دیدبان

رمز موفقیت علامه طباطبایی دربیان آیت الله جوادی آملی

رمز موفقیت علامه طباطبایی دربیان آیت الله جوادی آملی

به گزارش دیدبان به نقل از فرهنگ نیوز، آیت الله عبدالله جوادی آملی شامگاه چهارشنبه در یازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم که در دارالقران علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، به مهر اظهار کرد: راز اینکه مرحوم علامه طباطبایی توفیق پیدا کرد که یک مفسر ناب بشود به دلیل قرآنی بودن حیات ایشان و دل نبستن به دنیا بوده است.

 

وی با بیان اینکه قرآن به هر عالمی بها نمی‌دهد، گفت: قرآن مطالب میانی را با علما در میان می‌گذارد ولی مطالب اوحدی را به علما نمی‌گوید و با «لقوم یعلمون و یعقلون» مطرح می‌کند و مطالب عملی، سیاسی و اجتماعی را به افراد قائم به قسط می‌گوید.

این مرجع تقلید شیعیان افزود: کسی عالم و عاقل است که از علوم حوزه و دانشگاه فرا‌تر رود و قائم به علم باشد که در این صورت می‌تواند مطالب اوحدی را درک کند.

وی گفت: کسی که در دنیا زندگی می‌کند یا در مسیر صراط نبوده و نیست یا اگر هم باشد در حد عدل و علم است اما کسی که در زمین زندگی می‌کند اهل عقل و حقیقت است و در هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی نظر دقیق دارد و قرآن نیز بین این دو گروه فرق جدی گذاشته است.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه اهل دنیا با امور اعتباری سر و کار دارند و نمی‌توانند به معرفت‌شناسی و مسائل علمی بپردازند، عنوان کرد: رسول اکرم(ص) فرمود بسیاری همانند زمانی که در خواب هستند، تصور می‌کنند که مقامی را به دست آورده‌اند اما این تنها خواب است و دست آنها خالی است.

وی با اشاره به اینکه چیزی ملک انسان می‌شود که همیشه همراه او باشد، گفت: چیزی که انسان را تا گور‌‌ رها می‌کند ملک انسان نیست و کسی که در دنیا زندگی می‌کند خواب است، خواب نمی‌تواند مفسر و معرفت‌شناس تربیت کند.

استاد برجسته حوزه علمیه در خصوص علامه طباطبایی بیان کرد: مرحوم علامه طباطبایی از جمله افرادی بود که در خواب سپری نمی‌کرد و به جای زندگی در دنیا و دل بستن به آن در زمین زندگی می‌کرد.

وی با بیان اینکه مردان الهی منزه از اعتبار هستند، گفت: مردان الهی نه تنها به سمت اعتبار و بازی نمی‌روند بلکه بازیگران دستشان به آنها نمی‌رسد و هیچ بازی آنان را سرگرم نمی‌کند.

آیت الله جوادی آملی افزود: علامه طباطبایی از حیات طیبه برخوردار بود و سعی می‌کرد تا در دنیا زندگی نکند و اسیر دنیا و عناوین دنیایی نشود.

وی با بیان اینکه حیات طیب این است که انسان تمام نیازهای روز را فهرست کند، به پیشگاه قرآن ببرد، از قرآن کریم جواب بگیرد و جواب این نیاز را با گفتار یا نوشتار به جامعه منتقل کند، گفت: کسی که ذره‌ای آمادگی داشته باشد قرآن کریم موجب رشد و نورانیت او می‌شود.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه قرآن این هنر را دارد که انسان‌ها را بپروراند به شرطی که انسان در تکاثر زندگی نکند، تصریح کرد: قرآن انسان را زنده نگه داشته، او را تغذیه می‌کند و بالا می‌برد.

وی در پایان گفت: علوم و معارف الهی نه تنها ظرفیت انسان را پر نمی‌کند بلکه خاصیت علم افزایش ظرفیت است.

 

مرتبط‌ها

آتش به اختیار با خشاب بصیرت انقلابی

خورشید‌ بی‌غروب امام خمینی(ره)

اختیارات پیامبر و امامان معصوم (ع)

عزاداری حسینی؛ امتداد سیاست خارجی جمهوری اسلامی

نهادینه‌سازی آموزه‌ مهدویت برای کودکان

رابطه سختی و آسانی در قرآن/ ما به چه کسانی بدهکاریم؟