دیدبان
نگاهی به جنگ سرنوشت ساز در حلب

نبرد چهار ارتش در قلب اقتصادی سوریه

نبرد چهار ارتش در قلب اقتصادی سوریه

دیدبان: حلب پیش از آغاز درگیری ها به عنوان پایتخت اقتصادی سوریه مطرح بود. رونق اقتصاد در این شهر، که بزرگترین شهر سوریه در شمال این کشور می باشد، به سبب وجود تعداد زیادی از کارنجات در اطراف این شهر بوده است. کارخانجاتی که با شروع درگیری ها در این شهر بسیاری از تجهیزات آنها از بازارهای ترکیه سر درآوردند. این شهر با قرار گرفتن در مسیر ترانزیت کالا میان چین، ایران، مصر و اروپا یکی از شهرهای مهم اقتصادی منطقه نیز به شمار می رود. وضعیت خوب معیشتی در حلب، باعث شده بود تا اکثریت مردم این شهر از طرفداران حکومت حافظ اسد و بشار اسد باشند. همین امر در طول مدت بحران های مدنی در سوریه نمود بارزی داشت و باعث شده بود تا حلب در طول 17 ماه بحران، هیچ گاه صحنه ی اعتراضات ضد حکومت نباشد. حمایت مردم این شهر از حکومت سوریه باعث شد تا  شروع بحران در حلب به شکل دیگری باشد. پس از آغاز درگیری های خونین و شعله ور شدن جنگ نیابتی در سوریه، گروه های تروریستی و حامیان بین المللی آنها با هدف ضربه زدن به اقتصاد سوریه، تیغ پیکان حملات خود را متوجه قطب اقتصادی سوریه یعنی شهر حلب کردند. شروع بحران در حلب، در پی جنگ روانی و رسانه ای گسترده ای بود که از مدت ها قبل توسط گروه های مسلح و  کشورهای حمایت کننده ی آنان برنامه ریزی و اجرا شده بود و از آن جمله می توان به کشتار زنان و کودکان و افراد کهنسال در حلفایا و نسبت دادن آن به ارتش سوریه و کشتار خان العسل اشاره کرد.  با این حال حتی پس از شروع درگیری‌ها در حلب، مردم این شهر که بیشتر آنها را اهل سنت تشکیل می دهند(65 درصد) از همراهی با معارضین مسلح سر باز زدند. عدم همراهی مردم حلب با گرو های مسلح سبب شد تا پای تروریست های اجاره ای از دیگر کشورها به این معرکه باز شود تا جایی که اکثر نیروهای معارض در حلب را امروزه نیروهای مصری، تونسی و چچنی تشکیل می دهند. از جمله ی این گروه ها می توان به کتیبه سیف الله چچنی، با تابعیت چچنی، ارتش مهاجرین و انصار و گروه موسوم به کتیبه امام بخاری، با تابعیت چچنی، جنبش آزادی ترکستان شرقی با تابعیت چچنی، سربازان شام با تابعیت عرب غیر سوری و قفقازی و کتیبه توحید و جهاد با تابعیت ازبک و قفقازی اشاره کرد.

نمایی از شهر حلب، قبل از درگیرهای سه سال اخیر

سناریوی بنغازی برای حلب 

 نزدیکی حلب به مرزهای ترکیه و سهولت دسترسی به آن، اهمیت اقتصادی حلب و موقعیت استراتژیک آن در میان شهر های شمالی سوریه، این شهر را به یکی از اهداف اصلی ائتلاف ضد سوری بدل کرده بود. حلب با موقعیت ممتاز خود، می توانست بهترین شهر برای اجرای سناریوی بنغازی لیبی برای سوریه باشد. در لیبی پس از تصرف بنغازی توسط نیروهای مخالف قزافی، مخالفین از این شهر به عنوان پایتخت خود استفاده کرده و با تشکیل دولت انقلابی رهبری جبهه‌ی مخالفین را از این شهر بر عهده گرفته و باعث سقوط حکومت شدند. در همین حال، غرب و کشورهای مخالف دولت سوریه، که به دنبال ایجاد کانون رهبری تروریست ها در داخل سوریه بودند، حلب را برای این مهم در نظر گرفتند. در همین راستا پس از سفر هیلاری کلینتون به ترکیه در اوت 2012، عربستان و قطر و آمریکا به همراه ترکیه از معارضین در حلب حمایت کردند. اظهارات چندی پیش فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، از ادامه دار بودن حمایت کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه‌ای از طرح حلب حکایت دارد. وی در یادداشتی در واشنگتن پست، خواستار اقدام نظامی بین المللی در حلب شده بود. وی که دولت سوریه را عامل شکل‌گیری داعش و تروریستی خوانده بود، اضافه کرد سوریه ترجیح می دهد این شهر به دست داعش سقوط کند. وی همچنین خواستار تقویت نیروهای مسلح میانه رو و حفظ مردم از دست رژیم اسد و داعش شده بود.

بیمارستان الکندی  در شهر حلب پس از درگیری های اخیر

ترکیه در پی جبران شکست ها در حلب 

به دلیل موقعیت شهر حلب و نزدیکی به مرزهای ترکیه و قرار گرفتن در مسیر استراتژیک بزرگراه کاستلو در شمال سوریه و مرز ترکیه، ترکیه رهبری گروه های تروریستی حلب را به عهده گرفته است. در همین راستا یکی از منابع نزدیک به جنبش حزم اعلام کرد که افسران ترک، نبرد گرو های معارض با ارتش سوریه در شهر حلب را با دستور رئیس جمهور ترکیه، مستقیما فرماندهی می‌کنند. از جمله مستندات این اظهارات می توان به گشودن گذرگاه السلامه به روی تکفیری‌ها برای ورود به خاک سوریه و ملحق شدن به گروه‌های مسلح در نزدیکی حلب اشاره کرد. دیگر مستند این مطلب نیز چندی پیش بود که پس از حملات ارتش سوریه و نیروهای مردمی برای آزادسازی دو شهر مهم و استراتژیک نبل و الزهرا، پیش از به نتیجه رسیدن عملیات مذکور، ترکیه با اعزام بیش از هزار تروریست از خاک خود و ملحق کردن آنها به سازمان رزم تروریست های تکفیری، باعث عقب نشینی ارتش از چند بخش و به شهادت رسیدن عده ای از نیروهای مدافع شهر و ارتش سوریه شد. حمایت ترکیه از تروریست‌های چند ملیتی به اینجا ختم نشده و تا جایی  است که چندی پیش در درگیری‌های اطراف حلب، تنی چند از نیرهای سازمان اطلاعات ترکیه به اسارت ارتش درآمدند و برخی از آنها نیز به هلاکت رسیدند.

نبرد سرنوشت ساز

گرچه حمایت‌های برخی کشورهای منطقه و غربی از تروریست‌های مسلح در حلب ادامه داشته است، اما این حمایت‌ها هنوز نتوانسته است وحدت رویه و انسجام را در داخل این گروه ها به وجود آورد. با پراکندگی صفوف تروریست‌های سوری، هز از چندی درگیری شدیدی بر سر جلب حمایت‌های مادی و تسلیحاتی کشورهای حمایت کننده بین این گروه های اتفاق می‌افتد. با شکست داعش در کوبانی، و شکست‌های پی در پی در عراق، این گروه تکفیری نیز از چندی پیش به طور جدی تر به معادلات حلب وارد شده است تا بتواند شکست های خود را در این منطقه با تصرف این شهر استراتژیک جبران نماید.

آمار کودکان کشته شده در درگیری های سوریه نسبت به جمعیت هر منطقه

نتیجه‌گیری

 هم اکنون شهر حلب انتظار نبردی چند جانبه را می‌کشد که در در آن تروریست‌های مسلح و نیروهای القاعده و نیروهای داعش حضور دارند. ترکیه نیز که سیاست‌های خود در قبال سوریه را شکست خورده و فشل می بیند در انتظار کسب پیروزی قابل توجه برای جبران شکست های متعدد در سوریه است و در همین راستا به ورود مستقیم به عرصه ی حلب بی میل نشان نمی دهد. به نظر دیدبان در این بین تنها ارتش سوریه و نیروهای مردمی سوری هستند که برای حفظ تمامیت ارضی و جان و مال و ناموس مردم سوریه در حلب تمامی تلاش خود را به کار بسته اند تا این نقطه ی استراتژیک را برای خود حفظ کنند. از این رو است که بسیاری از کارشناسان نبرد حلب را نبردی سرنوشت ساز و تعیین کننده قلمداد می کنند که می تواند سرنوشت این کشور را مشخص کند. 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن