دیدبان

تجربه یک روز محجبه بودن در دانشگاه دوبلین

تجربه یک روز محجبه بودن در دانشگاه دوبلین

به گزارش دیدبان به نقل از ایران اسلامی، همزمان با روز جهانی حجاب دانشجویان مسلمان کالج "ترینیتی" دوبلین، از یکی از هم دانشگاهی‌های غیر مسلمان خود می‌خواهند تا یک روز را همراه با حجاب روسری در این دانشگاه سپری کند.

این بانوی غیر مسلمان که "جدیجا استیل" نام دارد، احساسات خود از یک روز محجبه گشتن در فضای دانشگاه را در قالب کلمات زیر بیان کرده است:

شب قبل از آن روز، من احساس آزاردهنده و دلواپسی را در خود احساس می‌کردم. اگرچه صبح به طور ناشیانه‌‌‌ای حجاب گذاشتم ولی احساس هیجان و آرامش داشتم. این اولین باری بود که روسری سرم می‌کردم. وقتی اولین قدم ها را در جامعه گذاشتم، احساس کردم در کانون توجه قرار گرفته‌ام. امروز - سه شنبه ۵ فوریه - دومین سالانه روزجهانی حجاب در [کالج] ترینیتی است. برنامه این روز که توسط سازمان دانشجویان مسلمان برنامه ریزی شده بود، به من این فرصت را داد که عمیق تر در معنای آن کاووش کنم تا متوجه شوم حجاب داشتن چه احساسی دارد. این فرصت را پیدا کردم که با چهار دانشجوی ترینیتی مصاحبه کنم؛ مهام محمود، سارا کودوای، نور محمد و سیما خان.

درحالی که در محوطه قدم می‌زدم، متوجه شدم که برخلاف انتظار من افراد کمی به من خیره می‌شوند. هرچند ممکن است به خاطر عجله‌ی آنها ىر صبح باشد ولی به‌نظر می رسد خیلی از افراد علاقه ای به این موضوع ندارند. زمانی که به ترینیت رسیدیم بیشتر هم‌کلاسی هایم که من را می‌شناختند نگاه های گاه و بی گاه و طولانی می‌کردند. ابتدا احساس عجیبی داشتم اما خیلی زود شروع به لذت بردن از این تجربه کردم. در حالی که راه می‌رفتم در تعجب بودم که مردم درباره من چه فکری می‌کنند. آیا در تعجب هستنند که من مسلمان شده ام؟ ایا [حجاب] را نشانه ی ظلم می‌بینند؟ یا ىرباره همه این ها فکر می‌کنند؟

به نظر من دلایل زیادی برای حجاب گذاشتن زنان وجود دارد مانند: حیا، نجابت، احترام و حفاظت. همانطور که سارا گفت: "همه این‌ها به ایمان برمی‌گردد." در حقیقت جنبه های معنوی یکی از مهمترین دلایل زنانی است که حجاب را انتخاب کردند. نور می‌گوید: " اساسا در دیدگاه من، حجاب نوعی عبادت است." سیما و مهام هم به ایمان اشاره کردند و حجاب را قسمتی از هویتشان دانستند. سیما گفت: " این قسمتی از چیزی است که من هستم و می‌خواهم باشم." بیرون رفتن بدون حجاب به من احساس لخت بودن، آسیب‌پذیری وقرار گرفتن در معرض عوامل منفی و ناخواسته را می‌دهد." مهام اشاره کرد که "اگر حجاب نداشته باشم آن آدم قبل نیستم. [حجاب] من را همان کسی که هستم نشان می‌دهد."

حجاب گذاشتن حتی برای یک روز، برای من بزرگترین قدم بود. ناگهان چیزی تمام موهای بلند من را پوشاند. این یک چالش بود، اگرچه دلیل حجاب گذاشتن من با بسیاری از مسلمانان متفاوت بود. عوض شدن ظاهر یکی از جدی‌ترین موانعی است که حجاب گذاشتن را مشکل می‌کند، اما هنوز این ایمان افراد است که موجب می‌شود آنها در این خط رو به جلو حرکت دهد. سیما گفت: "خیلی مشکل نیست که برا ی یک‌بار حجاب را با قلب خود بپذیری." نور هنوز به خاطر نگاه‌های خیره احساس ناراحتی می‌کند، با این وجود آن را به عنوان خود آگاهی می‌بیند. علاوه بر این، در اروپا بودن به وی این احساس را می‌دهد که نماینده همه مسلمانان است." باید نسبت به عملکرد‌هایت آگاهی داشته باشی. این چیز خوبی است که به شما کمک می‌کند فرد بهتری باشید."

در اروپا، چه هنگامی که اخبار می‌بینید یا اینکه حرف های مردم در خیابان را می‌شنوید، وقتی حرف از حجاب به میان می‌آید شهروندان برداشت منفی از حجاب دارند. نور از تاثیر رسانه ها خبر دارد و می‌گوید که می تواند متوجه شود چرا مردم درباره حجاب و اسلام تعبیر اشتباه می‌کنند؛ " آن ها را سرزنش نمی کنم. اما هنوز به خاطر نتیجه گیری سریعشان بدون تحقیق ناراحت هستم."

سیما یکی از کسانی است که از به کار بردن واژه ظلم در برابر حجاب توسط مردم احساس آزردگی و عصبانیت می‌کند. سارا گفت: " هرچیزی می‌تواند نماد ظلم باشد اگر آن را به نفع خودمان تغییر دهیم و اگر به آن اجازه دهید تا اختیار شما را به دست بگیرد. حجاب به خودی خود ظلم نیست." علاوه بر این، مفهوم پوشش برای زنان تنها مربوط به سنت اسلام نمی‌شود؛ راهبه‌ها ی کلیسای کاتولیک موها و بدن خودشان را می‌پوشانند ولی هرگز به آنها به عنوان افرادی که مور ظلم قرار گرفته‌اند نگاه نمی‌شود. همچنین مریم مقدس با پوشش نشان داده می‌شود.

سال قبل گسترش داعش محتوای بسیاری از اخبار بود. علاوه براین، سال ۲۰۱۵ با اتفاق نافرخنده در پاریس و در کپنهاگن شروع شد. یکی از دلایل من برای پوشیدن داوطلبانه حجاب این بود که نشان دهم، اشتباه برخی از مسلمانان به این معنا نیست که تمام این جامعه فاسد و ظالم هستند. چهار نفری که با آنها صحبت کردم تغییر زیادی در نگرش مردم مشاهده نکردند و هیچ حمله‌ای به آنها صورت نگرفته اما برخی از انها بیان می‌کنند که احتمالا مسلمانانی که در شهرهایی مثل پاریس زندگی می‌کنند احتمالا احساس متفاوتی دارند. شنیدن اخبار اتفاقات اخیر در سال گذشته برای بسیاری از مسلمانان خسته کننده است. مهام احساس می‌کند باید ثابت کند که مسلمانان افراد بسیار مهربان و مردم خوبی هستند. سارا این دیدگاه را کاملا منفی نمی‌بیند و آن را فرصتی برای دیگر مسلمانان می داند که نشان دهند واقعا چه کسانی هستند. نور خودش می خواهد تا با مردمی که چنین ذهنیت منفی درباره مسلمانان را گسترش می دهند صحبت کند. وی گفت:" کدام قسمت قرآن به آنها اجازه می‌دهد تا چنین کارهای وحشت آوری انجام دهند؟ " حتی یکبارهم به کشتن کسی که به پیامبری که من دوستش دارم و دنباله روی او هستم، بی احترامی کرده، فکر نکرده ام."

باید بگویم در کنار نگاه‌های خیره (و اغلب ناپسند) زن‌ها در زمان ناهار تجربه مثبتی داشتم. مردم هنوز مرا تصدیق می‌کردند و به هر حال به من توهین نمی‌کردند. نه تنها زیبایی آن را تحسین می‌کنم بلکه می‌گویم پوشیدن حجاب به من احساس راحتی می داد. من حتی تمایلی به از سر بر داشتن آن نداشتم. این تحقیق برای فهمیدن عمیق تر حجاب و حقیقت اسلام چشم من را به بسیاری از تصورات غلط گذشته باز کرد. حالا هر وقت خانم محجبه ای را ببینم، علت حجاب اش را انتخاب شخصی وی و ارادتش به خدا می‌دانم. اگرچه من خودم چنین انگیزه ای را تجربه نکردم، به ویژه جنبه های معنوی آن را، اما می‌توانم دیدگاه آنها را درک کنم و احساس آنها را تحسین کنم. مهم این است که همه چیز را به همه مردم تعمیم ندهیم ولازم است که فکر مان را باز نگه‌ داریم و با عجله به جنبش ضد اسلامی ملحق نشویم. بهترین راه برای به دست آوردن نگاه درست از موقعیت ها در نظر گرفتن تمام جنبه های آن است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن