دیدبان

شایع ترین علت تورم پلک‌ها چیست؟

شایع ترین علت تورم پلک‌ها چیست؟
به گزارش دیدبان به نقل از جهان، دکتر محمد کی پور متخصص اپتومتریست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران،گفت: عموما تورم پلک‌ها در صورت وجود هرگونه التهاب یا مایع اضافی در بافت پیوندی پیرامون چشم رخ می‌دهد که ممکن است دردناک یا بدون درد باشد و پلک‌های فوقانی یا تحتانی را دربر گیرد.

وی افزود:عفونت‌های چشمی، جراحت‌های چشمی، وارد آمدن ضربه به چشم، برخی عمل‌های جراحی زیبایی پلک ممکن است به تورم پلک‌ها بیانجامد، ولی شایع ترین علت تورم پلک‌ها آلرژی است.

وی بیان کرد: همچنین ورم پلک‌ها ممکن است نشانه‌ای از جدی ترین و خطرناک ترین عارضه‌ها نظیر سلولیت چشمی باشد. بیماری گریوز یا هرپس چشمی می‌باشد که معمولا با خارش و احساس سوزش همراه است. اشک ریزش و تولید فزاینده اشک اختلال در دید که برمبنای درجات تورم متفاوت است. درد به ویژه در مواردی که با عفونت همراه است مشاهده می‌شود.

دکتر کی پور افزود: اصولا تورم پلک‌ها یک واکنش ایمنی نسبت به آلرژی، عفونت یا آسیب چشمی است. آلرژی در واکنش با گرد و غبار، برخی قطره‌های چشم،محلول‌های نگهدارنده عدسی تماسی یا برخی مواد آرایشی رخ می‌دهد، گل مژه یا استفاده نادرست از عدسی‌های تماسی به تورم پلک ها منجر می‌شود.

این متخصص اپتومتریست درخصوص درمان ورم چشم عنوان کرد: اگر تورم پلک‌ها به دلیل آلرژی ایجاد شود، با تجویز داروهای آنتی هیستامین و اشک مصنوعی درمان می‌شود. استروئیدهای خفیف هم در موارد آلرژی‌های شدید کاربرد دارد، در موارد عفونی داروهای آنتی بیوتیک و ضد ویروس تجویز می‌شود، در صورت استفاده از لنزها باید تا زمان بهبود از لنز استفاده نشود و انجام کمپرس سرد می‌تواند تورم را کاهش دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد:در افرادی که علت تورم پلک‌ها در آن‌ها آلرژی است باید تست آلرژی انجام شود تا عامل آلرژی مشخص شود و میزان مواجهه با آن تقلیل یابد. از مواد آرایشی که فاقد عوامل حساسیت زا است استفاده شود. از قطره‌های چشمی فاقد مواد نگهدارنده مصرف شود و بهداشت فردی در استفاده از عدسی‌های تماسی رعایت شود و عدسی‌های تماسی و محفظه نگهداری از آنها در فواصل زمانی معین تعویض شود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن