دیدبان

سه علامت اسراف کار را بشناسید

سه علامت اسراف کار را بشناسید

به گزارش دیدبان به نقل از جام نیوز ، با آغاز سال جدید رسم خوبی هست که ایرانی ها به دید و بازدید هم می روند و برای پذیرایی از فامیل و دوست و آشنا مهمانی ترتیب می دهند. این نوع کارها تا جایی که به حد ریخت و پاش و اسراف نرسد مورد تأیید دین مبین اسلام هم هست.



اما متأسفانه بعضا شاهد اتفاقات نا خوشایند هستیم و آن این که در بعضی از این مهمانی ها چند برابر مواد مصرف شده، اضافی می ماند و در نتیجه دور ریخته می شود. حتی این نوع مهمانی ها باعث می شود که دید و باز دید ها و صله ارحام به حدأقل برسد. برای دوری جستن از این فرهنگ غلط، احادیثی در این مورد تقدیم عزیزان می شود:



چند حدیث از امام صادق علیه السلام:



حدیث اول:

لِلمُسرِفِ ثَلاثُ عَلاماتٍ: یَشتَری ما لَیسَ لَهُ وَ یَلبِسُ ما لَیسَ لَهُ و َیَاکُلُ ما لَیسَ لَهُ؛



اسراف کننده سه نشانه دارد: آنچه در شأنش نیست خریداری می‏ کند، آنچه در شأنش نیست می‏ پوشد و آنچه در شأنش نیست می‏ خورد.

خصال ص ۱۲۱ ، ح ۱۱۳ -تفسیر نورالثقلین ج۱، ص۷۷۲، ح ۳۱۳ {شبیه این حدیث در من لا یحضره الفقیه ج ۳ ، ص ۱۶۷ ، ح ۳۶۲۴ }



حدیث دوم:

أَنَّهُ نَظَرَ إِلَی فَاکِهَةٍ قَدْ رُمِیَتْ مِنْ دَارِهِ لَمْ یُسْتَقْصَ أَکْلُهَا فَغَضِبَ (علیه السلام) وَ قَالَ مَا هَذَا إِنْ کُنْتُمْ شَبِعْتُمْ فَإِنَّ کَثِیراً مِنَ النَّاسِ لَمْ یَشْبَعُوا فَأَطْعِمُوهُ مَنْ یَحْتَاجُ إِلَیْه‏.



(امام صادق علیه السلام) مشاهده کردند که سیبی را نیم‏خورده از خانه بیرون انداخته اند، خشمگین شدند و فرمودند: اگر شما سیر هستید، خیلی از مردم گرسنه ‏اند خوب بود آن را به نیازمندش می‏ دادید.

دعائم الاسلام ج ۲ ، ص ۱۱۵ ، ح ۳۸۱ - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج ۶۳، ص۴۳۲، ح





حدیث سوم:



{لَمّا سُئِلَ عَن أَدنَی الاسرافِ ـ :} إِبذالُکَ ثَوبَ صَونِکَ و َإِهراقُکَ فَضلَ إِنائِکَ... ؛



{در پاسخ به سئوال از کم‏ترین حدّ اسراف فرمودند:} کم‏ترین اندازه آن این است که لباس بیرونت را لباس خانه دم دستی قرار دهی و ته مانده ظرفت را دور بریزی.

کافی(ط-الاسلامیه) ج۴، ص۵۶، ح۱۰



حدیث چهارم:

مَن أَنفَقَ شَیئا فی غَیرِ طاعَةِ اللّه‏ِ فَهُوَ مُبَذِّرٌ وَ مَن أَنفَقَ فی سَبیلِ الخَیرِ فَهُوَ مُقتَصِدٌ؛



هر کس مالی را در غیر طاعت خداوند خرج کند، اسرافکار و هر کس که در راه خیر خرج نماید، میانه رو است.

تفسیر العیاشی ج ۲ ، ص ۲۸۸ ، ح ۵۳ - بحار الانوار(ط-بیروت) ج۷۲، ص۳۰۲، ح۱

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران