دیدبان
تخت روانچی:

اگر توافق کنیم چیزی روی کاغذ نمی آوریم

اگر توافق کنیم چیزی روی کاغذ نمی آوریم

به گزارش دیدبان به نقل از آریا ، در حالی که مباحثی در مورد نوع توافق در این دور از مذاکرات بین رسانه ها و تحلیلگران وجود دارد یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای می گوید : «زمانی ‌که به یک تفاهم کلی می‌رسیم بدون اینکه چیزی را روی کاغذ بیاوریم می‌گوییم بحث‌ها را ادامه می‌دهیم تا در مورد همه جزئیات توافق شود.»

مجید تخت روانچی در گفت و گو با مثلث اظهار داشته است : توافقی که در سوم آذر ۹۲ در ژنو منعقد شد، یک توافق چهار صفحه‌ای بود. اگر قرار باشد چنین توافقی - نه فقط از نظر محتوا - میان ایران و ۱+۵ منعقد شود، شامل کلیات و جزئیات است؛ یعنی دومرحله‌ای نیست.

زمانی ‌که به یک تفاهم کلی می‌رسیم بدون اینکه چیزی را روی کاغذ بیاوریم می‌گوییم بحث‌ها را ادامه می‌دهیم تا در مورد همه جزئیات توافق شود. ما نمی‌گوییم که به یک توافق کلی رسیدیم، آن را روی دو صفحه می‌آوریم و بعد در‌خصوص جزئیات در ۱۵ صفحه به توافق می‌رسیم؛ هرگز این‌گونه نخواهد بود. آنچه مقام معظم رهبری فرمودند، همین بود که ما این کار را به صورت دو مرحله‌ای انجام نمی‌دهیم و ما هم به صراحت اعلام کردیم که ما به هیچ‌وجه توافق دو مرحله‌ای را قبول نخواهیم کرد و یک سند خواهیم داشت که در آن هم کلیات خواهد بود و هم جزئیات. البته این مساله را در مذاکرات گذشته هم گفته بودیم.

وی همچنین افزوده است : «قرار بر این است که تا دهم تیر ماه ۹۴، به توافق برسیم و ما تا آن زمان فرصت داریم. اینکه تا آخر مارس باید چه اقدامی ‌انجام دهیم، در تمدید تابستان وین به آن اشاره شد که تلاش شود که تا پایان مارس، به چارچوبی برسیم. اما نکته این است که ما به این صورت به توافق سیاسی (Political Agreement) نگاه نمی‌کنیم؛ چراکه وقتی شما از توافق سیاسی صحبت می‌کنید، باید یک توافق مکتوب داشته باشید.»

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن