دیدبان

دلیل مخالفت های دولت با قانون امر به معروف چیست؟

دلیل مخالفت های دولت با قانون امر به معروف چیست؟

به گزارش دیدبان به نقل از ایران اسلامی، روزهای آغازین تعطیلات نوروزی سال ۹۳ بود که انتشار یک خبر، شیرینی تعطیلات نوروز را به کام خیلی‌ها تلخ کرد. عصر روزسوم فروردین، خیلی‌ها سرگرم دید و بازدیدهای نوروزی بودند و خیلی‌های دیگر هم در گیر و دار سفرهای نوروزی، که خبر شهادت علی خلیلی، جوان ۱۹ ساله ناهی از منکر، روی خروجی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها قرار گرفت. جوان طلبه ای که به‌ دلیل اهتمام به وظیفه شرعی خود، یعنی امر به معروف و نهی از منکر در تاریخ ۲۵ تیرماه سال ۹۰، مورد حمله اراذل و اوباش قرار گرفت و به دلیل آسیب دیدن از ناحیه شاهرگ گردن، بیش از ۲سال و نیم درد و رنج را تحمل کرد و در نهایت روز سوم فروردین ۱۳۹۳ به شهادت رسید.

علی خلیلی اولین و آخرین قربانی اقامه یک واجب شرعی در جامعه نبوده و نیست و در سال‌های اخیر گزارشات زیادی از مورد صدمه و آسیب قرار گرفتن آمران به معروف و ناهیان منکر از سوی هنجار شکنان و متعرضان به حریم معنوی جامعه از گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسد.

به شهادت رسیدن تعدادی از آمران به معروف – شهیدان (خلیلی، باباخانی و مددخانی) - و مجروحیت و جانبازی بسیاری دیگر باعث شد تا مراجع و علما، بارها نگرانی خود را از کم رنگ شدن فریضه امر به معروف در جامعه و تبدیل این فریضه الهی به ضد ارزش در جامعه، ابراز کنند. توجه جدی دستگاه قضایی و قانون گذاری کشور به مقوله امر به معروف، یکی از خواسته‌های مراجع تقلید از جمله آیت الله مکارم شیرازی بوده است. ایشان در دیداربا خانواده شهید خلیلی، اظهار داشتند: در دیدارهایی که با مسئولان امر داشته و دارم، این قضیه را تذکر داده و باز هم تذکر می دهم و به آن‌ها می گویم که امر به معروف و نهی از منکر را جدی بگیرند و آمران به معروف و ناهیان از منکر را گرامی بدارند.

بسترسازی برای امر به معروف از وظایف حاکمیت

«قاسم جعفری» نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، درباره اهمیت احیای این فریضه در جامعه، به خبرنگار ایران اسلامی می‌گوید: امربه معروف و نهی از منکر ۲ فریضه عادله الهی هستند در ردیف نماز و بلکه از نماز، روزه، حج و زکات هم مهم تر است.

وی با تاکید بر نقش مسئولان اجرایی کشور در اجرای امر به معروف در جامعه، می‌افزاید: دولت و نظام اسلامی وظیفه اش اینست که شرایط را برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه فراهم کند؛ هم شرایط فرهنگی و هم زمینه اجرایی شدن آن را.

نماینده مردم بروجرد اضافه می‌کند: اگر جرأت و جسارت امر به معروف و نهی از منکر را از آحاد امت اسلامی بگیریم، حتما مشکلات جدی خواهیم داشت. ما فکر می‌کنیم دولت به این مسئله باید توجه کند، ما اگر کاری می کنیم که کسی جرات امر به معروف و نهی از منکر نداشته باشد، ضرر کرده ایم.

تصویب دوفوریت طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر

از ابتدای تابستان سال گذشته، تعدادی از نمایندگان مجلس در واکنش به نگرانی علما و مراجع، پای طرح حمایت از آمران به معروف را به صحن علنی مجلس باز کردند تا بلکه شرایط برای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر به صورت قانونی فراهم شود.

گرچه این طرح پس از تصویب جزئیات و کلیات آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، به دلیل برخی ایرادات قانونی هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده است، اما جای امیدواری است تا در سال جدید و با توجه به اتمام بررسی بودجه، کمیسیون فرهنگی به بررسی مجدد این طرح برای رفع ایرادات شورای نگهبان بپردازد.

اما علی رغم عزم جدی اکثر نمایندگان برای به تصویب رساندن قانونی در حمایت از فریضه امر به معروف، از ابتدای بررسی طرح آمران به معروف، صداهای مخالفی از سوی برخی دولتمردان، نمایندگان و رسانه‌های حامی دولت شنیده می‌شد تا جاییکه این مخالفت‌ها شکل علنی‌ تری به خود گرفت.

محمدرضا خباز معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رییس جمهور، پس از تصویب جزئیات این طرح در مجلس شورای اسلامی صراحتا اعلام کرد که دولت پس از ناامید شدن از مجلس در عدم تصویب طرح امر به معروف، تمام تلاش خود را برای رد این طرح در شورای نگهبان به کار خواهد بست.

نماینده اصلاح طلب کاشمر در مجلس شورای اسلامی، درباره پیگیری های صورت گرفته از سوی نمایندگان دولت برای به تصویب نرسیدن طرح حمایت از آمران به معروف، به سایت خرداد می‌گوید:« قبل از اینکه طرح در صحن مطرح شود با امضای آقای انصاری ۱۲ ایراد اساسی گرفته شد و به هیات رئیسه مجلس فرستادیم و این کار را برای شورای نگهبان هم می‌کنیم. بنابراین ما از هیات رئیسه و کمیسیون شروع می‌کنیم، اما در مرحله بررسی مصوبات در شورای نگهبان و حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام هم موضوع را قدم به قدم پیگیری می‌کنیم.»

طرح امر به معروف محدود به عفاف و حجاب نیست

قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اما در خصوص استدلال‌های دولت در رد برخی از بندهای طرح امربه معروف و نهی از منکر به خبرنگار ایران اسلامی، می‌گوید: دولت فکر می‌کند با تصویب این بندها، تداخل وظایف پیش می‌آید و شاید احساس می‌کند با ورود یکسری از افراد به موضوع، شرایط به‌جای اینکه خوب شود، بدتر شود.

وی می‌افزاید: برخی نیزبخاطر اینکه این طرح را رد کنند سعی می کنند طرح امر به معروف را محدود در طرح عفاف و حجاب نشان دهند تا بلکه بتوانند از امر به معروف و نهی از منکر درجامعه یک غول درست کنند، در حالی که امر به معروف و نهی از منکر، از بنیانی‌ترین شعائر الهی است و لایه‌های عمیقی دارد که اگر ما فقط آن را در عفاف و حجاب خلاصه کنیم، بزرگترین ظلم رانسبت به این فریضه کردیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور می‌شود: اتفاقا در این طرح تاکید شده است که شهروندان فقط در حد تذکر لسانی این امر را بجا می‌آورند، یعنی وظایف شرعی و دینی را با زبان نرم یادآوری کنند و ورود اجرایی به صحنه وظیفه شهروندان نیست و از این بابت هم جای نگرانی وجود ندارد.

وی در پایان تاکید می‌کند: به طور مثال وقتی یک راننده از چراغ قرمز رد می‌شود، اگر فردی به او بگوید می‌بایست به چراغ قرمز توجه کنید، آیا باید ناراحت شود؟ مسلما نه! هم مسئولین هم مردم باید این ظرفیت در آنها ایجاد شود و خوشحال هم شوند از اینکه کسی تلاش می‌کند تا از وقوع یک ناهنجاری جلوگیری کند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن