دیدبان

توافقی برای بازرسی سایتهای نظامی صورت نگرفته است

توافقی برای بازرسی سایتهای نظامی صورت نگرفته است

به گزارش دیدبان به نقل از افکار، بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت:ما هنوز توافقی انجام نداده ایم که بخواهیم بگوییم توافقنامه ای صورت گرفته است، بلکه یک تفاهمی راجع به یک سری مسائل کلی است که در سه ماه آینده باید در مورد آنها نشست و صحبت کرد.

وی در گفت و گو با افکار نیوز عنوان کرد: در واقع بحث pmd به آن شکل که می گویند اصلا در تفاهامات مطرح نیست.

معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت:pmd بحثی است که از سال ۲۰۱۱ توسطآقای آمانو بعد از آقای البرادعی مطرحکرد ودر زمان آقای لاریجانی یک شش موضوع بود به نام «مودالیته» که پس از اتمام آن باید می گفتند که ما همه موضوعات ایران را بررسی کردیم.

کمالوندی با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی بحثی تحت عنوان «مطالعات ادعایی» مطرح کرده بود، تصریح کرد: در آنموقع یک سئوالی کردند وگفتند که ما یک مطالعاتی انجام می دهیم، تحت عنوان «مطالعات ادعایی»؛ بر اساساین مطالعاتدیده شده که ایران در زمینه تسلیحات اقداماتی انجام دادهاست، و اسم این را «مطالعات ادعایی» گذاشتند.

وی همچنین افزود: پس از آنکه آقای آمانو مدیرکلآژانس بین المللی انرژی اتمی شدند مجددا موضوع «مطالعات ادعایی»-که آن زمان هم موضوع اصلی نبود- یک سئوالی بود که در همان زمان در صدوهفدهصفحه از طرف جمهوری اسلامی ایران توضیح داده شده بود.

معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: آقای آمانو مدعی شد که این مدارک و این مطالب جعلی استاین در واقع بحثی بود که در رابطه با آن مطالعات مطرح شده بودو ما می‎گفتیم که نسبت دادن اینها به ایران ناروا است.

کمالوندی همچنین اظهار کرد: همچنین آقای آمانوگفتکه آن روشی که آقای البرادعی انجام داده است را من قبول ندارم و در طی یک دسته بندی که انجام داد pmd «انحرافات ابعاد احتمالی نظامی» را جایگزین «مطالعات اداعایی» کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون نیز اعتراض ما به این مطلب بوده است، گفت: با توجه به اینکه چنین چیزی وجود نداشته و این موضوع اثبات نشده و برای این اتهام مدرکی ندارید، چرا دارید یک اسم بزرگ روی آن می گذارید که یک بی اعتمادی برای هر کشوری ایجاد می کند.

معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: این در واقع عنوان بندی بود که آقای آمانو مطرح کرد و ما از آن موقع تا به حال اعلام کرده ایم که ما همچین چیزی را قبول نداریم و برای اینکه شما بخواهید سئوالی داشته باشید و ابهامات خود را روشن کنید ما آماده هستیم همکاری کنیم؛آن هم نه تحت این عناوین.
کمالوندی اظهار کرد: درآبانماه ۹۲ فرمول گام به گام یا Step by step))را مطرح کردیم و آقای آمانو و آقای دکتر صالحی بیانیه ای را در تهران امضا کردند که قرار شد سوالات اینها در قالب موضوعات خوشه ای یعنی چند موضوع با هم که هرکدامش یک گام باشد مطرح شود.

وی با اشاره به اینکه تنها دو موضوع از این اقدامات گام به گام باقی مانده است، بیان داشت: این اقدامات در چندمرحله اجرا شد، یک شش موضوع، هفت موضوع و پنج موضوع بود و در کل ۱۸ موضوع مطرح شد و تنها برای حل این دو موضوعهنوزآژانس بین المللی انرژی اتمیدر رفت و آمد هستند و در این ۱۶ موضوع دیدگاه ایران تایید شده است.

معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: این دو موضوع هم از نظر ما، جمهوری اسلامی ایران در واقع محق است؛بطور مثال آنها میگویند انفجاراتقویکه مشکوک به انفجارات هسته ای درمریوانصورت گرفته است، در پاسخ ما گفته ایمکه شما محل انفجار را به ما بگویید تا ما شمارا به آنجا برای بازرسی ببریم.
کمالوندی همچنین ادامه داد: یک مقاله درمورد انتقال«نوترونی» که در دانشگاه تهیه شده که مرحله تهیه بمب بوده است هم یکی از موضوعات مورد بحث بود و ما توضیح دادیم که یک مقاله دانشگاهی است؛یک مقاله معمولی است که این هم توضیح داده شده در حقیقت مجموعه این صحبت ها را اینها اسمش را pmd گذاشته اند.
وی با تاکید بر اینکه توضیحاتی که راجع به برخی از ادعاهای مطرح شده ارائه شده واقعی نیست، عنوان کرد: اسامی که از طرف آنها اعلام شده جعلی و با تلفظ های صهیونیستی است.
معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت:یکی از مسائلی هم که همیشه مطرح بوده و الان هم در مذاکرات می تواند مطرح بشود، این است که این اتهامات و ابهاماتی که وجود دارد و به عنوانpmd مطرح می شود، روشن بشود.
کمالوندی با بیان اینکه غربی ها از مسائل سوءاستفاده سیاسی می کنند، تصریح کرد: ما استدلال های خودمان را می گوییم ولی آنها از این عبارات سوءاستفاده سیاسی رسانه ای و روانی می کنند.
وی افزود: خواسته های غربی ها یک خواسته های حداکثری است آنها دلشان می خواهند بفهمند مثلا در آشپزخانه ما هم چه می گذرد ولیتیم مذاکره کننده ما هم ملاحظات خودش را دارد.
معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پایان با تاکید بر اینکه تا این لحظه از مذاکرات امتیازی مبنی بر اینکه اجازه بازرسی از هر مکانی داده شود صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: چنین چیزی که غربی ها بتوانند از هر مکانی از جمله سایت های نظامی ما بازرسی کنند،صحت ندارد؛ در واقع مواضع تیم مذاکره کننده ما مواضع محکم و مستدل و منطقی است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن