دیدبان

نخبگان آستانه تحمل و انتقاد پذیری را بالا ببرند

نخبگان آستانه تحمل و انتقاد پذیری را بالا ببرند

دیدبان: اعتراض و انتقاد از ساخت فیلم و سریال به ویژه آثار طنز محدود به سال های اخیر نمی شود بلکه بارها دیده شد پس از ساخت اثری طنز اعضای صنف یا حرفه خاصی به سرعت واکنش نشان داده و نسبت به آن اعتراض کرده اند.

به گزارش افکار نیوز، همزمان با تعطیلات نوروزی پخش آخرین اثر مهران مدیری به عنوان «در حاشیه » از رسانه ملی آغاز شد و از آن زمان تاکنون واکنش های مختلفی نسبت به این سریال از جانب جامعه پزشکی کشور ابراز شده است.

بررسی و نگاه به واکنش هایی از این قبیل نشان می دهد که جامعه ما اصلا تاب و تحمل انتقاد به ویژه در قالب طنز را نداشته و افراد به سرعت واکنش های احساسی غیر منطقی نشان می دهند.
به اعتقاد برخی از فعالان و کارشناسان حوزه هنر، معمولا مشاغل خاص اجتماع به ساخت این گونه آثار واکنش های منفی نشان می دهند و جالب این که افرادی در قالب کارگر،بقال، سرایدار، راننده و... بارها و بارها سوژه این گونه آثار بوده اند اما اعتراضی از جانب آنها بیان نشده است.
ماجرای «در حاشیه» از آنجا آغاز شد که اعتراض هایی ازسوی وزارت بهداشت و شخص وزیر طرح و سیدحسن هاشمی(وزیر بهداشت) در دو نامه جداگانه این اعتراض بیان شد.

پس از آن وزیر موفق شد در مقطعی مانع ساخت این سریال شود که پس از روی کار آمدن علی اصغر‌پور محمدی به‌عنوان معاون سیما این رویه رو به تعادل نهاد و سرانجام سریال به روی آنتن سیما رفت و این بار مسوولان سعی کردند جامعه عظیم پزشکان را با خود در این اعتراض همراه سازند.

این در حالی است که جامعه پزشکان که در سال های گذشته بسیاری از مردم و کارشناسان، مسوولان دولت نسبت به عملکرد آنها مانند گرفتن زیر میزی و ... انتقادات فراوانی داشته و دارند در حرکتی جالب توجه اقدام به اعتراض به شیوه تجمع کرده اند و جالب تر اینکه دعوت برای این تجمع ازسوی سازمان نظام پزشکی صورت گرفته و این نهاد به دنبال آن است که با دریافت مجوز قانونی، تجمع اعتراض‌آمیز خود را برگزار کند.

چرا نمی توانیم از خود انتقاد کنیم؟

دکتر مصطفی اقلیما، آسیب شناس اجتماعی درباره علل واکنش هایی از این قبیل می گوید: جامعه ما بر خلاف ادعای بسیاری از افراد که خود را روشنفکر و طرفدار طنز و... نشان می دهند به هیچ عنوان تحمل انتقاد نداشته و نسبت

آیا مردم از نزدیک با مشکلات سیستم درمان آشنایی ندارند که ساخت این گونه آثر می تواند نظرشان را نسبت به این بخش تغییر دهد؟

به این مساله به شدت واکنش نشان می دهد.
وی می افزاید: در چند سال گذشته شاهد واکنش های فراوانی از سوی اقوام، قومیت ها، اعضای صنوف و مشاغل و... نسبت به ساخت سریال ها و فیلم ها بوده ایم که اصلا درست نیست.

وی تصریح می کند: این که در قالب یک سریال طنز مشکلات موجود در یک حرفه و یا قومیت خاص نشان داده شود به خودی خود بد نیست البته نباید افراط کرد و کار را به ورطه توهین کشاند.
وی ادامه می دهد: این که بگوییم در میان قشر پزشکان اصلا مشکلی وجود ندارد و تمام اعضای این جامعه به طور ۱۰۰درصد کامل هستند و... اصلا درست نیست زیرا بارها در رسانه ها و حتی مصاحبه مسوولان اعلام شده که سیستم بهداشت و درمان کشور با مشکلات و نقایص فراوانی دست و پنجه نرم می کند؛ به کرات اعلام شده که برخی از پزشکان متخصص برای انجام عمل های جراحی از بیماران در مطب ها زیرمیزی دریافت می کنند.

اقلیما بیان می کند: آیا واقعا چنین مواردی وجود ندارد و وزارت بهداشت و سازمان نظام مهندسی می تواند منکر آنها شوند؟
این آسیب شناس اجتماعی عنوان می کند: چرا نمی توانیم از خودمان انتقاد کرده و رفتارهای ناهنجار را اصلاح کنیم؟
وی می گوید: آیا مردم از نزدیک با مشکلات سیستم درمان آشنایی ندارند که ساخت این گونه آثر می تواند نظرشان را نسبت به این بخش تغییر دهد؟

وی خاطر نشان می کند: اگر قرار باشد پس از ساخت و پخش هر فیلم و سریال اعضای هر صنف و شغلی واکنش نشان داده و تجمع کنند بنابراین هنرمندان یا باید فقط در مورد صنف خود فیلم بسازند یا در مورد خلافکاران و تبهکاران.

وی در پایان از اصناف مختلف خواست که سعه صدر را خود را افزایش داده و نسبت به بیان واقعیت ها و مشکلات جامعه در قالب طنز، فیلم، سریال و... منطقی تر عمل کنند.

هیچ صنفی قابل نقد نیست !
با توجه به موارد طرح شده مسوولان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی پاسخ دهند آیا واقعا ساخت این گونه آثار موجب بی اعتمادی به پزشکان می شود یا اینکه عملکرد برخی از این عزیزان در گرفتن زیرمیزی های چند میلیونی و خلاف تعرفه این وزارتخانه اعتماد مردم به جامعه پزشکی را سلب می کند؟

با استدلالات مسوولان وزارت بهداشت می توان مدعی شد که از این به بعد هیچ صنفی قابل نقد نیست و نمی توان اثری در مورد مهندسان، پزشکان، خیاطان، معماران و... ساخت.
پس با این حساب باید گفت ایران سراسر گلستان بوده و هیچ مشکلی در میان مشاغل مختلف مشاهده نمی شود بنابراین هرگونه نقد در قالب آثار طنز یا جدی را می توان در قالب توهین مستقیم به صاحبان مشاغل تصور کرد و نقادان را تحت تعقیب قضایی قرار داد؟!!

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن