دیدبان

واکنش اژه‌ای به سخنان دیروز هاشمی‌

واکنش اژه‌ای به سخنان دیروز هاشمی‌

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، هفتادوهفتمین نشست خبری حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضاییه از دقایقی پیش با حضور نمایندگان رسانه‌های مختلف کشور، آغاز شد.

محسنی‌اژه‌ای در این نشست خبری به مدت ۹۰ دقیقه پاسخگوی سوالات خبرنگاران خواهد بود.

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود ضمن تبریک سال نو و پیروزی تیم کشتی آزاد، اظهار داشت: امیدواریم سالی پر از خیر و برکت داشته باشیم و با توجه به پیروزی تیم کشتی آزاد امیدواریم همانطور که دل مردم را خشنود کردند خداوند نیز دلشان را خشنود کند.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه درسال ۹۴ ضمن اینکه کارهای متعارف و مأموریت خود را انجام می‌دهد روی چند موضوع متمرکز شده و برنامه ریزی دارد، افزود: از جمله برنامه‌هایی که قوه قضاییه درسال ۹۴ بر روی آن متمرکز است شامل تسهیل کار مردم و رسیدگی سریع به پرونده‌ها و کاهش حجم و فشار روی قضات است. همچنین در تأمین منابع انسانی و ارتقای سطح آموزش قضات و آموزش تخصصی نیز متمرکز می‌شود و با توجه به اینکه درسال ۹۳ تلاش کرده امسال نیز به تلاش خود در این زمینه ادامه خواهد داد.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه حدود ۸۰۸ قاضی جدید مشغول به کار شده و ۱۲۰۰ نیرو جذب و مشغول آموزش هستند تا درسال ۹۴ مشغول به کار شوند، اظهار داشت: مسئله دیگری که قوه قضاییه درسال ۹۴ بر روی آن متمرکز است مسئله ارتقای سلامت قوه قضاییه است؛ جمعیت و خانواده قضایی به این شکل است که ۱۰ هزار قاضی و تعدادی کارمند دارد و حقیقتا قشر زحمت کش جامعه هستند و کارهای سختی برعهده دارند.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه قضات حجم سنگین کار را برعهده دارند ولی این امر سبب نمی شود که کوچکترین تخلفی از سوی آنها صورت گیرد و به تخلفات توجه نشود، عنوان کرد: ما در جهت ارتقای سلامت قوه قضاییه گام برمی‌داریم و با افرادی که جعل عنوان و نوشته‌ای را تحت عنوان قاضی و کارمند قوه قضاییه انجام می‌دهند و سوءاستفاده می‌کنند با آنها برخورد می‌شود. همچنین ممکن است دلالان وابسته به قاضی را شاهد باشیم که تخلفی انجام می‌دهندو همچنین در دستگاه قضا نیز تخلفی صورت گیرد که ما این موضوع را نادیده نگرفته و در جهت ارتقای سلامت قوه قضاییه گام برمی‌داریم؛ جلب اعتماد مردم نیز از دیگر اقداماتی است که بر آن متمرکز هستیم.

تشریح اولویت‌های دستگاه قضایی در سال ۹۲

وی با بیان اینکه با هرگونه تخلف برخورد می‌کنیم و امسال در راستای ارتقای سلامت قوه قضاییه تمرکز بیشتری خواهیم داشت، گفت: در جلسه گذشته قبل از آغاز سال مطرح کردم که با تعدادی از متخلفان در این زمینه برخورد و تعدادی بازداشت و حتی تعدادی سلب صلاحیت شدند؛ همچنین خاطیان و دلالان نیز در این خصوص بازداشت شدند و می‌شوند.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی بدون تبعیض به خصوص با دانه درشت‌ها و متکی بر ثروت و قدرت صورت خواهد گرفت، افزود: در ماه‌های گذشته این موضوع صورت گرفت و دنبال شد و امسال مبارزه با مفاسد اقتصادی شدیدتر پیگیری خواهد شد؛ درسال ۹۴ در جهت مبارزه با مفاسد اقتصادی با جدیت بیشتر و بدون تبعیض اقدام خواهیم کرد و با هرگونه فساد و تخلف مقابله می‌کنیم.

محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه مقابله با زمین خواری و دست اندازی به منابع ملی نیز از دیگر اقداماتی است که درسال ۹۴ بر روی آن متمرکزیم افزود: در سال ۹۴ با تمام کسانی که به بهانه‌ای اقدام به تخریب و تعدی در منابع ملی و دست اندازی در این زمینه می‌کنند به جد برخورد کرده و خوشبختانه درسال گذشته نیز کارنامه خوب و درخشانی را در راستای مبارزه با زمین خواری شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه هم دولت و هم نهاد نظارتی و هم مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه در راستای مبارزه با زمین خواری اقدام جدی انجام داده که می‌توان گفت تنها در استان تهران درسال ۹۳ حدود ۷۱۰ هکتار از اراضی تصرف شده به ناحق، رفع تصرف شد.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به اینکه حدود ۱۵۰۰ ساخت و ساز غیرمجاز نیز تخریب شد و در سراسر استان‌ها نیز میلیون‌ها مترمربع از اراضی غیرقانونی آزاد شد و همچنین ساخت وسازهای غیرمجاز که صورت گرفته بود تخریب شد.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه امیدواریم با همکاری دولت در راستای برخورد با برخی نهادها و ارگان‌هایی که مجوز صادر می‌کنند نظارت بیشتری داشت چرا که خود دولت و شهرداری باید در مرحله نخست اجازه تصرف و ساخت و ساز غیرمجاز را ندهد، اظهار داشت: دستگاه‌های دولتی و شهرداری باید به شکلی عمل کنند که به مرور زمان نیاز به تخریب نباشد؛ در واقع امیدواریم در این زمینه اقدامات بهتری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه از دیگر اقدامات قوه قضاییه درسال ۹۴ بر روی آن متمرکز است می‌توان مبارزه جدی با تمام کسانی که امنیت جامعه را به مخاطره می‌اندازند اشاره کرد و گفت: مبارزه جدی با اراذل و اوباش و اشرار و افرادی که امنیت جامعه را هدف گرفته‌اند درسال ۹۴ صورت خواهد گرفت و با آنها برخورد جدی انجام می‌شود.

واکنش معاون اول قوه قضاییه به اظهارات دیروز هاشمی‌رفسنجانی

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر موضع دستگاه قضایی نسبت به اظهارات اخیر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مطالبی که گفته می‌شود اگر بدون اسناد و مدارک باشد، یک نوع افترا و تهمت است و چه بسا تشویش اذهان عمومی نیز باشد همواره توصیه کرده‌ایم که اگر کسی مطلبی دارد مستنداً ارائه کند و به طور قطع موضوع از سوی دستگاه قضایی دنبال می‌شود و با هر کسی که تخلفی انجام داده باشد برخورد می‌شود. به طور قطع بیان اینگونه مسائل خلاف قانون است و صحیح به نظر نمی رسد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره تجاوز به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده و اینکه آیا خانواده این افراد از طریق دادسرای بین الملل پیگیر موضوع بوده‌اند یا خیر، گفت: بیان اینگونه مسائل خوب نیست؛ البته کار بسیار زشت و خلاف عرف، اخلاق، قانون و همه ضوابط شرعی توسط مأموران عربستانی انجام شده است.

معاون اول قوه قضاییه اضافه کرد: دولت، وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت پیگیر موضوع است و براساس آنچه که شنیده‌ایم طرف عربستانی نیز قول داده این افراد را به اشد مجازات برساند. معتقدم نباید به مسئله این دو نوجوان دامن زده شود چرا که در هر صورت تعرضی صورت گرفته و طبیعتاً دولت، وزارت خارجه و دستگاه قضایی موضوع را دنبال می‌کند.

محسنی اژه‌ای ابراز امیدواری کرد: دولت عربستان هر چه زودتر این دو مأمور را به اشد مجازات برساند.

دلایل صدور حکم اعدام برای یک محیط‌بان با وجود ۴ بار نقض حکم در دیوانعالی

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص حکم اعدام غلامحسین خالدی محیط بان دنایی که اخیراً بعد از ۴ بار نقض حکم اعدام از سوی دیوان عالی کشور دادگاه برای پنجمین بار حکم اعدام صادر کرده است و اینکه گفته می‌شود دادگاه در این موضوع تحت فشارهای قومیتی قرار دارد، افزود: حقیقتاً در ارتباط با حفظ محیط زیست باید همه افراد دستگاه‌ها و حکومت تلاش کنند و کسانی هم در این ارتباط مشغول فعالیت هستند که باید از ناحیه دولت و مسئولان ذی ربط مورد تشویق قرار گیرند. دستگاه قضایی نیز به طور قطع در چارچوب ضوابط و قوانین در جایی که باید حمایت کند از این افراد حمایت می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه تأکید کرد: قوه قضاییه در جهت حفظ محیط زیست در سالهای اخیر متحمل زحمات بسیاری شده است و امسال نیز مصمم هستیم اقدامات بیشتری در این ارتباط انجام دهیم. اگر کسی در جایی تخلفی انجام دهد یا جرمی مرتکب شود بدیهی است که نمی‌توان از جرم او صرف نظر کرد اینکه جرمی نادیده گرفته شود صحیح نیست. البته در ارتباط با پرونده‌های قصاص از اولیای دم تقاضا داریم تا جایی که امکان دارد از حق قصاص خود صرف نظر کنند و البته فرد قاتل نیز باید قدر این رضایت را بداند.

نجات ۳۶۵ قاتل از قصاص در سال گذشته

وی یادآور شد: درسال گذشته ۳۶۵ قاتلی که به قصاص محکوم شده بودند با رضایت اولیای دم از قصاص نجات یافتند.در این مسئله نیز از آنجایی که مسئله دم و قصاص امر مهمی است اگر کوچکترین ایرادی وجود داشته باشد طبیعی است که دیوان عالی کشور حکم را نقض می‌کند و این موضوع در ارتباط با تمامی پرونده‌های قصاص صادق است.

معاون اول قوه قضاییه درباره وجود فشارهای قومیتی بر روی دادگاه افزود: بسیاری از پرونده‌هایی که مطرح می‌شود شناختی نسبت به افراد ندارند. بلکه براساس اسناد، مدارک و عدله موجود در پرونده حکم می‌دهند و قطعا در این مسئله نیز فشار قومیتی و بیرونی مطرح نیست.

مذاکره‌ای برای رفع ممنوع التصویری و بیانی رئیس دولت اصلاحات صورت نگرفته است

محسنی‌اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی براینکه جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اخیراً از رایزنی با قوه قضاییه برای رفع ممنوع التصویری و ممنوع البیانی رئیس دولت اصلاحات خبر داده بود گفت: اگر ایشان با شخص خاصی صحبت کرده باشد خبر ندارم اما تاکنون به صورت رسمی در این خصوص مذاکره‌ای نشده است البته وقتی که موضوع را از وی پرسیدم گفت فردی در مسیر از من سوال کرد که دولت در این ارتباط چه خواهد کرد که گفتم انشاءالله مشکل حل می‌شود.

وی در ارتباط با احضار معاون رئیس جمهور در امور اقلیت‌های دینی به دادگاه ویژه روحانیت نیز گفت: دادستان ویژه روحانیت تهران در این خصوص صحبت کرده و موضوع تازه‌ای ندارم.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن