دیدبان

فرستاده سازمان ملل به یمن استعفا کرد

فرستاده سازمان ملل به یمن استعفا کرد

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، یک مقام سازمان ملل متحد، دیروز- چهارشنبه- اعلام کرد «جمال بن‌عمر» فرستاده این سازمان به یمن «به اراده خود از سمت مشاور "بان کی‌مون" دبیر کل سازمان ملل در امور یمن استعفا داد.»

این منبع که نخواست نامش فاش شود، به جانشین‌های احتمالی بن‌عمر اشاره کرد و افزود در میان افرادی که احتمال دارد جایگزین بن‌عمر شوند می‌توان از «اسماعیل ولد شیخ احمد» سیاستمدار موریتانی که سرپرست هیئت سازمان ملل در مبارزه با ابولا را بر عهده دارد، نام برد.

براساس این گزارش، بن‌عمر (58 ساله) که یک دیپلمات اهل کشور مغرب بود، در ماه آگوست 2012 رسما به عنوان مشاور بان کی‌مون در امور یمن منصوب شد.

وی در تلاش‌هایش برای میانجیگری میان طرفین درگیری‌ها در یمن پس از سقوط «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور سابق این کشور، بی‌نتیجه ماند.

این بحران در ماه‌های اخیر به جنگی آشکار میان دولت «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن که به عربستان فرار کرده و جبش «انصارالله» که کنترل اکثر مناطق کشور را در دست دارد، تبدیل شده است.

دیپلمات‌ها خاطرنشان کردند طرفداران منصور هادی و متحدانش در شورای همکاری خلیج‌فارس و بویژه عربستان سعودی از هفته‌ها پیش انتقادهای تندی را علیه بن‌عمر مطرح می‌کردند.

هفته گذشته منابعی در اتحادیه عرب در «شرم‌الشیخ» مصر اعلام کردند کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با ارسال پیامی شدید اللحن به بان کی‌مون، از جمال بن‌عمر> فرستاده ویژه وی به یمن به‌شدت انتقاد کرده و از بان کی‌مون خواسته‌اند پیش از برگزاری هرگونه گفت‌وگو درخصوص یمن، اقدام به تغییر جمال بن‌عمر کند.

عربستان از 3 هفته پیش ائتلافی را متشکل از 10 کشور را در تلاش برای جلوگیری از پیشروی الحوثی‌ها در یمن و با هدف حمایت از مشروعیت سیاسی عبد ربه منصور هادی در یمن تشکیل داده است. جنگنده‌های متجاوز این ائتلاف از 3 هفته روز پیش تاکنون مناطق مختلف این کشور را بمباران می‌کند. عربستان سعودی اعلام کرده است مواضع الحوثی‌ها هدف اصلی این بمباران‌هاست اما شمار کشته‌های غیر نظامیان نشان می‌دهد مردم عادی قربانی اصلی این بمباران‌ها هستند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن