دیدبان

آغاز پروژه رسانه‌ای «غسل تعمید» مجلس ششم

آغاز پروژه رسانه‌ای «غسل تعمید» مجلس ششم

به گزارش دیدبان به نقل از جهان، یادآوری مجلس ششم برای چهره های معتدل تر جریان اصلاحات همواره تلخ و دردسرآفرین بوده است. در سالهای اخیر گرچه تعدادی از چهره های معتدل اصلاح طلب تلاش کرده اند از اقدامات افراطی و ساختارشکن مجلس ششم ابراز برائت کنند ولی این مجلس بخش مهمی از کارنامه جریان اصلاحات است که از حافظه تاریخی مردم پاک نخواهد شد.

نگاهی کوتاه به کارنامه مجلس ششم نشان می دهد که اکثریت اصلاح طلب در آن مجلس چنان صحنه هایی همچون تحصن تحریم انتخابات، نامه جام زهر، لوایح خاص و... خلق کردند که تصویر مجلسی با اکثریت اصلاح طلب با گذشت سال ها همچنان در افکار عمومی سبب نگرانی های زیادی می شود. البته پیشنهاد تصویب طرح سه فوریتی برای امضای پروتکل الحاقی و تلاش برای پیوستن ایران به کنوانسیون منع تبعیض علیه زنان جزو موارد دیگری بود که در این مجلس به جایی نرسید.

به دلیل ذهنیت افکار عمومی از مجلس ششم، بخش هایی از اصلاح طلبان همانند کارگزارنی ها ـ که تلاش می کنند کمی معتدل تر از چهره های وابسته به مشارکت و مجاهدین عمل کنند ـ از شکل گیری مجلسی همانند مجلس پنجم به عنوان ایده آل خود سخن می گویند و از تشکیل مجلسی شبیه مجلس ششم سخنی به زبان نمی آورند.

در این میان همچنان عناصر تندروی اصلاحات، تشکیل مجلسی همانند مجلس ششم را به عنوان یک پروژه و هدف گذاری انتخاباتی دنبال می کنند. محاسبه راهبردی این طیف که گاه در اظهارات علنی آنها نیز دیده می شود بر این دو پایه استوار است که اولا سرمایه اصلی رای دولت تدبیر و امید از آن اصلاح طلبان است و جامعه با استقبال از روحانی در حقیقت دوباره به اصلاحات روی آورده و بنابراین مجلس آینده باید با حضور اکثریت اصلاح طلبان شکل بگیرد. این طیف حتی بحث لیست مستقل اصلاحات از دولت تدبیر و امید را پیشنهاد داده اند. با این وجود حتی معتقدند در صورتی که لیست مستقل از دولت توسط اصلاحات منتشر نشود دست کم باید اکثریت لیست مشترک با دولت از آن چهره های اصلاح طلب باشد.

پایه دوم محاسبه این طیف نیز بر این مسئله استوار است که اصلاح طلبان برای آنکه تأثیری فراتر از آنچه بر انتخابات ۹۲ و سپس تشکیل دولت تدبیر و امید داشتند، داشته باشند، باید به سمت تسخیر اکثریت کرسی های سبز مجلس گام بردارند. در این محاسبه همچنین این مسأله نیز مطرح است که اصلاحات برای بازگشت مجدد به جامعه باید از تحت پوشش بودن تدبیر و امید و اعتدالیون خارج شده و هویت مستقل تری به خود بگیرد. در همین حال این طیف معتقدند برای داشتن رئیس جمهوری تمام عیار و اصلاح طلب پس از پایان ریاست جمهوری روحانی، اصلاح طلبان باید از همین انتخابات آینده مجلس و گرفتن اکثریت کرسی های مجلس دست بکار شوند.

با این وجود اصلاح طلبان برای تسخیر مجلس آینده با مانع بزرگی همچون "کارنامه مجلس ششم" روبه رو هستند. به همین دلیل مشاهده می شود که اقدامات رسانه ای برای تطهیر کارنامه مجلس ششم نزد افکار عمومی در رسانه های زنجیره ای در حال شکل گیری است. در این پروژه رسانه ای فراتر از تطهیر، تلاش می شود این مجلس پرحاشیه و ساختارشکن به عنوان یک مجلس ایده آل با ویژگی های منحصر به فرد نیز معرفی شود!

البته گفتگو با چهره ها و نمایندگان افراطی اصلاح طلب مجلس ششم و برجسته کردن نقش آنان در انتخابات آتی نیز بخشی از همین تطهیر رسانه ای محسوب می شود که در هفته های اخیر به خوبی ردپای آن در رسانه های زنجیره ای قابل مشاهده است.

در همین راستا عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان و عضوی از کمیته راهبردی انتخاباتی اصلاح‌طلبان در گفتگو با روزنامه اعتماد در پاسخ به این سوال که مجلس ایده آل اصلاح طلبان چیست به صراحت از مجلس ششم یاد می کند و تاکید می کند که تندروی در مجلس ششم رخ نداده است[!] و مجلس ششم یکی از برجسته‌ترین الگوهای پارلمانی در تاریخ معاصر ایران است!

از سوی دیگر ابراهیم امینی، نماینده مجلس ششم و عضو تأثیرگذار حزب اعتماد ملی نیز به اعتماد می گوید: در انتخابات مجلس ششم کسانی رای آوردند که از رانتی استفاده نکرده بودند و نمایندگان واقعی و منتخب رای‌دهندگان بودند.

در هر صورت پروژه رسیدن به مجلسی همچون مجلس ششم توسط افراطیون اصلاح طلب نشان می دهد که بخش های زیادی از اصلاح طلبان از تندروی در گذشته نه تنها عبرت نگرفته اند بلکه به دنبال پیگیری و تکمیل برخی اقدامات ناقص و برنامه های گذشته خود نیز هستند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن