دیدبان

چرا ظریف در قبال حادثه جده موضع نگرفت؟

چرا ظریف در قبال حادثه جده موضع نگرفت؟

به گزارش دیدبان به نقل از وطن امروز ، بر همین اساس روز گذشته در نشست خبری مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه، این موضوع یعنی چرایی سکوت محمدجواد ظریف نسبت به جنایت جده، مورد پرسش قرار گرفت

افخم در پاسخ به این سوال، موضع سخنگوی وزارت امور خارجه را نشان از موضع کل دستگاه دیپلماسی و جمهوری اسلامی دانست و گفت ورود همه مسؤولان وزارت امور خارجه برای واکنش به یک موضوع موجب آشفتگی می‌شود. مرضیه افخم در پاسخ به این سوال که چرا به‌رغم اعلام موضع مسؤولان ارشد کشور نسبت به ماجرای جده که به یک خشم عمومی تبدیل شده است، شخص وزیر امور خارجه نسبت به این مساله واکنشی نشان نمی‌دهد اما در دیگر موضوعات مشابه مانند تبریک سال نو یهود یا بهمن در افغانستان شخصا ورود کرده و پیام می‌دهد، پاسخ داد: نگاه ما با نگاه شما در این زمینه و این نوع تفکیک متفاوت است. به هر حال وزارت امور خارجه اگر اظهارنظری دارد یا اعلام موضعی می‌کند و دوستان وزارت امور خارجه در موضوعات مختلف صحبت می‌کنند در حقیقت موضع مجموعه کلی وزارت امور خارجه است. یعنی اینطور نیست که در هر موردی که به عنوان مثال بنده صحبت می‌کنم حتما باید وزیر امور خارجه هم یک بار صحبت کند تا این به نام وزیر، سخنگو و وزارت امور خارجه به تفکیک ثبت شود. افخم با بیان اینکه هیچ کدام اینها از همدیگر جدا نیست، خاطرنشان کرد: اعلام مواضعی که صورت می‌گیرد از خیلی مشورت‌ها و صحبت‌ها جمع‌بندی می‌شود. در همه این موارد آقای دکتر ظریف حضور دارد و نظرات ایشان در مباحث وارد می‌شود، لذا دوستان این نوع تفکیک را مورد ارزیابی و قضاوت قرار ندهند. سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه البته موارد خاصی هست که براساس برداشت ما باید با کلام شخص وزیر امور خارجه صورت پذیرد، تصریح کرد: این موارد هم به دلیل ارتباط با حوزه بین‌الملل، حوزه دوجانبه، ارزیابی‌هایی که آن پیام می‌تواند در طرف بیرونی و مخاطب ما داشته باشد و در حقیقت یک مجموعه عناصر از این دست در نظر گرفته می‌شود. وی ادامه داد: لذا اگر ما بخواهیم این طبقه‌بندی شما را نسبت به اظهارنظرها داشته باشیم واقعا بپذیرید که یک وضعیت آشفته‌ای پیش می‌آید. نمی‌شود وزیر امور خارجه یکبار صحبت کند، سخنگو یکبار، معاون کنسولی و دیگر معاونان هم به صورت جداگانه صحبت کنند.

افخم با بیان این مطلب که همه این مواضع جمع‌بندی وزارت امور خارجه است، اظهار داشت: شما در ارزیابی‌های خود، وزیر امور خارجه را در همه این اظهار نظرات به عنوان مقام مسؤولی که حضور دارد، ورود می‌کند و نظر می‌دهد در نظر بگیرید. وی در تایید حرف خود که الزاما در صورت واکنش سخنگو نیازی به واکنش مجزای وزیر امور خارجه نیست، بیان داشت: اجازه بدهید من تفکیک را نپذیرم، چون واقعا اگر بخواهیم به این شکل به موضوعات نگاه کنیم چه لزومی داشت که وزارت امور خارجه سخنگو داشته باشد یا معاونت‌های دیگر؟ خب! وزیر امور خارجه در همه حوزه‌ها اظهار نظر می‌کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: در عین حال ما در همه کانال‌های دیپلماتیک، رهنمود‌ها و دستورالعمل‌های آقای ظریف را ملاک کار قرار می‌دهیم، لذا من فکر می‌کنم که این دسته‌بندی را نه‌تنها برای وزارت امور خارجه بلکه برای دیگر نهادها نیز نمی‌توان قائل شد و باید با نگاه ساختاری و تقسیم کاری که در حوزه‌های مختلف قرار دارد به آن نگاه کرد. افخم در پاسخ به این سوال که یعنی شما لزومی برای واکنش آقای ظریف درباره جنایت جده نمی‌بینید؟ گفت: برداشت من این است که در حوزه سیاست خارجی وقتی بنده صحبتی می‌کنم، مقامات سعودی اصلا تفکیکی نخواهند کرد که این موضع، مربوط به وزیر امور خارجه است یا سخنگوی وزارت امور خارجه. یعنی پیامی که از جمهوری اسلامی ایران منتقل و منعکس می‌شود، برآیند این است که جمهوری اسلامی ایران این حرف را می‌زند و حتی در نگاه بیرونی، تفکیک بین وزارت امور خارجه و دیگر نهادها نیز وجود ندارد، لذا اگر بخواهیم این تفکیک‌بندی را قائل شویم آن وقت هر نهادی باید یک دستگاه سیاست خارجی ایجاد کند و از طریق آن مواضع خود را اعلام کند. وی ادامه داد: لذا باید این تمرکز و تقسیم کار را تقویت کرد. در بیرون از ایران اصلا چنین برداشتی از اظهارنظرها و تفکیک کار وجود ندارد و اگر بخواهیم وارد این حوزه از تقسیم‌بندی‌ها شویم و به این شکل حوزه‌ها را ارزیابی کنیم، بازار آشفته‌ای می‌شود که مشخص نیست طرف‌های بیرونی ما چه ارزیابی داشته باشند که طرف کار در جمهوری اسلامی ایران چه نهادی است. افخم گفت: البته همه اظهارنظرهایی که مراجع و نهادهای غیررسمی کشور، محافل و مسؤولان مختلف سیاسی و مذهبی در این زمینه دارند قابل احترام است و روی سخن بنده با نهادهای اجرایی و مسؤول در کشور بود. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که وقتی آقای ظریف درباره موضوعاتی مانند تبریک سال نو یهودی و بهمن در افغانستان و دیگر موضوعات، شخصا ورود کرده و پیام می‌دهند، چرا نسبت به جنایت جده که به یک خشم ملی علیه آل‌سعود تبدیل شد سکوت کرده است؟ اگر طبق اظهارات شما نگاه کنیم، چرا شما به جای آقای ظریف آن سال نو را تبریک نگفتید؟ گفت: خب! ببینید ما بخشی از کارهای سیاسی را که انجام می‌دهیم نمی‌خواهیم همه آنها خبری باشد ولی مطمئن باشید در پیام‌های سیاسی که به مقامات سعودی منعکس شده است این اقدام انجام شد.

برای لغو تحربم پا به مذاکرات نگذاشتیم
مرضیه افخم همچنین در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آقای عراقچی در نشست بررسی بیانیه لوزان گفت ما برای برداشته شدن تحریم‌ها مذاکره نمی‌کنیم و اگر برای برداشته شدن تحریم‌ها مذاکره نمی‌شود پس هدف از مذاکره چیست؟ تصریح کرد: من شخصا در آن جلسه نبودم اما وقتی متن خبر را دیدم به نظرم آمد که در نحوه انعکاس سوال و پاسخ یک ابهامی وجود داشت. خودم این سوال را از آقای عراقچی پرسیدم که به بنده گفتند این موضوع دقیق منتقل نشده است چرا که اگر یکی، دو خط بعد سخنان آقای عراقچی را بخوانید می‌بینید که ایشان توضیح داده است که هدف ما از انجام مذاکرات این است که تمام جهان به حق مشروع ایران برای داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای احترام بگذارند. وی گفت: حتی این بحث را با این تفکیک ادامه دادند که موضوع، احترام به حقوق ما است نه حتی شناسایی آن. در عین حال بخش دیگری را که در مذاکرات دنبال می‌کنیم موضوع لغو تحریم‌هاست. این ۲ موضوع، از موضوعاتی است که ما در مذاکرات دنبال می‌کنیم و اینکه ما به خاطر لغو تحریم و رفع تحریم‌ها پا به مذاکرات گذاشتیم، این بخشی است که آقای عراقچی تصریح کرده است که این دلیل نبوده است. دلیل اصلی ما برای مذاکرات این بوده است که جهان به حقوق مسلم هسته‌ای ایران که تثبیت شده است احترام بگذارد و حق شناخته‌شده ملت ایران در جهان را مورد توجه قرار دهد. بخش خبری خیلی دقیق سخنان آقای عراقچی راجع به رفع تحریم‌ها را منعکس نکرده است.

تأیید تماس کری و ظریف
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تایید خبر تماس تلفنی روز ‌سه‌شنبه جان کری با ظریف گفت: برخی موارد پیش می‌آید که در آستانه مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگوهایی انجام شود و گفت‌وگوها در همان چارچوب بوده ولی اینکه مختص یمن بوده باشد، اینگونه نیست.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن