دیدبان
نقوی‌حسینی:

ابهام امتیازات گرفته شده از ویژگی‌ های بیانیه لوزان است

ابهام امتیازات گرفته شده از ویژگی‌ های بیانیه لوزان است

دیدبان: سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «نسیم» اظهار داشت: بیانیه صادر شده در لوزان در واقع چهارچوب مفهومی مورد نیاز برای تدوین توافق است، بنابراین آن چه که در بیانیه آمده در حال حاضر توافق محسوب نمی‌شود.

نماینده مردم ورامین در مجلس به وجود ابهامات در بیانیه قرائت شده اشاره کرد و گفت: در خصوص متن بیانیه اما و اگرهای بسیار زیادی وجود دارد و تکلیف بعضی از موضوعات به طور شفاف روشن نیست. امتیازاتی که به غربی‌ها داده شده شفاف است و امتیازاتی که ما دریافت کردیم خیلی شفاف نیست. مهمترین هدف ما از مذاکرات اعتمادسازی در جامعه جهانی و لغو تحریم‌ها بود. در مورد اعتمادسازی جهانی که ساز و کارهای جدیدی مطرح شده علاوه بر پذیرش پروتوکل الحاقی، متن از نظام نوین بازرسی صحبت کرده که نمی‌دانیم این نوع نظام نوین بازرسی چه هست و در این قالب چه اقداماتی و بازرسی‌ها می‌خواهد صورت بگیرد چه حوزه‌ای را شامل می‌شود و چه موضوعاتی را در بر می‌گیرد. شفاف بودن امتیازات داده شده و مبهم بودن امتیازات گرفته شده مهم‌ترین ویژگی بیانیه لوزان است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین عنوان کرد: در خصوص لغو تحریم‌ها، غربی‌ها از تعلیق صحبت می‌کنند آن هم تعلیق بخشی از تحریم‌ها نه همه تحریم‌ها و تعلیق بخشی از تحریم‌ها هم منوط به راستی‌آزمایی آژانس شده است. یعنی آژانس ابتدا باید راستی‌آزمایی کند که ما نمی‌دانیم در چه پروسه زمانی این اتفاق خواهد افتاد. ماهیت آژانس هم مشخص است. همیشه از کلمات دو پهلو استفاده می‌کند و هیچ موقع تکلیف را روشن نمی‌کند. بنابراین اگر آژانس تازه راستی‌آزمایی و جملات دو پهلو به کار نبرد و تأیید کرد که ما انحرافی درفعالیت‌های هسته‌ای نداشتیم تازه بخشی از تحریم‌ها می‌خواهد تعلیق شود.

وی افزود: تا متن توافق نوشته نشود و تا تکلیف این ابهامات روشن نشود ما نمی‌توانیم قضاوت درستی در این موضوع داشته باشیم. اما در مورد لغو تحریم‌های سازمان ملل و صدور قطعنامه‌ای که قطعنامه‌های قبلی را ملغی کند بین آنچه که موگرینی مطرح کرد و با آنچه که آقای ظریف مطرح کرد تفاوت وجود دارد. چون موگرینی گفت "در صورت صلاحدید" شورای امنیت چنین قطعنامه‌ای را صادر می‌کند اما در بیان آقای ظریف در صورت صلاحدید نبود. حال اگر شورای امنیت صلاح ندانست تکلیف چیست؟. اینجا باز ابهام وجود دارد. در عین حال که  رسیدن به یک توافق را یک گام مثبت تلقی می‌کنیم ولی ابهامات و سئوالات و اما و اگرهایی وجود دارد که آینده هسته‌ای ما را تیره و تار می‌‌کند.

نقوی حسینی با انتقاد از واضح نبودن و قابل تفسیر بودن متن بیانیه، گفت: مقام معظم رهبری خط قرمزی را برای مذاکرات تعریف فرمودند که به جا و دقیق بود و متأسفانه به آن توجه نشده و آن عبارت از این بود که توافق باید صریح، شفاف و غیر قابل تفسیر و تعدیل باشد. در این بیانه این قاعده رعایت نشده است. در توافق رعایت می‌شود یا نمی‌شود باید تیم مذاکره کننده ما باید توجه داشته باشد. اما در این بیانیه رعایت نشده چون محتوای بیانیه صریح، شفاف، روشن و غیر قابل تفسیر نیست و تفاسیر متفاوت از آن داده می‌شود. حالا من بیانات اوباما و بیانیه کاخ سفید و مصاحبه موگرینی را ملاک قرار نمی‌دهم اگر آنها را ملاک قرار بدهیم که باید به یک توافق خوبی برای آمریکا و توافق بدی برای ما بوده اما ما ملاک قرار نمی‌دهیم همان محتوای موجودی که از طرف تیم مذاکره کننده دارد مطرح می‌شود هم با مسائل زیادی الآن رو به رو هست.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اهمیت این بیانیه برای غربی‌ها اظهار داشت: از جانب غربی‌ها و نوع موضع‌گیری و اظهارنظر آنها، نشان می‌دهد این بیانیه از توافق مهمتر است ولی از طرف تیم مذاکره کننده ما این بیانیه جنبه حقوقی ندارد.

وی با هشدار به تیم مذاکره کننده در مسیر بررسی جزئیات این بیانیه، بیان داشت: دعا کنید جزئیاتی که در توافق می‌آید در چهارچوب همین کلیات باشد و همین کلیات تدوین شود. اگر در جزئیات هم همین کلیات را زیر سئوال ببرد که خیلی بحث‌برانگیز می‌شود.

نقوی حسینی رسیدن به به این بیانیه مشترک را فتح‌الفتوح ندانست و گفت: در مجموع معتقدم که توافق در عین حال که مثبت است فتح الفتوحی نیست که خیلی بشود به آن افتخار کرد. بالاخره بده بستانی صورت گرفته که ما امتیازاتی دادیم و امتیازاتی گرفتیم اما واقعیت این است که ما بیشتر امتیاز دادیم و کمتر گرفتیم، نقد امتیاز دادیم و نسیه گرفتیم.

نماینده مردم ورامین در مجلس با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص پروتکل الحاقی اظهار داشت: در مورد پروتکل الحاقی قبلاً مجلس شورای اسلامی مصوب کرده که دولت نباید پروتکل الحاقی را بپذیرد و اجرا کند بنابراین اگر دولت بخواهد پروتکل الحاقی را بپذیرد و اجرا کند باید مجلس شورای اسلامی مصوبه قبلی خودش را لغو کند پس مصوبه مجلس الزامی است.

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن