دیدبان
رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی:

القای تبرئه یک متهم سخنی خلاف و قابل پیگیری قضایی است

 القای تبرئه یک متهم سخنی خلاف و قابل پیگیری قضایی است

دیدبان: به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با گرامیداشت 22 اسفند که روز بزرگداشت شهدا نامگذاری شده‌ است با تأکید بر مقام شامخ شهدا در اسلام و تمام ادیان الهی اظهار داشت: شهادت فوز عظیم الهی و حقیقتی بی‌پایان است که درک آن از حدود درک انسان‌های معمولی فراتر است.

وی با اشاره به اینکه شهدا در محضر خداوند متعال مرزوق هستند، افزود: شهیدان با گام برداشتن در مسیر شهادت به مقامی می‌رسند که چه‌بسا عالمان و زاهدان در پی یک عمر عبادت و زهدورزی نتوانند به آن برسند و ارزش این مقام شهادت در همه عوالم جاری و ساری است.

رئیس قوه قضاییه به آثار و برکات شهادت در حیات دنیوی از جمله ثمرات خون شهدا در حرکت پرشتاب و پیروزی و تداوم موفقیت‌های انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: اگر نبود خون شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، امنیت و ثبات و پیشرفت انقلاب اسلامی نیز ممکن نبود و پیشرفت و توسعه کشور، رونق کسب و کار مردم، فراغت علما در پرداختن به تحقیقات علمی و پیشرفت‌های علمی دانشمندان کشورمان مرهون جانفشانی شهدا است.

وی با تأکید بر اینکه همواره باید قدردان خانواده شهدا و صبر و شکیبایی آنان بود، تصریح کرد: صبر و تحمل خانواده معظم شهدا اجر بسیار عظیمی دارد و آنان را به کمالات معنوی می‌رساند و مردم و مسئولان نیز باید قدردان خانواده شهدا و ایثارگری آنان باشیم.

آملی لاریجانی همچنین با اشاره به شهادت برخی قضات در راه احقاق حق و با بیان «افتخار می‌کنیم که دستگاه قضایی در راه تثبیت اهداف عالی جمهوری اسلامی ایران و برقراری عدالت و احقاق حق، شهیدانی را تقدیم نظام و انقلاب کرده است» تأکید کرد: حضور قضات شجاع، باشهامت و عادل و دادورز در مجموعه دستگاه قضایی و اقدامات مقتدرانه آنان کنار تلاش‌های نیروهای انتظامی و امنیتی، امنیت و آرامش و ثبات جامعه را موجب شده است و باید از قضات شجاعی که با به خطر انداختن جان خود از امنیت کشور و حقوق مردم دفاع می‌کنند قدردانی کرد.

رئیس قوه قضاییه درادامه با اشاره به برگزاری اجلاس خبرگان رهبری و انتخاب رئیس جدید این مجلس، برگزاری این انتخابات و انتخاب رئیس جدید را روالی طبیعی و لازم در این مجلس برشمرد و با «متین، منطقی و معقول» خواندن روند انتخاب رئیس جدید مجلس خبرگان به تلاش برخی رسانه‌ها در فضاسازی رسانه‌ای علیه این مجلس نیز اشاره کرد و گفت: اعضای مجلس خبرگان هیچ‌گاه از جوسازی‌های رسانه‌ای و سیاسی منفعل نخواهند شد.

وی با تبریک به آیت‌الله یزدی رئیس جدید مجلس خبرگان رهبری و یادآوری سوابق طولانی آیت‌الله یزدی در همگامی و همراهی با انقلاب اسلامی افزود: کاندیداهای ریاست مجلس خبرگان در همان روز انتخاب رئیس این مجلس مشخص می‌شود و ساختن پاره‌ای حدسیّات رسانه‌ای پیش از آن و فضاسازی برای القای برخی مطالب ناروا و اشاعه مطالب کذب در این خصوص تخلف و بعضاً جرم است.

رئیس قوه قضاییه افزود: نمایندگان این مجلس در قید و بند مقام و ریاست نیستند، مصالح بالاتری را همواره مراعات می‌کنند و افرادی نیستند که بخواهند برای رسیدن به پست و مقام تلاش کنند و برخی خبرسازی‌ها در واقع اشتباه محاسباتی عده‌ای است که در بیرون این مجلس تلاش‌های بیهوده می‌کنند.

آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان و هشدارهای مقام معظم رهبری در خصوص توجه به مسئله محیط زیست، عزم دستگاه قضایی در برخورد با متجاوزان به منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع را مورد تأکید قرار داد و بخشنامه اخیر خود در این باره را در ادامه فعالیت‌های همیشگی دستگاه قضایی در عمل به وظایف ذاتی در این بخش اعلام و تصریح کرد: معنای صدور بخشنامه جدید این نیست که دستگاه قضایی به وظایف ذاتی خود در این باره عمل نکرده است.

وی با اشاره به اینکه به‌گواه آمارهای موجود و دعاوی مطرح میلیون‌ها مترمربع از اراضی در تمام این سال‌ها در استان‌های مختلف از دست زمین‌خواران و متجاوزان به اراضی و منابع طبیعی خارج شده است، افزود: دستگاه قضایی در طول این سال‌ها همواره در این زمینه تلاش کرده و بخشنامه اخیر اهتمام دوباره‌ای برای اولویت‌بخشی به مقوله مقابله و برخورد با متجاوزان به اراضی ملی و منابع طبیعی و جنگل‌ها است.
رئیس قوه قضاییه بر پیشگیری از تجاوز به اراضی ملی و منابع طبیعی و پرهیز از صدور مجوزهای غیرقانونی یا بی‌رویه از سوی دستگاه‌های اجرایی تأکید کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی و دولتی نباید اجازه تجاوز به اراضی و منابع ملی را بدهند و به‌عنوان مثال با مجوز یا بی‌مجوز هتلی چندطبقه در منطقه‌ای حفاظت شده ساخته شود و بعد از دستگاه قضایی بخواهند که آن را تخریب کند و یا در وسعتی به‌مساحت هزار هکتار به‌صورت غیرقانونی درخت کاشته شود و سپس دستگاه قضایی حکم به قلع و قمع بدهد.

 آملی لاریجانی با اشاره به اظهار نظر منسوب به یکی از مسئولان شهری  با این عنوان که «با حکم قضایی زمین‌خواری می‌کنند» گفت: متأسفانه یک دستگاه اجرایی مجوز و پروانه ساخت و ساز یک مجتمع مسکونی را به تعاونی مسکن متعلق به خود آن دستگاه داده است و مدتی بعد همین دستگاه از دیوان عدالت خواسته است که جلوی ساخت آن گرفته شود و پاسخ دیوان هم این بوده "شما خودتان پروانه ساخت صادرکرده‌اید، پس اجازه ساخت بدهید و اگر نادرست است پروانه ساخت را باطل کنید." باید با چنین روند اطلاع‌رسانی نادرستی برخورد شود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود حفظ استقلال دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده‌های مختلف را رویکرد اصلی و غیرقابل تغییر قوه قضاییه اعلام کرد و با اشاره به «تا به حال نشان داده‌ایم که در رسیدگی به پرونده‌ها کاری به گرایش‌های مختلف سیاسی نداریم» گفت: متأسفانه برخی شخصیت‌ها در عین اینکه می‌گویند: "نمی‌خواهیم در کار قضایی دخالت کنیم" اما با سخنان خود به‌نوعی دخالت در کار قاضی می‌کنند و بر وی فشار وارد می‌کنند، خصوصاً القای این نکته که ممکن است متهم تبرئه شود ولی به‌نحو دستوری او را محکوم کنند. این سخن خلاف است و نشر این سخنان قابل پیگیری قضایی است.

آملی لاریجانی افزود: توقع این است، افرادی که از شخصیت‌های نظام هستند براساس موازین و در جهت احقاق حق سخن بگویند و این‌گونه نباشد که اگر پرونده‌ای علیه ما یا بستگان ما است، دستگاه قضایی را متهم کنیم.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: روش ما و مسئولان عالی قضایی حفظ استقلال دستگاه قضایی است و آنچه مهم است احترام و اقتدار نظام اسلامی فراتر از شخصیت‌های نظام است.

در ابتدای جلسه امروز مسئولان عالی قضایی به‌مناسبت روز بزرگداشت شهدا از خانواده شهیدان باغانی و قنبری به‌نمایندگی از خانواده شهدای دستگاه قضایی تجلیل به عمل آمد. رئیس قوه قضاییه با تقدیر از حجت الاسلام والمسلمین باغانی یکی از قضات دیوان عالی کشور به‌عنوان پدر شهید و جانباز انقلاب اسلامی، وی را یکی از قضات برجسته و خدوم دستگاه قضایی دانست و از صبر و شکیبایی وی در مقام پدر شهید قدردانی کرد. همچنین از خانواده شهید قنبری از قضات دادگستری استان کرمانشاه که به‌دست اشرار به شهادت رسید قدردانی شد

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن