دیدبان

سایه فیلترینگ هوشمند بر سر فیسبوک

سایه فیلترینگ هوشمند بر سر فیسبوک

به گزارش دیدبان به نقل از خانه ملت ، از زمان توسعه شبکه های اجتماعی موبایلی طی یک سال اخیر، همواره موضوعاتی مطرح بوده که ممکن است محتوایی که از این طریق رد و بدل می شود موجب بروز چالش هایی شود که همین امر باعث شد مبحثی تحت عنوان فیلترینگ هوشمند میان خیل عظیمی از موافقان و مخالفان آن مطرح شود.

بر اساس این طرح، نرم افزارهای فضای مجازی که از طریق موبایل در اختیار عموم قرار دارد به صورتی خاص محدود خواهد شد به نوعی که محتویات مجرمانه آن از دسترس خارج می شود. موارد مشابه این نوع فیلترینگ در سایت ها هم مشهود است که از سایت "ویکی پدیا" می توان به عنوان نمونه آن نام برد به گونه ای که این سایت به طور کلی در دسترس قرار دارد اما برخی محتوای آن که مصداق مجرمانه دارد از دسترس خارج شده است.

اردیبهشت سال گذشته یعنی سال ۹۳ بود که محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از طراحی پروژه شبکه ملی ارتباطات خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در شش ماهه نخست همان سال به صورت آزمایشی در ۶ شهر بزرگ کشور راه اندازی شود و تا پایان سال ۹۴ به سراسر کشور گسترش یابد که در نهایت با دستور حسن روحانی، رئیس جمهور در آبان ۹۳ قرار شد طرح فیلترینگ هوشمند در سه مرحله به اجرا درآید.

بر اساس این گزارش، در دی ماه ۹۳ بود که واعظی از اجرای موفقیت آمیز فیلترینگ هوشمند در خصوص یکی از شبکه های اجتماعی یعنی اینستاگرام خبر داد و گفت: این پروژه که در سه مرحله پیش بینی شده در دوره ای یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه و در مجموع ۱۰ ماهه در کل شبکه اینترنت اجرایی خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با بیان اینکه قرار است به جای مسدود کردن کل سایت شبکه های اجتماعی تنها صفحاتی که دارای محتوای مجرمانه هستند، فیلتر شود، اذعان کرد: هم اکنون فاز نخست طراحی آزمایشی این سامانه آغاز و روی شبکه اجتماعی اینستاگرام در حال اجراست و تا کنون هیچ عکس بدون مشکلی فیلتر نشده است.

به تازگی صفحه رسمی دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در شبکه اجتماعی اینستاگرام با آدرس Instagram.com/larijani_irراه اندازی شده است.

حال بعد از دسترسی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به فناوری فیلترینگ هوشمند، برخی کارشناسان معتقدند بهتر است فضاهای مجازی دیگری مثل فیسبوک، توئیتر، یوتیوب و شبکه های اجتماعی که پیش از این از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه فیلتر شده اند، نیز به طریق فیلترینگ هوشمند اداره شوند که هم بار روانی "فیلتر اینترنت در ایران" برداشته شود و هم بتوان از ویژگی های مثبت این فضاها استفاده درست کرد.

چنانچه شاهد بودیم، اخیرا مقام معظم رهبری نامه ای خطاب به جوانان اروپایی و آمریکایی نوشته و آنها را دعوت به شناخت اسلام واقعی کردند. این نامه نه از طریق رسانه های داخلی و خارجی بلکه از طریق شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام و غیره و به صورت خودجوش از سوی جوانان ایرانی به آن سوی مرزها انتقال یافت تا جایی که در نهایت به دست مخاطبان آنها رسید که در پی آن شاهد استقبال بسیاری از جوانان آمریکایی و اروپایی از متن این نامه بودیم.

از این رو است که بسیاری از محققان و کارشناسان معتقدند می توان از این فضاها بدون فیلتر و تنها با اجرای فیلترینگ هوشمند و حذف صفحات و مطالب مخالف شعائر نظام جمهوری اسلامی استفاده بهینه کرد. طی نظرسنجی شفاهی که از برخی نمایندگان مجلس به عمل آوردیم متوجه شدیم بسیاری از آنها نیز به این موضوع اعتقاد دارند و حتی خودشان حاضر هستند بعد از قانونی شدن شبکه های اجتماعی مخصوصا "فیسبوک" به عضویت آن درآیند. جدول زیر نتیجه این نظرسنجی را نشان می دهد:

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران