دیدبان

نقش برخی افراد خاص در پستهای خاص در زمین خواری

نقش برخی افراد خاص در پستهای خاص در زمین خواری

دیدبان: عضو مجمع نمایندگان تهران گفت: در بحث زمین خواری شاهد اهمال کاری و وجود اشکالات در نحوه عملکرد برخی از دستگاه ها و سازمان ها هستیم.

به گزارش افکارنیوز، سید هاشم بنی هاشمی با بیان این مطلب اظهار داشت: در این موضوع باید آسیب شناسی کنیم که چرا اصلا چنین مواردی پیش می آید؟ دلیل اصلی این مساله چیست؟

وی افزود: متاسفانه بعضی بررسی ها نشان می دهد در شرایط مختلف زمانی و مکانی و با استفاده از یک سری رانت ها و خلاء ها این گونه موارد بیش از پیش اتفاق افتاده است.
وی تصریح کرد: برای مثال در سال های نخست پیروزی انقلاب برخی خلاء های مدیریتی و کنترلی سبب بروز این مساله شد و در سال های اخیر نیز تغییر مدیریت ها موجب مشکلات و مسائل خاص و موردی در محدوده های مکانی خاصی شده است.

وی ادامه داد: در تغییر و تحولات خاص و یا برخی تعطیلات مدت دار شاهد افزایش میزان برخی سوء استفاده ها می شویم و این شرایط فرصت مناسب را برای افراد سودجو و مطلع از مسائل فراهم می کند.

این نماینده اظهار داشت: متاسفانه برخی افراد خاطی در پست های خاص، با اطلاع از شرایط و ضوابط نیز بستر را برای سوء استفاده در مساله زمین خواری و ... فراهم کرده اند.
وی گفت: بعضی خلاء های قانونی و نبود تفکیک وظایف بین دستگاه های مختلف نیز سبب شده تا بستر مناسب برای زیر پا گذاشتن قوانین و سوء استفاده از آنها نیز شکل گیرد.

وی تاکید کرد: این در حالی است که با برخوردهای جدی و اقدامات بازدارنده می توان مانع بروز سوء استفاده ها و تخلفات این چنینی شد.
به گفته وی، برخی بررسی های نشان می دهد بعضی از مدیران و مسوولان اهمال کار، سوء استفاده هایی از موقعیت شغلی خود داشته و امکان بروز تخلف را به راحتی فراهم کرده اند بنابراین دولت و قوه قضاییه باید برخوردهای بازدارنده و شدید با این افراد داشته باشند.

عضو مجمع نمایندگان تهران خاطر نشان کرد: در موضوع زمین خواری باید کسانی که در گذشته نیز چنین کارهایی انجام داده اند را بر اساس عطف به ماسبق تحت پیگرد قرار داد تا درس عبرتی برای دیگران شود.

وی توضیح داد: مواردی داریم که زمین ها و منابع طبیعی به صورت غیر مجاز به برخی افراد واگذار شده که این افراد باید مجازات شوند زیرا در این صورت می توان انتظار داشت میزان سوء استفاده های احتمالی کاهش یابد.

وی گفت: خوشبختانه در ماه های اخیر قوه قضائیه اقدامات مناسبی در مبارزه با پدیده زمین خواری با همکاری شهرداری و دولت انجام داده است و این شرایط نشان دهنده
آن است که هر موقع که اراده کنیم می توانیم با تخلفات این چنینی برخورد جدی و بازدارنده داشته باشیم.

هاشمی بیان کرد: برای مقابله با زمین خواری و کوه خواری در پایتخت، شهرداری و دستگاه های دولتی باید در گام نخست مانع بروز این موارد شوند و پس از آن اگر موردی اتفاق افتاد بلافاصله از قوه قضائیه بخواهند به موارد رسیدگی فوری کند.
وی همچنین از مسوولان دولتی و قوه قضائیه خواست با تشکیل یک گروه حقوقی به آسیب شناسی قوانینی که موجبات سوء استفاده را فراهم کرده بپردازند.

وی گفت: با این کار می توانیم قوانینی که ناقص بوده و موجب بروز این مساله شده اند را شناسایی و اصلاح کنیم و همچنین قوانینی که نیاز است حذف و یا برای تصویب آنها اقدام کنیم.
وی در پایان خاطر نشان کرد: اطلاع رسانی به مردم سبب می شود آنها از طرف معامله شدن با افراد سودجو و متخلف بپرهیزند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن