دیدبان

نقدی بر اعتراض نظام پزشکی به سریال در حاشیه

نقدی بر اعتراض نظام پزشکی به سریال در حاشیه

به گزارش دیدبان به نقل از رویش، سال گذشته با انتشار اخباری مبنی بر ساخت سریال جدید مهران مدیری که آن روزها عنوان "اتاق عمل" برای آن انتخاب شده بود رئیس سازمان نظام پزشکی به این مسئله واکنش نشان داده و در نامه‌ای اعتراضی موضع نظام پزشکی را نسبت به ساخت سریالی پیرامون جامعه پزشکی کشور بیان کرده بود. پس از این اتفاق برای مدت کوتاهی ساخت این سریال متوقف شد و با انجام اصلاحاتی فیلمبرداری مجددا از سر گرفته شد.

قبل از شروع سال جدید و در تبلیغات برنامه‌های نوروزی تلویزیون سریال جدید مهران مدیری با عنوان «در حاشیه» نیز به چشم می خورد. در آن زمان نیز وزیر بهداشت با انتشار نامه‌ای که متنی مشابه نامه دکتر زالی داشت، مراتب اعتراض خود به ساخت و پخش این سریال اعلام داشت.
اما داستان اعتراض ها پس از پخش سریال وارد فاز جدیدی شد؛ در حالی‌که هنوز از پخش چند قسمتی از این سریال نگذشته بود سایت سازمان نظام پزشکی شیوه اعتراض خود را تغییر داده و با فراخوانی بسیار عجیب، از همکاران خود دعوت کرده است تا در کمپین اعتراضی به این سریال ثبت نام کنند و در صورتی که آمادگی حضور در تجمع را نیز دارند اعلام نمایند.
 
alt
 
این حرکت برای اولین بار نیست که در واکنش به ساخت یک سریال یا فیلم اتفاق می افتد، هر چند از پزشکان معترض توقع ظرفیت بالاتری بود. اما مسئله اساسی اینست که هر گروه یا صنفی می تواند از شخصیتهای خوب و شاید بد تشکیل یافته است، که به هنگام نقد به صورت طبیعی آن قشری که با اکثریت گروه نسبتی ندارند برجسته می شوند تا خود را اصلاح نمایند.
لازم به ذکرست که نقد و نقادی یکی از مهم‌ترین ویژگی جوامع پیشرفته است و تا زمانی که گروه های مختلف، ظرفیت خود را برای شنیدن انتقادها ولو این انتقادها به جا هم نباشند، بالا نبرند، پیشرفتی به دست نخواهد آمد. چه رسد به اینکه به زبان طنز و به دور از بدزبانی ها باشد.
گفتنی است نقدهای این سریال شامل همه ی عزیزان جامعه پزشکی نیست همان طور که این روش اعتراض به مجموعه " در حاشیه" نیز مربوط به کل جامعه پزشکی نیست و افراد کمی را در بر می گیرد. همانطور که برخی رفتارها مثل زیرمیزی گرفتن، اخلاق های بد پزشکی، زد و بند با داروخانه ها و آزمایشگاه ها و بسیاری از رفتار های زشت را نمی توان به پای کل جامعه پزشکی گذاشت.
 
مسلماً یکی از ارکان پیشرفت هر جامعه ای نقد درونی آن است و حال سوال اینجاست که تا چه زمانی قرار است جامعه ایرانی بخاطر عدم تحمل نقد پذیری ضربه بخورد و جامعه ای بسته، محافظه کار و بدون توان پیشرفت باقی بماند
 
وقتی که قشر تحصیل کرده و دانشگاهی ما با نقد اینگونه برخورد می کند، از دیگر قشرها و مردم عادی چه انتظاری می توان داشت؟ نکته منفی ماجرا نیز وقتی بیشتر می شود که این اعتراض به صورت تشکیلاتی انجام می شود و سازمان نظام پزشکی خود داعیه دار این اعتراض بی جاست.
 
از  پزشکان توقع می رود که از این سریال در جهت بالا بردن سطح کیفی خدمات پزشکان مملکت استفاده شود تا اگر موارد معدودی هم از این جامعه باعث بی آبرویی سایرین می‌شوند به صراحت با آن ها برخورد شود.نه این که به حرکت های نخ نمایی مثل اعتراض های این گونه ای و تجمع مقابل صدا و سیما روی آورند.
 
آئینه چون نقش تو بنمود راست/خود شکن آئینه شکستن خطاست

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن