دیدبان

توافق لوزان، ارزهای زنجانی را به ایران باز می گرداند؟

توافق لوزان، ارزهای زنجانی را به ایران باز می گرداند؟

دیدبان: حسام عقبایی در گفت‌وگو با «افکارنیوز» درباره تاثیر توافقات هسته‌ای بر بازار مسکن اظهار داشت: توافق لوزان مطمئنا می‌تواند در مناقشات اقتصادی ایران اثرگذار باشد.

وی افزود: ما مناقشات سیاسی و اتفاقات بین‌المللی را نمی‌توانیم بی‌تاثیر در تحولات اقتصادی و اجتماعی بدانیم، ولی این‌که مذاکرات به چه میزان می‌تواند در اقتصاد مسکن و بازار مسکن اثرگذار باشد، باید بگویم در کوتاه‌مدت خیلی توقع اثرگذاری نمی‌بینم.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد: بازار مسکن، بازاری است که حدود ۲۵۰ شغل با آن در ارتباط هستند و قاعدتا باید چند ماهی از این مقوله بگذرد تا ببینیم آیا تاثیری در قیمت مصالح ساختمانی، صدور پروانه‌های ساختمانی و... می‌گذارد یا خیر و آن زمان می‌توانیم درباره قیمت صحبت کنیم.
عقبایی متذکر شد: به عقیده من، بهار سال ۱۳۹۴، بهار بازار مسکن خواهد بود و خیز خروج از رکود با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

وی عنوان کرد: من می‌توانم بگویم در اردیبهشت امسال رکورد خواهیم زد و حجم معاملات چشم‌گیر خواهد بود و شاهد رشد خیز خروج از رکود خواهیم بود.
رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان این‌که بازار مسکن رونق می‌گیرد و این رونق به اقتصاد کشور کمک می‌کند، گفت: من به مردم این آرامش را می‌دهم که دغدغه نداشته باشند و ما در بهار امسال شاهد افزایش قیمت و سونامی قیمت در بازار مسکن نخواهیم بود.

عقبایی در پاسخ به این پرسش که هم‌اکنون با توجه به توافق هسته‌ای، مردم انتظار کاهش قیمت‌ها را دارند. آیا این اتفاق در بازار مسکن می‌افتد؟ اظهار داشت: ما از اواخر خردادماه امید داریم که این اتفاق بیفتد و کاهش قیمت هم داشته باشیم؛ فقط باید علاوه بر مناقشات بین‌المللی، طرح‌های عملیاتی بازار مسکن در کشور نیز اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: در واقع بازار مسکن یک بازار بین‌المللی ندارد که بگوییم مثل ارز و طلا وابسته به بازار جهانی است، بلکه ما باید توازن میان عرضه و تقاضا را برقرار کنیم.
رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد: مطمئنا اگر توازن میان عرضه و تقاضا به یک سمت و سویی برود که حداقل بتواند تولید را بالا ببرد، می‌توانیم منتظر کاهش قیمت مسکن در بعضی از بخش‌ها باشیم.

عقبایی عنوان کرد: در مجموع می‌توانم بگویم ما رونق در بازار مسکن و افزایش معاملات را خواهیم داشت تا ببینم وضعیت سایر شاخص‌های تاثیرگذار در بازار مسکن به چه سمت و سویی می‌رود.

وی در پاسخ به این پرسش «افکارنیوز» که رونق در بازار مسکن منجر به افزایش قیمت نمی‌شود؟ گفت: در ذهن عوام بله، این‌گونه است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران متذکر شد: وقتی به عوام می‌گویند رونق، گرانی در کنار آن است. در واقع فرهنگ عمومی جامعه به این سمت و سو رفته که وقتی یک کالایی رونق پیدا می‌کند، رشد و گرانی نیز در کنار آن قرار می‌گیرد.

عقبایی یادآور شد: بازار مسکن با سایر بازارها متفاوت است و رشد و قیمت واقعی مسکن در سال‌های گذشته این‌قدر زیاد بوده که در بعضی جاها قیمت مسکن واقعی شده و ظرفیت افزایش قیمت ندارد و در بعضی جاها نیز هنوز به قیمت واقعی نرسیده است. یعنی این‌که حتی ظرفیت کاهش قیمت در بازارها وجود دارد.

وی ادامه داد: بر این اساس، این رونق از موجبات گرانی در بازار مسکن نخواهد بود و مردم نگران گرانی‌ها نباشند و امید به ارزانی هم داشته باشند.
رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: این امید وجود دارد که با اجرای طرح‌های افزایش تسهیلات بانکی و نظارت بهتر بانک مرکزی و دولت در حوزه سیاست‌های مالی و بانکی، پول‌های سرگردان اثری در افزایش قیمت نداشته باشد.

عقبایی با تاکید بر این‌که ما باید نگران سیاست‌های پولی و بانک‌های خصوصی باشیم، عنوان کرد: اگر سازمان بازرسی کل کشور، مجلس و دولت، سیاست‌های پولی و بانکی را در حوزه مسکن کنترل کنند، مطمئنا افزایش قیمت مسکن نخواهیم داشت، بلکه سیر کاهش قیمت را طی خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده مسکن در حدی است که اگر یک سود حداقل ۱۵ درصدی نیز برای آن در نظر بگیریم، ظرفیت افزایش قیمت فعلا در بازار وجود ندارد.

منبع: افکار

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن