دیدبان

بروجردی: بیانیه‌لوزان الزام‌آور ولازم‌الاجرا نیست

بروجردی: بیانیه‌لوزان الزام‌آور ولازم‌الاجرا نیست
به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، علاء‌الدین بروجردی چهارشنبه شب در مراسم جشن هسته‌ای که در ورزشگاه شهید منوچهری نطنز برگزار شد، اظهار کرد: سابقه صنعت هسته‌ای ایران به نیم قرن پیش باز می‌گردد و در زمان شاه با وجود اینکه جمعیت کشور نصف امروز بود و بیشترین استخراج و فروش نفت وجود داشت، کشورهای آلمان و فرانسه قرارداد ساخت نیروگاه اتمی در بوشهر و دارخوین را امضا کرده و حتی مقداری از کار را هم انجام دادند.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که قرار بود قدرت‌های هسته‌ای در ایران به ایجاد و توسعه این صنعت کمک کنند همگی پا پس کشیدند و از همکاری در این مهم امتناع کردند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در آن زمان جمهوری اسلامی دو راه پیش‌رو داشت، یکی راه تسلیم و و دومی راه اتکاء به آموزه‌ها و ظرفیت‌های خویش بود و با اتکا به راه دوم یعنی استفاده از ظرفیت داخلی به خوبی شعار ما می توانیم را معنا کرد.

وی خاطرنشان کرد: دانش هسته‌ای بسیار پیچیده، حساس و دقیق است و امروزه به برکت خون شهدا، به ویژه شهدای هسته‌ای و با تکیه بر توان دانشمندان داخلی یک پیروزی مطلق در این زمینه نصیب انقلاب شده و از صفر تا صد دانش هسته ای را در اختیار داریم.

بروجردی با اشاره به بیانیه لوزان و دستاوردهای آن گفت: یکی از دستاوردهای این بیانیه حق غنی‌سازی در ایران برای تحقیق و توسعه در صنعت هسته‌ای است و همه قدرت‌ها ایران را به عنوان یک قدرت هسته‌ای پذیرفتند.

وی تصریح کرد: در مذاکرات سخت، فشرده و دقیق علمی موفق شدیم طرح خود را در مورد آب سنگین اراک عملی کرده و آب سنگین اراک حفظ شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیانیه لوزان اول راه است تصریح کرد: بیانیه لوزان ‌حقوقی الزام‌آور و لازم‌الاجرا نیست و ما سه ماه بسیار حساسی را در آینده پیش‌رو خواهیم داشت و تصمیم قاطع ما بر این است که در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت پشت سر رهبر معظم انقلاب در این راه محکم بایستیم و از منافع ملی دفاع کرده و احقاق حق نماییم.

وی گفت: در صورتی که بیانیه لوزان به توافقی جامع و نهایی تبدیل شود، به‌ فضل الهی می‌تواند به یک جهش بزرگ و جدید در صنعت هسته‌ای ایران تبدیل شود.

وی در پایان تاکید کرد: ورود به مباحث نظامی و موشکی خط قرمز ماست، چرا که ما می‌خواهیم در عرصه بازدارندگی دچار مشکلاتی که در زمان جنگ تحمیلی به وجود آمد نشویم.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن