دیدبان

انتشار گسترده خبر دروغ خبرگزاری میراث فرهنگی

انتشار گسترده خبر دروغ خبرگزاری میراث فرهنگی

به گزارش دیدبان به نقل از ایران اسلامی، صبح روز پنج شنبه سیزدهم فروردین، خبرگزاری سازمان میراث فرهنگی خبری را منتشر کرد مبنی بر اینکه دفتر ملکه بریتانیا تصمیم گرفته است تا الماس کوه نور را به ایران بازپس دهد. در متن این خبر که با جزئیات کامل درج شده، علت اخذ این تصمیم، حسن نیت ملکه و اراده وی برای جبران سیاست‌های دخالت جویانه بریتانیا در چند قرن اخیر علیه ملت ایران عنوان شده است.

همزمانی انتشار این خبر با آخرین روز مذاکرات تیم مذاکره کننده هسته ای در سوییس و اعلام بیانیه توافق هسته ای از سوی وزیر امور خارجه کشورمان، این ذهنیت را تقویت ‌کرد که اعلام بازگرداندن الماس کوه نور به ایران آن هم از سوی یکی از طرف‌های مذاکره با ایران، چندان بی ارتباط با توافقات هسته ای نبوده است. همین امر باعث شد تا این خبر با تفسیر ‌های متفاوتی از سوی کاربران به سرعت و به صورت گسترده در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی منتشر شود، غافل از اینکه منبع منتشر کننده خبر یعنی خبرگزاری میراث فرهنگی در شامگاه همان روز خبر بازپس فرستادن الماس کوه نور از سوی الیزابت دوم ملکه بریتانیا را شوخی سیزده این رسانه با مخاطبان خود عنوان کرد.

فارغ از اینکه انتشار یک خبر دروغ به بهانه دروغ سیزده و سپس تکذیب آن، چه میزان با رسالت حرفه ای رسانه رسمی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همخوانی دارد، بهتر است به اصل موضوع یعنی دامن زدن رسانه یک سازمان دولتی به ترویج دروغ در جامعه پرداخت.



خبرگزاری میراث فرهنگی در یادداشتی به قلم "شاهین سپنتا" خبر بازگشت الماس کوه نور به ایران را شوخی سیزده این رسانه با مخاطبان خود عنوان کرد!

چند سالی است که روزنامه نگاران و رسانه های وابسته به جریان اصلاحات تلاش دارند سنتی مذموم و وارداتی با نام شوخی یا دروغ سیزده را در بین مردم باب کنند، هرچند که توجه مردم به آداب اصیل و سنتی ایران در ایام عید و اهتمام آنها به سنت های ایرانی در روز طبیعت تلاش این جریان را با ناکامی روبرو ساخته است.

انتشار خبر آزادی عبدالله اوجالان در روزنامه نشاط از سوی ابراهیم نبوی و خبر کج شدن و احتمال سقوط برج میلاد در روزنامه شرق نمونه هایی آشکار از تلاش این جریان برای ترویج دروغ سیزده در سال‌های گذشته بوده است.

این بار نیز این وظیفه را رسانه ی رسمی یک سازمان دولتی بر عهده گرفته است. سازمانی که وظیفه اصلی آن میراث داری از فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی است. تاسف بارتر اینکه این خبرگزاری در یادداشتی که به جهت اعلام شوخی بودن خبر اولیه منتشر کرده، با افتخار اعتراف می‌کند که دروغ سیزده برگرفته از "دروغ اول آوریلی" است که در رسانه های غربی رواج دارد.

البته این رسانه سعی کرده تا بهانه ‌هایی هم برای دروغ سیزده خود مطرح کند. مثلا یادآوری "سابقه دیرین استعمار پیر در تاراج میراث فرهنگی کشورهای مختلف و ازجمله ایران و انتقال آن‌ها به موزه‌های آن کشور". اما گوشزد یک نکته به دبیران و مسئولان این رسانه دولتی لازم است؛ برای یادآوری خیانت های روباه پیر در حق ملت ایران راه‌های دیگری به غیر از انتشار دروغ و دامن زدن به انواع و اقسام بی اخلاقی در فضای مجازی وجود دارد.

نا گفته نماند خبرگزاری میراث فرهنگی که خود را با حروف مختصر chn معرفی می کند، به نظر می رسد از این عمل خود پشیمان شده و در حال حاضر خبر اولیه را از روی خروجی خود حذف کرده است ( اینجا را کلیک کنید )، در حالی که خبر پس فرستادن الماس کوه نور به ایران از سوی ملکه انگلیس همچنان بدون توقف در شبکه های اجتماعی در حال انتشار است و آثار این دروغ نسنجیده همچنان پابرجاست.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران