دیدبان

اسلام یواشکی در ایتالیا

اسلام یواشکی در ایتالیا

به گزارش دیدبان به نقل از باحجاب، ایتالیا یک کشور تحت سلطه کاتولیک‌های رومی است، اما مسلمانان دومین گروه مذهبی بزرگ این کشور را تشکیل می‌دهند که بر اساس تحقیقات موسسه «پیو»، تعداد مسلمانان ساکن ایتالیا بیش از یک و نیم میلیون تخمین زده می‌شود و پیش‌بینی شده که این تعداد تا سال ۲۰۳۰ به دو برابر افزایش یابد.

قانونی در این کشور وجود دارد که به مالیات‌دهندگان ایتالیایی اجازه می‌دهد تا بخشی از مالیات خود را به دلخواه خود به یک گروه مذهبی پرداخت کنند. اما سازمان‌های اسلامی نمی‌توانند کمک‌های مالی قانونی را دریافت کنند. چراکه اسلام به عنوان یک دین به رسمیت شناخته شده در ایتالیا نیست. در حالی که ادیانی مثل بودایسم، هندوئیسم و یهودیت جزو ادیان رسمی ایتالیا هستند.

اسلام در ایتالیا

 ورود اسلام به ایتالیا

در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی دین در ایتالیا از اهمیت و نفوذ بیشتری برخوردار است و این امر با قرارگیری واتیکان، مرکز کلیسای کاتولیک روم در قلب پایتخت این کشور بی ارتباط نیست. بیش از ۹۰ درصد مردم ایتالیا پیرو آیین کاتولیک روم بوده و در بین کشورهایی که دارای اکثریت کاتولیک هستند تنها اسپانیا با این کشور قابل مقایسه است.

تقریباً از سال ۱۸۶۱ تا  ۱۹۷۰ اسلام در این سرزمین غایب بود تا هنگامی که اولین مهاجران شمال آفریقا به ایتالیا وارد شدند. این آفریقایی های شمالی اکثراً بربر (اهل طایفه بزرگ شمال آفریقا) یا عرب تبار بودند که اغلب از مراکش مهاجرت کرده بودند.

تعداد مسلمانان ایتالیا امروزه از یک میلیون نفر تجاوز کرده است، در حالی که در حدود ۳۰ هزار نفر از مسلمانان این کشور را خود ایتالیایی ها تشکیل داده اند و یکی از مشهورترین ایتالیایی هایی که به اسلام روی آورده سفیر سابق ایتالیا درعربستان است.

 

اسلام در ایتالیا

اسلام در ایتالیای امروز

بر اساس آخرین آمار رسمی ایتالیا، مسلمانان در حدود ۳۴ درصد از جمیعت ساکنان خارجی این کشور را تشکیل داده اند. اما از سوی دیگر بر اساس آمار رسمی ۴۰ درصد از جمیعت این کشور را مهاجران غیر قانونی تشکیل داده اند.

آمار رسمی ایتالیا نشان می دهد تا چند سال پیش که تعداد قانونی مسلمانان کمی از ۶۱۰ هزار نفر بیشتر اما تعداد مهاجران غیر قانونی این کشور به بیش از ۸۰۰ هزار نفر رسیده است نرخ تولد در میان شهروندان ایتالیا رو به کاهش گذاشته اما در میان مسلمانان رو به افزایش است و این امر موجب افزایش جمعیت مسلمانان شده است، اما کاهش نرخ اخیر را می توان به کاهش ناگهانی مهاجرت غیر قانونی به ایتالیا در چند سال اخیر نیز نسبت داد.

امروزه مسلمانان ۴/۱ درصد جمیعت این کشور را تشکیل داده اند و این درصد نسبت به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا کمتر است و حتی کمتر از جمعیت مسلمانان در قرن نهم تا پایان قرن سیزدهم محسوب می شود.

وسعت جوامع محلی مسلمانان این کشور که خاستگاه مذهب کاتولیک به شمار می رود، به معنای تأثیر قابل توجه اسلام در زندگی عمومی ایتالیا است، اما در عین حال نشانه هایی مبنی بر تغییر این روند نیز وجود دارد.
کاتولیک‌های ایتالیایی و  دیدگاه منفی به اسلام

رم وظیفه‌اش ترویج گفت‌وگوهای بین فرهنگی است، در حالی که دیدگاه منفی به اسلام توسط کاتولیک‌های ایتالیایی نقش مهمی در این زمینه دارد اما پراکندگی و تنوع جمعیت مسلمانان ایتالیایی بزرگترین مانع به رسمیت شناختن جامعه مسلمانان در این کشور است.

در حدود ۹۵ درصد از مسلمانان در اینجا شهروند محسوب نمی‌شوند و این افراد شامل افرادی می شوند که برای کار به این کشور آمده اند

اسلام در ایتالیا

انجام واجبات دینی مسلمانان

مسلمانان ایتالیایی آزادی کامل مذهبی ازجمله حق نماز خواندن و روزه گرفتن دارند اما برخی مشکلات نیز وجود دارد.

واجبات مذهبی مانند ختنه، زمین مخصوص دفن مسلمان و گوشت حلال می‌تواند مشکلاتی را برای مسلمانان ایتالیایی در بر داشته باشد؛ محصولات غذایی مسئله‌ای حساس به‌ویژه در میان مسلمانان ایتالیایی است که نمی‌توانند گوشت خوک بخورند و مشروبات الکلی مصرف کنند.

اما فراتر از تفاوت‌های غذایی، موارد بدتری از ناهنجاری‌ها نیز در محل کار وجود دارند و اسلام‌هراسی در این کشور زنده و پابرجاست، به‌خصوص در میان سیاستمداران محافظه‌کار که  گلایه‌های اقتصادی ایتالیا را به مهاجران نسبت می‌دهند و در بسیاری از اجتماعات، مسلمان بودن مترادف با مهاجر بودن است.

با وجود عدم اجازه دولت برای ساخت مسجد مسلمانان مجبور شده اند با تبدیل انبارها، پارکینگ ها، استادیوم ها و سوپر مارکت ها به انجام فرایض دینی و اقامه نماز جماعت روی آورند.

دولت ایتالیا که خود سابقه استعماری در کشورهای اسلامی در قرن گذشته را در کارنامه دارد، با روی آوردن به پروژه اسلام هراسی تلاش دارد تا با ایجاد محدودیت برای مسلمانان از مهاجرت این افراد به ایتالیا جلوگیری کند.

اسلام در ایتالیا

معرفی شهید راه  اسلام در ایتالیا

پدرش سناتور جیانی آنیلی ثروتمند ایتالیایی و مالک کارخانجات اتومبیل سازی فیات، فراری، مازراتی، آلفا رومئو، لانچیا، آبارت، اویکو به همراه چندین کارخانه تولید قطعات صنعتی، چند بانک خصوصی، شرکتهای طراحی مد و لباس، روزنامه‌های پرتیراژ لاستامپا و کوریره دلاسرا، باشگاه اتومبیل‌رانی فراری و باشگاه فوتبال یوونتوس بود.

ادواردو شرح مسلمان شدنش را چنین می‌گوید:

«در نیویورک که بودم یک روز در کتابخانه قدم می‌زدم و کتاب‌ها را نگاه می‌کردم چشمم افتاد به قرآن. کنجکاو شدم که ببینم در قرآن چه چیزی آمده‌است. آنرا برداشتم و شروع کردم به ورق زدن و آیاتش را به انگلیسی خواندم، احساس کردم که این کلمات، کلمات نورانی است و نمی‌تواند گفته بشر باشد. خیلی تحت تأثیر قرار گرفتم، آن را امانت گرفتم و بیشتر مطالعه کردم و احساس کردم که آن را می‌فهمم و قبول دارم.»

بعد از این قضیه به یک مرکز اسلامی در نیویورک مراجعه می‌کند و درخواستش مبنی بر این‌که می‌خواهد مسلمان شود را مطرح می‌کند. آن‌ها هم نام «هشام عزیز» را برای وی انتخاب می‌کنند. پس از سفرفخرالدین حجازی در سال ۱۳۵۹پس از اعلام رسمی دین تشیع ،ادواردو توسط دوستان ایرانیش مهدی نام گرفت.او چند بار به ایران سفر کرد و با سید روح‌الله خمینی و سید علی خامنه‌ای دیدار کرده و به زیارت علی ابن موسی رضا، امام هشتم شیعیان رفت. ادواردو تنها وارث ثروت افسانه ای پدر بود و میتوانست سبب پیشرفت بسیار تشییع در ایتالیا شود. این مسئله برای خانواده واطرافیان او که همگی از یهودیان سرشناس ایتالیا بودنند بسیار سخت بود و سرانجام در سال۲۰۰۰   با اعلام خودکشی او، جسد ادواردو در زیر پل «ژنرال فرانکو رومانو» پیدا شد. حکومت ایران هیچ‌گاه احتمال خودکشی ادوارد را نپذیرفت و این مرگ نابهنگام را توطئه صهیونیسم برای ترور ادوارد قلم داد می‌کرد.

اسلام در ایتالیا

در آخر باید بیان کرد که، چالش اصلی برای مسلمانان این است که آنها مجبور به تغییر ذهنیت خود هستند؛ در این بین این والدین هستند که نقش کلیدی در تربیت دنی فرزندنشان دارند. والدین باید نسبت به اهمیت آموزش نسل بعدی بسیار آگاهتر باشند و اعتقادات آن ها را آنقدر قوی پایه ریزی کنند که حتی زندگی درشرایط سختی مثل زندگی در ایتالیا نتواند روی عقاید آنها اثر گذارد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن