دیدبان

دیدار رسمی اوباما با رائول کاسترو پس از 59 سال +تصاویر

دیدار رسمی اوباما با رائول کاسترو پس از 59 سال +تصاویر

به گزارش دیدبان به نقل از ابنا ، «باراک اوباما» و «رائول کاسترو» رؤسای جمهور آمریکا و کوبا در روز آخر هفتمین اجلاس سران کشورهای قاره آمریکا در شهر «پاناما سیتی» رسما با هم دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که بیش از یک ساعت به طول انجامید، طرفین بر از سرگیری روابط دو جانبه تاکید کردند. طی بیش از پنج دهه اخیر (از سال ۱۹۵۶) و در پی پیروزی انقلاب کوبا تحت رهبری «فیدل کاسترو» روابط دو کشور قطع و خصمانه شده بود.

سران آمریکا و کوبا از آذر گذشته تصمیم گرفتند روابط میان خود را از سر بگیرند.

در پی دیدار مذکور، کاخ سفید اعلام کرد که اوباما به اطلاع همتای کوبایی خود رساند، آمریکا به زودی کوبا را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج خواهد کرد.

اوباما با بیان اینکه ملاقاتش با رائول کاسترو رهبر کوبا می‌تواند «نقطه تحولی» در روابط دو کشور باشد این دیدار را «خالصانه و پربار» توصیف کرد.

به گفته رئیس جمهور آمریکا، این دو کشور که سابقه دشمنی در روابط خود داشته‌اند می‌توانند همچنان اختلاف نظر داشته باشند اما با حفظ منافع مشترک رابطه خود را گسترش دهند.

باراک اوباما درباره ملاقاتش با رهبر کوبا گفت: نتیجه ما از این دیدار این بود که می‌توانیم با حفظ احترام به یکدیگر همچنان اختلاف نظر داشته باشیم.

همچنین رهبر کوبا درباره این ملاقات گفت توافق کردیم که هر دو کشور در صورت لزوم نظراتی مخالف یکدیگر داشته باشند.

کاسترو پیش‌تر در سخنرانی طولانی خود در نشست سران قاره آمریکا، باراک اوباما را «مردی صادق» توصیف کرد.

در همین حال، «برونو رودریگز» وزیر خارجه کوبا پس از دیدار رؤسای جمهور دو کشور گفت: لغو تحریم‌ها و محدودیت‌ها از سوی آمریکا، عامل کلیدی در عادی‌سازی روابط بین دو کشور خواهد بود.

دیروز همزمان با این مذاکرات، از کوبا نیز خبر رسید حامیان و مخالفان دولت در خیابان‌های «هاوانا» باهم درگیر شدند، اما پلیس موفق شد هواداران و مخالفان دولت را متفرق کند. اوباما قبل از این دیدار، با مخالفان دولت کوبا دیدار کرده بود!










مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن