دیدبان

«حذف یارانه پردرآمدها» در فیلتر شورای نگهبان

«حذف یارانه پردرآمدها» در فیلتر شورای نگهبان

به گزارش دیدبان به نقل از اقتصادنیوز ، قانون حذف یارانه دهک‌های بالای درآمدی تنها در شورای نگهبان به مشکل بر نخورده است. دولت هم اعلام کرده یارانه این تعداد از افراد را حذف نخواهد کرد. چون هم موضوع حذف یارانه‌ها را درگیری سیاسی با مردم می‌داند و هم معیاری برای شناسایی دهک‌های بالای درآمدی ندارد.

مجلس در قانون بودجه سال ۹۴، اگرچه مستقیما دهک‌های بالای درآمدی را هدف قرار نداده اما اعتبار قانون هدفمندی یارانه‌ها را از ۴۲ به ۳۹ هزار میلیارد تومان کاهش داد. قانونی که بر اساس آن دولت باید یارانه ۵.۵ میلیون نفر از یارانه‌بگیران را کاهش می‌داد تا بتواند یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را به روال سال قبل بپردازد. به همین دلیل بود که موضوع حذف یارانه دهک‌های بالای درآمدی عنوان شد.

اما اکنون عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی از ایراد شورای نگهبان به این قانون خبر داده و به تسنیم گفته است: بر اساس قانون بودجه بیش از پنج میلیون نفر باید از لیست دریافت یارانه حذف شود که اجرای آن مستلزم شناسایی دهک‌های پردرآمد است. اما شورای نگهبان به جمله حذف یارانه پردرآمدها در متن قانون بودجه ۹۴ ایراد وارد کرده و خواستار ارائه شاخصی برای این موضوع شده است.

حمیدرضا فولادگر تاکید کرده است: بر اساس قانون هدفمندی، یارانه‌ها باید به همه خانوارهای ایرانی بر اساس میزان درآمد، پرداخت نقدی و غیر نقدی انجام شود‏، اما اجرای این قانون به دلیل مسائلی که در تعیین میزان درآمد خانوارها وجود داشته با مشکل روبرو شد.

قانون حذف یارانه دهک‌های بالای درآمدی تنها در شورای نگهبان به مشکل بر نخورده است. دولت هم اعلام کرده یارانه این تعداد از افراد را حذف نخواهد کرد. چون هم موضوع حذف یارانه‌ها را درگیری سیاسی با مردم می‌داند و هم معیاری برای شناسایی دهک‌های بالای درآمدی ندارد.

معاون اول رئیس‌جمهور هم در گفت‌وگو با اقتصادنیوز گفته بود: فشار بر دولت برای حذف یارانه‌ها برای این است که می‌خواهند دولت را وارد یک چالش جدید کنند و با عنوان حذف کردن یارانه مردم دولت را درگیر کنند، اما ما دولت را وارد درگیری با مردم نخواهیم کرد و زیر بار حذف یارانه افرادی که از میزان درآمد آنها مطمئن نیستیم، نمی‌رویم.

اسحاق جهانگیری در این مورد گفته بود: ما لیست همه کسانی که سفر خارج می‌روند، ماشین لوکس دارند، معاملات بزرگ انجام می‌دهند و مالیات پرداخت می‌کنند، را داریم. اما همه اینها را که جمع بزنیم به زور به یک میلیون نفر می‌رسد. ما روی بانک‌های اطلاعاتی خود کار کرده‌ایم. ۵۰، ۶۰ بانک اطلاعانی داریم و می‌دانیم تعداد این افراد نهایتا یک میلیون نفر می‌شود. بنابراین اگر در مورد برخی افراد به این نتیجه برسیم که درآمد بالایی دارند اما یارانه می‌گیرند، حتما اسامی آنها را از دریافت یارانه حذف می‌کنیم ولی در مورد بقیه باید هنوز بررسی شود.

بر این اساس موضوع حذف یارانه دهک‌های بالای جامعه که یکی از مهمترین دغدغه‌ها و درخواست‌های نمایندگان مجلس است، هم از سوی شورای نگهبان رد شده و هم دولت صراحتا اعلام کرده که توان اجرای آن را ندارد و وارد این بازی نمی‌شود.

به موجب قانون بودجه، از اول فروردینماه سال ۹۴، اعتبار یارانه‌های نقدی کاهش می‌یابد. قانون از شورای نگهبان برگشت خورده و نمایندگان باید هر چه سریعتر شاخص لازم برای حذف شناسایی دهک‌های بالای درآمدی را تعیین کنند. اما این اولین باری نیست که مجلس تلاش می‌کند معیاری برای دهک‌های بالای درآمدی ارائه دهد. آخرین بار نمایندگان معیار درآمد ۲.۵ میلیون تومان در ماه را عنوان کرده بودند که هم با واکنش تند سخنگوی دولت مواجه شدند و هم بسیاری از نمایندگان به عملیاتی نبودن آن اعتراف کردند.

از طرف دیگر حتی اگر مجلس به نتیجه‌ای در مورد معیار حذف یارانه دهک‌های بالا برسد، دولت آمادگی اجرای آن را ندارد. چون چندی پیش بود که رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد اطلاعات آماری هفت تا ۱۵ میلیون نفر از یارانه‌بگیران در هیچ بانک اطلاعاتی موجود نیست.

حال باید دید کمتر از یک ماه مانده تا پرداخت اولین یارانه سال ۹۴، آیا مجلس می‌تواند معیار قابل قبولی برای شناسایی پردرآمدها ارائه دهد و در گام بعد آیا این معیار در دولت اجرایی می‌شود یا خیر؟

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن