دیدبان

13 سال از صدور فرمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز گذشت

13 سال از صدور فرمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز گذشت

به گزارش دیدبان به نقل از ایران اسلامی، در شرایط معمول با توجه به تفاوت اقلیم آب و هوا و شرایط محیطی، هر کشوری امکانات لازم برای تولید همه نیازهای خود را ندارد، لذا ضرورت تبادل و داد و ستد بازرگانی و تجاری با همسایگان و کشورهای دور و نزدیک پیش می‌آید. البته گفتنی است کیفیت رشد و ترقی تجارت و به خصوص توازن در واردات و صادرات به نوع مدیریت و ارزش‌های فرهنگی موجود در هر کشور بستگی دارد. با داد و ستدهای معقول و برنامه ریزی شده است که یک کشور می‌تواند جوابگوی نیازهای خود باشد. اما در کشوری مانند ایران که پس از پیروزی انقلاب اسلامی که همواره در ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی مورد تحریم‌های شدید و ناعادلانه قرار گرفته، وجود یک عامل مزاحم و خارجی مثل کالای قاچاق، همچون یک ویروس توانسته نظام اقتصادی کشور را مختل کرده و آسیب‌های جبران ناپذیری به تولید داخلی و زحمات کارگران و صنعتگران کشور وارد کند که عوارضی مانند بیکار شدن نیروهای فعال و کاری ِ کشور را در پی داشته است.

فرمان رهبر انقلاب در مورد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۸۱

نزدیک به ۱۳ سال پیش، رهبر معظم انقلاب خطاب به رییس جمهور وقت فرمان مهمی در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز صادر کردند. رهبر انقلاب در آن سال اهتمام همه‌ی دستگاههای مسئول برای مبارزه با قاچاق را امری واجب دانستند.

در بخشی از متن فرمان رهبر انقلاب که در تاریخ ۱۲ تیر ماه سال ۱۳۸۱ خطاب به رییس جمهور وقت صادر شده، آمده است:

«اولاً باید کانون مرکزی این مبارزه در سطحی عالی نزدیک به رییس دولت و دارای اشراف قانونی بر دستگاههای ذی‌ربط دولتی باشد، ثانیاً تبلیغات متناسب و هوشمندانه و همه جانبه در خدمت این مبارزه قرار گیرد، ثالثاً برخورد قضایی و انتظامی، قاطع و در ارتباط کامل با تصمیم‌گیری‌های آن کانون مرکزی باشد، رابعاً عزم جدی بر این باشد که عمل قاچاقچی کاملاً برخلاف صرفه و همراه با خطر باشد و جنس قاچاق از پیش از مبادی ورودی تا محل عرضه آن در بازار، آماج اقدامات گوناگون این مبارزه قرار گیرد.»

 

فرمان رهبر معظم انقلاب درباره مبارزه با قاچاق کالا و ارز
 

اعتبار پولی کشور، زیر سوال

در طول این سال‌ها، بحث قاچاق ارز اگرچه به اندازه قاچاق کالا محسوس نبوده، اما به جهت امنیت و اعتبار مالی و پولی کشور در عرصه‌های بین المللی تاثیر گذار بوده است. هر چند سیستم بانکی ایران چاپ کننده و توزیع کننده ارز خارجی نیست اما بنا بر ملاحظات داد و ستد ارز در دنیا، حتی اگر ارز تقلبی از خارج نیز وارد ایران شود و در گردش قرار گیرد، به مجرد تشخیص اولین مورد آن، علامت سوال برای سیستم پولی کشور ایجاد می شود و اعتبار نظام پولی ما را زیر سوال می‌رود.گرچه این احتمال را نمی‌توان نادیده گرفت که قاچاق ارز ممکن است توسط مافیا یا سازمان سیا یا رژیم صهیونیستی مدیریت شود، اما ورود حتی یک برگ دلار تقلبی در کشور، دشمن به راحتی می توانند اعتبار و سلامت پولی و ارزی ما را زیر سوال ببرد.

شرکت‌های دانش بنیان، قربانی اصلی

اگر بخواهیم تنها به یک نمونه اشاره کنیم، بر اساس آمار گمرک، میزان گوشی‌ها و قطعات ورودی تلفن همراه به شکل قاچاق هفتاد درصد کالای موجود حال حاضر بازار کشور را تشکیل می دهد. این خود یک خطر جدی برای بازار داخلی است، به خصوص زمانی که معلوم می‌شود شرکت‌های دانش بنیان ایرانی برخی از گوشی‌های پیشرفته موجود در بازار جهان را تولید می کنند. صادرات شرکت‌هایی مانند "صاایران" در زمینه تکنولوژی‌های برتر موبایل نمونه ای از همین موفقیت هاست.

علاوه بر قطعات تلفن همراه، سیگار و مواد مخدر نیز از موارد خطرناک قاچاق کالا است. کشف محموله‌های سنگین قاچاق مواد مخدر نمونه ای از این خطر محسوس است.

با این شرایط چنانچه دقت لازم و اقدامات فوری صورت نگیرد، باید منتظر آسیب‌های جدی تر باشیم چرا که بازار مصرف ما همواره نیازمند است و بایستی پاسخگوی نیازهای مصرفی مردم بود. این در حالی است که افراد بسیاری هستند که از این شرایط بیشترین سوء استفاده را کرده و از آب گل آلود قاچاق، ماهی می گیرند!

علاوه بر این مساله، ضعف‌های قانونی که در زمینه قوانین مبارزه با قاچاق کالا و ارز موجود است هم آزاد دهنده است. مساله ای که رهبر معظم انقلاب نیز بارها به آن اشاره و تاکید کرده اند.

نگویید نمیشود!

« مسئله‌ی مبارزه‌ی با قاچاق را این‌همه ما تأکید کردیم؛ دولتهای مختلف از سالها پیش همین‌طور مرتّب آمده‌اند رفته‌اند؛ خب، این کار یک کاری است که باید تحقّق پیدا کند و این هم ممکن است؛ نگویند نمیشود، کاملاً میشود؛ جلوی قاچاق را به‌طور قاطع بگیرند.»

این جملات که بخشی از فرمایشات رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از کارگزان کشور در تاریخ نهم اردیبهشت سال ۹۴ را شامل می‌شود، نشان می‌دهد که در طول ۱۳ سال گذشته دولت‌های مختلف در امر مبارزه با قاچاق کالا، نتوانسته‌اند کارنامه قابل قبولی از خود برجای بگذارند و معلوم نیست قفل مبارزه با قاچاق کالا تا کی همچنان بسته خواهد ماند؟

در کنار همه اقدامات انجام گرفته در زمینه مبارزه با این ویروس اقتصادی، باید گفت پسندیده ایران اسلامی نیست که با وجود ارزش‌های دینی و فرهنگ غنی موجود در سطح جامعه، پیگیری‌های لازم برای این مهم صورت نگیرد و شاهد آن باشیم که متاسفانه هر روز شرایط بدتر از گذشته شود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن