دلایل روشن از این موضع خود عقب نشست. سوزان رایس، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور اوباما نیز وقتی که از او درباره سوریه پرسیدند، گفت: «وضعیتش از لحاظ انسانی وحشتناک است.» چیزدیگری هم اضافه نکرد.

مقام سابق گفت: «حتی نتانیاهو حاضر بود بگوید: «من موافق توافق هسته‌ای با ایران هستم و اعتراضی به حفظ غنی‌سازی اورانیوم با غلظت کم توسط ایران ندارم.» اما به او توصیه کردند که این کار را نکند. برای همین دوباره تکرار کرد: «من با توافق موافقم اما بعد از آن چه به دست می‌آید در حالی که بنا باشد تحریم‌های ایران لغو شوند بدون این که هیچ تفاهمی با ایران بر سر قضایای مختلف منطقه‌ای به دست آید؟ چه خواهد شد اگر ایران به دخالت‌های خود در عراق و سوریه و لبنان ادامه دهد؟ باید با ایران در تمامی این زمینه‌ها صحبت کرد.» ببین، یک چارچوب توافقی سیاسی است که با ایران بر سر آن توافق شده است. اما باید بعد از آن با ایران از مسائل منطقه‌ای گرفته تا جزئیات فنی گفت‌وگو کرد. اوباما می‌ترسد اگر توافق به دست نیاید، بحران اوج بگیرد و وضعیت اقتصادی آمریکا بدتر شود.

به گزارش الاخبار مقام سابق آمریکایی که معرفی نشده در ادامه گفته است: «مشکل کاخ‌سفید سوء فهم یا عدم فهم بسیاری از امور جاری در منطقه است. ما در آمریکا فکر می‌کنیم که دنیا مثل ما فکر می‌کند و مثل ما نقشه می‌کشد، و قواعد و معیارهایی که به آن استناد می‌کند و براساس آن برای مواجهه با حوادث نقشه می‌کشد مشابه همان قواعد و معیارهای ما است. در حالی که این صحیح نیست. مثلاً عراق را در نظر بگیرید. عده‌ای این جا در آمریکامی‌گویند که حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق آدم دانایی است و دولت او شامل همه طیف‌های ملت عراق می‌شود. در حالی که این اراده ایران است که اجرا می‌شود. به هر حال شاید رئیس جمهور اوباما، حالا خودش به تنهایی یا همراهانش در کاخ سفید،‌احساس نوعی مسئولیت و گناه نسبت به آن چه نیروهای آمریکایی در عراق مرتکب شدند، می‌کنند. برای همین نمی‌خواهد بار دیگر این اشتباهات تکرار شود.»

سرکیس نعوم همچنین می‌نویسد: بسیاری از ایرانی‌ها حتی ایرانیان مقیم خارج و آنها که میانه خوبی با جمهوری اسلامی ندارند، موافق ایران هسته‌ای هستند چون ایران را کشور مدرن و قدرتمند می‌دانند و خود را ملت با افتخاری می‌شمارند. ایرانی‌ها معتقدند از یک کشور شایسته و قابل اعتنا در خاورمیانه برخوردارند و به خود می‌بالند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن