دیدبان

نگاهی به بازار سرمایه پس از بیانیه سوییس

نگاهی به بازار سرمایه پس از بیانیه سوییس

به گزارش دیدبان به نقل از ایران اسلامی، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که بازار بورس سال ۹۳ با نتیجه نامطلوب و زیان ۲۱ درصدی برای سهامداران خود به پایان برسد. بازاری که یکی از بدترین عملکردهای خود را در طی ۶ سال گذشته به نمایش گذاشت.

در دوازده ماه گذشته از سال ۹۳، بازار بورس با بی ثباتی‌های شدید و رشد حباب گونه مواجه شد. متاسفانه بورس ایران بیشتر تحت تاثیر وقایع سیاسی بوده تا اقتصادی و عملا تصمیمات سیاستمداران، برنامه ریزی‌های این بازار و روند رشد یا سقوط آن را رقم می‌زند و به پیش می‌برد.

برخی کارشناسان این بازار معتقد اند با آغاز بهار و مشخص شدن نتیجه آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای در قالب بیانیه سوئیس، شاید بتوان آینده‌ای روشن و پر ثمر برای بازار و اقتصاد کشور را پیش بینی کرد.

محمد حسنی، کارگزار بورس و از فعالان بازار سرمایه، در گفتگو با خبرنگار ایران اسلامی می‌گوید: هرچند تفاهم سوییس یک بیانیه مطبوعاتی است و تا رسیدن به توافق جامع راه زیادی در پیش است، اما این کار بزرگ که قرار است ظرف چند ماه آینده صورت گیرد و به موفقیت برسد، می‌تواند دستاوردهای مختلفی از جمله برداشته شدن تحریم‌ها و بر طرف کردن موانع پیش روی تعامل با دنیا داشته باشد که قطعاً بر عملکرد اقتصاد و روند بازار سرمایه تاثیر خواهد داشت.

او درباره عوامل موثر بر روند بازار بورس می‌گوید: بازار سهام در سال جاری تحت تاثیر عوامل مهمی نظیر نتیجه توافق، تغییر نرخ سود بانکی، قیمت‌های جهانی و مواد خام قرار دارد. تفاهم سوییس علاوه بر اثرات روانی کوتاه مدتی که از خود نشان داد، در میان مدت و بلند مدت نیز چشم انداز مثبتی بر سودآوری شرکت‌ها خواهد داشت که این سودآوری را می توان از عوامل مختلفی به دست آورد.

حسنی ادامه می‌دهد: کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی هم یکی از محرک‌های رشد بازار بورس است و این کار باید درجهت حرکت تورم صورت پذیرد. با لغو تحریم‌های بانکی و فعال شدن سوئیفت انتظار داریم از هزینه معاملات بانک‌ها کاسته و شاهد رشد صنعت بانکی باشیم و اگر تحریم‌ها لغو و نرخ سود سپرده گذاری کاهش یابد، شاهد بالا رفتن نسبت P/E بازار سرمایه خواهیم بود. در این شرایط دولت برای بهتر شدن فضای سرمایه گذاری نیازمند ایجاد امنیت و اطمینان برای سرمایه گذاران است.

صنایع تاثیر پذیر پس از توافق

این فعال بازار سرمایه درباره اثر گذاری نتایج مذاکرات بر صنایع مختلف تصریح می‌کند: در صورت دستیابی به توافق جامع هسته‌ای، وضعیت سودآوریِ تمام صنایع بورسی همچون بانک، خودرو، لیزینگ، حمل ونقل، بیمه، پتروشیمی، فلزات اساسی و..... رو به رشد خواهند بود. البته میزان تاثیرات مثبت آن بر صنایع مختلف متفاوت خواهد بود و طی بازه بلندمدت نمود پیدا خواهد کرد.

وی می‌افزاید: در صنعت بانک همان طور که ذکر شد، رفع تحریم‌های بانکی می‌تواند باعث روانتر شدن نقل وانتقال پول و ارز به کشورهای مختلف شود. در صنعت خودروسازی با ایجاد عواملی مانند کاهش هزینه‌های تولید، افزایش صادرات ، واردات و فروش، نتایج مطلوبی را رقم زد؛ حتی می‌توان این صنعت را یکی دیگر از صنایع پر سود بعد از توافق نام برد. همچنین صنایع حمل ونقل به دلیل راحت تر شدن حمل و نقل کالا در معاملات با کشور‌های دیگر، از توان سود آوری خوبی در بلند مدت برخوردار خواهند بود.

در مجموع می‌توان گفت انتظار این است که با توجه به شرایط فعلی اقتصاد و سیاست‌های دولت درجهت گام برداشتن به سوی خروج از رکود، اثرات هرگونه توافق مثبتی را در رشد اقتصادی ۳ ماهه تابستان و سپس پاییز و تحقق نتایج مطلوب آن مشاهده کنیم.

مرتبط‌ها

آتش به اختیار با خشاب بصیرت انقلابی

خورشید‌ بی‌غروب امام خمینی(ره)

اختیارات پیامبر و امامان معصوم (ع)

عزاداری حسینی؛ امتداد سیاست خارجی جمهوری اسلامی

نهادینه‌سازی آموزه‌ مهدویت برای کودکان

رابطه سختی و آسانی در قرآن/ ما به چه کسانی بدهکاریم؟