دیدبان

از کشتار زائران تا هتک حرمت در فرودگاه جده

از کشتار زائران تا هتک حرمت در فرودگاه جده

به گزارش دیدبان به نقل از ایران اسلامی، تامین امنیت اتباع خارجی برای هر کشوری مطابق با کنوانسیون های بین المللی الزام آور بوده و هرگونه تعرض به این افراد توسط دولت ها قابل پیگری است. فارغ از تاکید آموزه های دینی بر حفظ احترام میهمان از جنبه تبلیغاتی نیز غالب کشورها بیشترین تلاش خود را برای انجام وظایف خود به کار می برند. از طرفی حرمت میهمان در اسلام بسیار مورد تاکید است و از این رو مسلمانان تلاش دارند همواره میزبان خوبی باشند.
 
فاجعه فرودگاه جده و تعرض به دو نوجوان هم به لحاظ مقطع زمانی و هم به لحاظ نوع این اقدام شنیع موید این مساله است که احتمال غیر عمد بودن این هتک حرمت بسیار ضعیف است. افزایش موج ایران هراسی در شبکه های معلوم الحال عربی و تلاش برای ایجاد اصطکاک با ایران در مقطع تجاوز نظامی سعودی ها به یمن را وقتی در کنار تعرض به زائران ایرانی و پس از آن عدم صدور اجازه فرود هواپیماهای ایرانی قرار بدهیم مساله روشن تر خواهد شد. ضمن اینکه بنا بر اخبار منتشر شده عاملان فاسد در این مساله از ماموران رسمی دولت بوده اند.

در همین حال ضربه روحی و روانی این جنایت ماموران امنیتی سعودی به قربانیان و خانواده‎های آنها به حدی بوده است که یکی از قربانیان را با مشکلات روحی جدی و خانه نشینی مواجه کرده و خانواده این نوجوان قربانی نیز با این مشکلات درگیر شده‎اند.

البته این بی حرمتی آشکار تنها اقدام رژیم سعودی علیه زائران بیت الله الحرام نبوده و همانطور که همگان به یاد دارند در سال 66 نیروهای امنیتی عربستان با حمله به زائران خانه خدا تعداد زیادی از آنان را به شهادت رساندند. جنایتی که هنوز لکه ننگ آن بعد از گذشت سال ها باقی مانده است. عدم همراهی فرودگاه جده و همچنین اهمال در رسیدگی به جنایت ماموران فاسد رژیم سعودی نشانگر آن است که آل سعود نه تنها از این اقدام پشیمان نیست بلکه با یک فرار رو به جلو قصد دارد از مسئولیتی که برعهده دارد شانه خالی کند.

تعجب آنجا بیشتر می شود که این اقدامات در کشوری اتفاق می افتد که حاکمان آن خود را کلیددار خانه خدا می دانند. لازم به توضیح است که مردم برای احقاق حقوق خود به هیچ عنوان منتظر مسئولان سعودی نمی مانند اما در عوض از مسئولین خودمان انتظار دارند بی حرمتی به زائران ایرانی را پاسخ گفته و تا مجازات عاملان آن لحظه ای از پیگیری دست برندارند. و تا زمانی که ضمانت های لازم برای حفظ کرامت زائران در عربستان کسب نشود اجازه ادامه اعزام به عمره مفرده را ندهند.

با توجه به این اتفاقات، بسیاری از خانواده ها اجازه سفر به فرزندان خود نخواهند داد. به نظر می ‎رسد تجدید نظر جدی در اعزام به عمره تنها راهی است که می تواند مراتب اعتراض مردم را اعلام و کشورهای دیگر را نیز نسبت به احتمال تعرض به زائرانشان بیدار کند.ضمن اینکه پادشاه تازه کار عربستان به عنوان مسئول اصلی تمام زائران حرمین الشریفین می بایست عذرخواهی رسمی کشورش را اعلام کند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن